Dutch National Opera presents
Muziek als champagne
IL VIAGGIO A REIMS
Gioachino Rossini
Dramma giocoso in un atto
Libretto van Luigi Balocchi
Wereldpremière 19 juni 1825, Théâtre Italien, Parijs
DEZE PRODUCTIE
Nieuwe productie
Premiere 20 januari 2015
Coproductie met Den Kongelige Opera, Kopenhagen en Opera Australia
Met het bruisende Il viaggio a Reims stelt De Nationale Opera een nieuw team aan het Nederlandse publiek voor: dirigent Stefano Montanari en regisseur Damiano Michieletto.
In short
Een internationaal elitegezelschap heeft zich verzameld om door te reizen naar Reims en daar de kroning van Karel X bij te wonen. In afwachting daarvan zijn de dames en heren druk bezig met flirten en ruziemaken. Plotseling blijkt dat de reis niet door kan gaan omdat er geen vervoer beschikbaar is. In een groots ensemble bezingen de reizigers hun lot. Dan komt er een brief uit Parijs: de koning zal daar na de plechtigheid terugkeren en er staan grootse feesten op stapel. De Gravin biedt allen gastvrij onderdak aan in haar Parijse huis. Daarop vooruitlopend bouwt de groep alvast een feest. Als finale klinkt een gezamenlijke lofzang op de nieuwe koning.
Background
Dirigent Stefano Montanari leidt een internationale cast in zijn debuut bij De Nationale Opera. Regisseur Damiano Michieletto werkt hier voor het eerst, na ensceneringen in Europa, de Verenigde Staten en Azië. Hij is een van de interessantste jonge regisseurs van dit moment.
Production
Coproductie met Den Kongelige Opera, Kopenhagen en Opera Australia
Stefano Montanari
De veelzijdige Stefano Montanari is barokviolist, pianist en dirigent. Hij leidde operavoorstellingen voor onder meer het Teatro Donizetti in Bergamo, Teatro La Fenice in Venetië, Teatro Massimo in Palermo,
de Opéra de Lyon en Opera Atelier in Toronto. Voor zijn opnamen van Corelli’s 'Vioolsonates op. 5' won hij een Diapason d’Or,; zijn cd van Purcells 'O Solitude' kreeg een Grammy-nominatie.
Team, Cast and Chorus
- Muzikale leiding
- Stefano Montanari
- Regie
- Damiano Michieletto
- Decor
- Paolo Fantin
- Kostuums
- Carla Teti
- Licht
- Alessandro Carletti
- Orkest
- Nederlands Kamerorkest
- Koor
- Koor van De Nationale Opera
- Instudering koor
- Ching-Lien Wu
- Corinna
- Eleonora Buratto
- La Marchesa Melibea
- Anna Goryachova
- La Contessa di Folleville
- Nino Machaidze
- Madama Cortese
- Carmen Giannattasio
- Il Cavaliere Belfiore
- Juan Francisco Gatell
- Il Conte di Libenskof
- Michael Spyres
- Lord Sidney
- Roberto Tagliavini
- Don Profondo
- Nicola Ulivieri
- Il Barone di Trombonok
- Bruno De Simone
- Don Alvaro
- Mario Cassi
- Don Prudenzio
- Biaggio Pizzuti
- Don Luigino
- Carlos Cardoso
- Delia
- Maria Fiselier
- Maddalena
- Teresa Iervolino
- Modestina
- Florieke Beelen
- Zefirino
- Jeroen de Vaal
- Antonio
- Tomeu Bibiloni
Creation
Ouderwets of modern?
Rossini vond dat hij tussen twee verschillende tijdsgeesten in zat: was hij ouderwets of modern? Er is in zijn komische opera’s altijd een verlangen naar rust en harmonie in een turbulente tijd met (te) snelle ontwikkelingen. Tegelijkertijd stond hij open voor nieuwe impulsen als ze in zijn beleving de mensheid maar ten goede kwamen…
Treffende toon
De plot is simpel maar Rossini weet er alles uit te halen wat er in zit. Engelsman, Duitser, Poolse of Française: hij vindt voor elk personage een treffende toon, waarmee hij virtuoos de sterke of zwakke kanten van de verschillende nationaliteiten laat uitkomen − tot aan het gejodel van een dame uit Tirol toe. Ook de nodige liefdesperikelen ontbreken niet. Het werk vereist een grote groep solisten en de muziek moet klinken als een glas champagne.
