Home Het Nationale Ballet presenteert

Ballerina

Favoriete klassiekers van de stersolisten

In Ballerina staan met name de vrouwelijke solisten centraal. Ted Brandsen, artistiek directeur, gaf hen carte blanche bij de samenstelling van het programma, dat draait om virtuositeit, elegantie en persoonlijke artisticiteit. Ballerina markeert het afscheidsprogramma van Larissa Lezhnina. Ze was maar liefst twintig jaar lang een van de gezichtsbepalende solistes van Het Nationale Ballet. De laatste voorstelling van Ballerina op dinsdag 20 mei is daarom een bijzonder eerbetoon aan haar.

In het kort

Zes van de solisten van Het Nationale Ballet behaalden in 2013 een plaats in de internationale dansers-top 100 van het gezaghebbende tijdschrift ‘Dance Europe’ en niet alleen zij, maar ook andere solisten worden de laatste jaren steeds vaker uitgenodigd voor optredens op internationale balletgala’s en in buitenlandse producties. In Ballerina richt Het Nationale Ballet de schijnwerpers op de virtuositeit, elegantie en persoonlijke artisticiteit van zijn vrouwelijke én mannelijke solisten.

In Ballerina – waarvan slechts vier voorstellingen te zien zijn – kunt u hen bewonderen in pas de deux uit het (neo)klassieke repertoire én in eigentijdse werken. De focus ligt zeker ook op de artistieke en persoonlijke invulling die de dansers aan hun rol geven. De duetten worden gecombineerd met de Grand Pas Classique uit Paquita, in de nieuwe productie van Het Nationale Ballet.

Paquita

Grand Pas Classique
Een belangrijk onderdeel van dit programma vormt de Grand Pas Classique uit Paquita, waarin naast een stersolistenpaar ook tal van andere solisten en halfsolisten schitteren te midden van het corps de ballet.

Majestueuze elegantie
Naast een ijzersterke techniek vereist de choreografie, die aan het Spaanse hof speelt, een majestueuze elegantie. Dit komt ook tot uiting in de exclusieve kostuums en op het Spaanse Alhambra geïnspireerde decor van François-Noël Cherpin.

Nieuwe versie
In deze nieuwe, unaniem lovend ontvangen productie, laat Rachel Beaujean, hoofd artistieke staf, een fris licht schijnen op dit pure dansdivertissement uit het verhalende negentiende-eeuwse ballet. Het gaat hierbij om een bewerking uit 2012 van dit ballet van Marius Petipa (1818-1910), Frans balletdanser en choreograaf. Hij wordt geëerd als een van de invloedrijkste personen van het ballet ooit. Een eeuw na zijn dood wordt de kunstvorm nog steeds gedomineerd door de erfenis die hij aan het ballet naliet.

Met medewerking van leerlingen van de Nationale Balletacademie.
 

Choreograaf: Marius Petipa

Marius Petipa (1818-1910), zoon van de Franse balletmeester Jean Petipa, maakte zijn dansdebuut in 1828, in een door zijn vader ingestudeerde versie van Pierre Gardels Le Dansomanie. In 1847 werd hij benoemd tot danser bij de Keizerlijke Theaters in Sint-Petersburg. Zeven jaar later werd hij leraar aan de Keizerlijke Balletschool in diezelfde stad.

Lees meer

Dansers

Woensdag 14 mei 2014 (première)
Anna Tsygankova - Jozef Varga

Vrijdag 16 mei 2014
Maia Makhateli - Artur Shesterikov

Maandag 19 mei 2014
Jurgita Dronina - Casey Herd

Dinsdag 20 mei 2014
Anna Tsygankova - Jozef Varga

Romeo en Julia (balkon-pas de deux)

Rudi van Dantzig maakte zijn balletversie van Shakespeares beroemde liefdestragedie in 1967. Zijn Romeo en Julia was het eerste avondvullende ballet van Nederlandse makelij. De balkon-pas de deux is mede door de muziek van Prokofjev een van de hoogtepunten uit het ballet en is de enige scène waarin Romeo en Julia samen echt gelukkig zijn.

Choreograaf: Rudi van Dantzig

Weinig mensen hebben zozeer hun stempel op Het Nationale Ballet en de Nederlandse danswereld gedrukt als schrijver en choreograaf Rudi van Dantzig (Amsterdam, 1933-2012). Als kind was hij een stil, teruggetrokken jongetje, maar in de dans vond Van Dantzig een manier om zijn gevoelens te uiten. Van Dantzig was twintig jaar lang artistiek leider van Het Nationale Ballet en maakte choreografieen waaruit een grote sociale betrokkenheid sprak.

Lees meer

Dansers

Woensdag 14 mei 2014 (première)
Vrijdag 16 mei 2014
Maandag 19 mei 2014
Dinsdag 20 mei 2014

Igone de Jongh - Casey Herd

Duet

Christopher Wheeldon behoort samen met Alexei Ratmansky (o.a. Don Quichot) tot de meest geprezen choreografen van nu. Duet maakte Wheeldon op Ravels weemoedige Pianoconcert in G majeur.

Choreograaf: Christopher Wheeldon

Christopher Wheeldon (1973, Somerset, Engeland) danste bij The Royal Ballet en het New York City Ballet. Hij volgde de dansopleiding aan The Royal Ballet School (Londen, Verenigd Koninkrijk) en trad in 1991 toe tot dit gezelschap. Twee jaar later werd hij uitgenodigd om bij het New York City Ballet te komen dansen, waar hij in 1998 werd bevorderd tot tweede solist. In 2000 beëindigde hij zijn danscarrière teneinde zich volledig te kunnen richten op zijn carrière als choreograaf. Christopher Wheeldon is een van ’s werelds meest gevraagde choreografen van dit moment.

Lees meer

Dansers

Woensdag 14 mei 2014 (première)
Vrijdag 16 mei 2014
Maandag 19 mei 2014
Dinsdag 20 mei 2014
Anna Tsygankova - Jozef Varga

Manon (slaapkamer pas de deux)

Sir Kenneth McMillan (1929-1992) wordt beschouwd als de onbetwiste meesterchoreograaf van de romantische pas de deux. De ‘slaapkamer pas de deux’ uit zijn ballet Manon is een van de meest schrijnende liefdesduetten van de 20ste eeuw.

Choreograaf: Kenneth MacMillan

MacMillan begon met dansen op twaalfjarige leeftijd en volgde daarna de opleiding bij Sadler’s Wells, de tegenwoordige school van The Royal Ballet (Londen, Verenigd Koninkrijk). Maar een slopende plankenkoorts hield hem af van succes als danser. In het werk als choreograaf vond hij een plek voor zijn talenten. Veertig jaar diende MacMillan The Royal Ballet, onder meer als artistiek leider en choreograaf en als ‘principal choreographer’. Van MacMillan wordt wel eens gezegd dat hij wereldberoemd in Groot-Brittannië zou zijn.

Lees meer

Dansers

Woensdag 14 mei 2014 (première)
Vrijdag 16 mei 2014
Maandag 19 mei 2014
Dinsdag 20 mei 2014
Jurgita Dronina - Isaac Hernandez

Raymonda

De pas de dix uit Raymonda (1898), ook bekend als de Grand Pas Classique Hongrois, wordt beschouwd als een van de absolute meesterwerken van de grootmeester van het klassieke ballet, Marius Petipa (1818-1910).

Choreograaf: Marius Petipa

Marius Petipa (1818-1910), zoon van de Franse balletmeester Jean Petipa, maakte zijn dansdebuut in 1828, in een door zijn vader ingestudeerde versie van Pierre Gardels Le Dansomanie. In 1847 werd hij benoemd tot danser bij de Keizerlijke Theaters in Sint-Petersburg. Zeven jaar later werd hij leraar aan de Keizerlijke Balletschool in diezelfde stad.

Lees meer

Dansers

Woensdag 14 mei 2014 (première)
Vrijdag 16 mei 2014
Larissa Lezhnina - Artur Shesterikov

Maandag 19 mei 2014
Victoria Ananyan - Vito Mazzeo

Dinsdag 20 mei 2014
Larissa Lezhnina - Isaac Hernández

Tchaikovsky Pas de Deux

George Balanchines Tchaikovsky Pas de Deux is een feestelijk en virtuoos kleinood dat al meer dan vijftig jaar steeds nieuwe generaties solisten laat schitteren. In het duet is Balanchine op een speelse manier omgesprongen met de tradities van de klassiek-romantische pas de deux, die hij telkens nét even anders presenteert: met speelse flair en met een fris, pittig en uiterst dynamisch duet als resultaat.

Choreograaf: George Balanchine

Als een van de grote genieën in de geschiedenis van de kunsten heeft George Balanchine (1904-1983) zijn stempel op de ontwikkeling van de theaterdans gedrukt. Balanchine is de grootmeester van het verhaalloze muziekballet. Zijn balletten schitteren met name door de razendknappe architectonische opbouw van de choreografische patronen en dansthema’s waarmee hij de ruimte bespeelt.

Lees meer

Dansers

Woensdag 14 mei 2014 (première)
Vrijdag 16 mei 2014
Maandag 19 mei 2014
Dinsdag 20 mei 2014
Maia Makhateli - Remi Wörtmeyer

Replay (wereldpremière)

Voor zijn nieuwe choreografie koos Ted Brandsen een bewerking voor piano uit The Hours van Philip Glass. “Ik wil het mysterie in die muziek benadrukken. Het ‘zoekende’ erin vind ik mooi, de lading van het naderende afscheid, van het steeds weer proberen, waarna dan toch het einde volgt. Meer wil ik er niet over zeggen, er moet ruimte blijven voor eigen interpretatie.”