Orkest
Nederlands Philharmonisch Orkest | Nederlands Kamerorkest
Het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest behoort als vaste orkestpartner van De Nationale Opera tot de beste Europese operaorkesten. Marc Albrecht is chef-dirigent van het NedPhO|NKO en van De Nationale Opera. Hij leidde in Amsterdam onder meer spraakmakende producties van Die Frau ohne Schatten, Schatzgräber, Elektra, Die Meistersinger en Arabella. Het orkest boekte recent groot succes met de integrale uitvoering van Der Ring des Nibelungen.
Het Nederlands Philharmonisch Orkest is in seizoen 2014-2015 te horen in Gurre-Lieder, Lohengrin, La Bohème en Macbeth. Het Nederlands Kamerorkest begeleidt Il viaggio a Reims en Die Zauberflöte.
Cursus Opera uitgelicht
door Willem Bruls
Een introductieavond rondom Il viaggio a Reims. Operakenner Willem Bruls brengt de opera op toegankelijke wijze voor het voetlicht. Daarbij komen de volgende aspecten aan bod: het verhaal, het concept van de regisseur, de muziek en de productie.
Wanneer:
Maandag 12 januari 2015, 19.30 - 21.30 uur
Prijs
€ 17,50, exclusief entreekaarten.
Inschrijven
Inschrijven via de kassa: 020 625 5455.
Introductions
De Nationale Opera verzorgt inleidingen voorafgaand aan iedere voorstelling. Deze beginnen 45 minuten vóór aanvang en vinden plaats in de foyer op het tweede balkon van Nationale Opera & Ballet. Bij producties buiten Nationale Opera & Ballet zijn de inleidingen op de betreffende locatie. Deskundigen geven achtergrondinformatie en interessante details over de betreffende productie. De inleidingen zijn gratis toegankelijk op vertoon van een geldig plaatsbewijs voor de voorstelling van die dag. De inleidingen zijn mede mogelijk gemaakt door steun van de Vereniging Vrienden van De Nationale Opera.
Luister hier naar een voorproefje van de inleiding van Chris Engeler:
Download het schilderij waarnaar wordt verwezen in de inleiding
Download de bijbehorende handout bij de inleiding
Program book
De museumcatalogus, welke schilderijen zitten er allemaal in Il viaggio a Reims?
‘Het Nederlands Kamerorkest swingt, de zeventien (!) solisten schitteren en het publiek vergaapt zich aan visuele en narratieve hoogstandjes. In de opera gaat het vaak over hoe een regie een voorstelling kan breken, maar in dit geval redt zij een opera die je als verloren mocht beschouwen.’ Joost Galema, Elsevier (30 januari 2015)
‘Een schitterend ingelijste Rossini [...] Zelden werden de losse eindjes in een operaregie zo ingenieus aan elkaar geknoopt. […] Het uitgelezen zangerslegioen – een van de beste casts ooit door DNO bij elkaar gebracht – wordt aangevoerd door barokspecialist Stefano Montanari. […] Meesterlijk uitgevoerd, door iedereen. Er zitten waarlijk grote Rossini-zangers in deze cast. Hulde, hulde.’
‘Van komische Rossini tot serieus pleidooi [...] De muzikale kwaliteit is […] te danken aan de swingende dirigent Stefano Montanari [...] zelfs de fagotten klinken sensueel. Het slotbeeld is een wonder van opbouw en vernuft.'
'De ontknoping is krankjorum maar tegelijk adembenemend, zo briljant. Het mag hier niet worden verklapt. Ga het vooral zien. […] over de hele linie zijn de rollen goed bezet en het ensemblewerk loopt gesmeerd. Zonder anderen tekort te willen doen, mogen we één zangeres niet onvermeld laten. Dat is Eleonora Buratto. Ze fonkelt als de dichteres Corinna, houdt haar stem mooi bij zich en opent haar hart.’
'Van misbaksel naar kroonjuweel. [...] oogverblindend mooi. De slotscène [...] is een visuele uitsmijter van grote klasse. Juist door 'Il viaggio a Reims' het realisme te ontnemen en het te presenteren als een surrealistisch sprookje is Michieletto erin geslaagd deze opera op geniale wijze te revitaliseren.’
‘In Il barbiere di Siviglia brengt Stefano Montanari details naar voren die helpen om de personages en hun karakters helemaal te begrijpen. Hij laat de opera op een verrassende manier vloeien, zowel bij het begeleiden van de recitatieven als bij het dirigeren van het orkest.’