Choreograaf: Ted Brandsen

Onder leiding van Ted Brandsen (1959, Kortenhoef, Nederland) heeft het gezelschap grote sprongen gemaakt. Zo rangschikte in 2013 de New York Times het gezelschap wereldwijd in de top vijf van dansinstellingen die nieuwe producties uitbrengen en rekende De Süddeutsche Zeitung het ensemble tot de top drie van de wereld.

Lees meer

Dansers

Woensdag 14 mei 2014 (wereldpremière)
Vrijdag 16 mei 2014
Maandag 19 mei 2014
Dinsdag 20 mei
Igone de Jongh - Vito Mazzeo

The Old Man and Me

Hans van Manen, vaste choreograaf bij Het Nationale Ballet, maakte in 1996 het duet The Old Man and Me voor Gerard Lémaître en Sabine Kupferberg van Nederlands Dans Theater III. Het werk. een luchtige ode aan de liefde, op elke leeftijd tijdloos, gaat nu in première bij Het Nationale Ballet. ‘Van Manen schrijft niet met woorden maar met gebaren’, schreef Trouw toentertijd.

Choreograaf: Hans van Manen

Hans van Manen heeft het moderne ballet - als een combinatie van academische ballettechniek met moderne dans en bewegingstechnieken - bij een groot publiek populair weten te maken. Ook internationaal is zijn naam een begrip, getuige de ruim vijftig buitenlandse gezelschappen die zijn balletten uitvoeren. Tot de internationale sterren die zijn balletten hebben vertolkt behoren Anthony Dowell, Marcia Haydée, Natalia Makarova en Rudolf Nureyev. Inmiddels heeft Van Manen meer dan 120 balletten gecreëerd. Hans van Manen is naast choreograaf ook tien jaar als fotograaf actief geweest; zijn werk was internationaal in boekvorm en op tentoonstellingen te zien.

Lees meer

Dansers

Woensdag 14 mei 2014 (première)
Vrijdag 16 mei 2014
Maandag 19 mei 2014
Dinsdag 20 mei 2014
Larissa Lezhnina - Alexander Zhembrovskyy

Muziek

Muziek
Paquita: Ludwig Minkus e.a., in een arrangement van John Lanchbery

Manon: Jules Massenet
Duet: Maurice Ravel
Raymonda: Alexander Glazoenov
Romeo en Julia: Sergej Prokofjev
Tchaikovsky-pas de deux: Pjotr Iljitsj Tsjaikovski
The Old Man and Me: John Cale, Igor Stravinsky, Wolfgang Amadeus Mozart

Live begeleiding door Holland Symfonia, de vaste partner van Het Nationale Ballet en het Nederlands Dans Theater in live symfonische begeleiding. In Ballerina staat het orkest onder leiding van Matthew Rowe.

Inleidingen

Het Nationale Ballet verzorgt inleidingen voorafgaand aan iedere voorstelling in Nationale Opera & Ballet. Deze beginnen 45 minuten vóór aanvang en vinden plaats in de foyer op het tweede balkon. Bij producties buiten Nationale Opera & Ballet zijn de inleidingen op de betreffende locatie. Deskundigen geven achtergrondinformatie en interessante details over de betreffende productie en over Larissa Lezhnina.

De inleidingen zijn gratis toegankelijk op vertoon van een geldig plaatsbewijs voor de voorstelling van die dag.

Luister hier naar de inleiding van Ballerina, ingesproken door Jacq. Algra.
 

 

Programmaboek

U kunt hier het programmaboek voor Ballerina downloaden (PDF, 2.2 Mb)

Programmaboek

Programma & Tickets

De voorstelling vindt plaatws in Nationale Opera & Ballet en duurt ongeveer 2 uur en drie kwartier, inclusief twee pauzes.

  • 14 mei 2014 20:15
  • 16 mei 2014 20:15
  • 19 mei 2014 20:15
  • 20 mei 2014 20:15

    **** ‘(...) een bijzonder gevarieerde voorstelling (...) een ware hoorn des overvloeds'

    De Telegraaf, 16 mei 2014

    **** 'Heerlijke showcase van topsolisten'

    De Volkskrant, 16 mei 2014

    **** '(...) louter hoogtepunten rond de ziel en het geweten van de danskunst: de vrouwelijk eerste solist.'

    Trouw, 17 mei 2014

    ‘Wat een lef om je carrière met twee nieuwe en totaal tegengestelde balletten te eindigen. Een echte ballerina.’ (Over Larissa Lezhnina)

    De Volkskrant, 16 mei 2014

Ook interessant