Magazine Ariane Kamminga: ‘ALS VOLGSPOTTER DANS JE MET LICHT’
  1. Magazine
  2. Ariane Kamminga: ‘ALS VOLGSPOTTER DANS JE MET LICHT’
  • 27 Feb 2020
  • Leestijd: 2 minuten

Ariane Kamminga: ‘ALS VOLGSPOTTER DANS JE MET LICHT’

Ariane Kamminga (53) is coördinator van de volgspotters.

Ariane Kamminga

‘Mijn werk is geslaagd als het niemand is opgevallen. Als volgspotter volg je handmatig met een lamp de dansers op de bühne tijdens de voorstelling. Het publiek moet hen goed kunnen zien, zonder te beseffen dat hun blik door ons geleid wordt. Ik werk als volgspotter bij het ballet, vroeger deed ik het bij de opera. Ik houd van dans en het is heel bijzonder om er zo dicht bovenop te kunnen zitten. Ballet is voor een volgspotter ook wat complexer dan opera: bij ballet moet de danser in zijn geheel in beeld worden gebracht, bij opera vaak alleen maar het hoofd. Bij ballet gaat het ook echt snel – de dansers en wij dus ook.

Een week voor de première kijk ik vanuit de zaal naar de repetities en maak ik aantekeningen voor ons licht-script. De lichtontwerper geeft aan wat hij wil, maar wij hebben best veel vrijheid om daar een eigen draai aan te geven. Wij hebben natuurlijk zoveel ervaring, wij weten hoe je de hoofdfiguren het best in het licht kunt zetten. Het is wel een grote verantwoordelijkheid. Om dit werk goed te doen moet je sterk zijn, want de lampen van 2500 watt waarmee we werken, zijn zwaar. Je werkt soms boven je macht en maakt bewegingen die veel vragen van je lichaam. Je moet ook veel dingen tegelijk kunnen doen: goed kijken én luisteren naar wat er onder je op het toneel gebeurt, snel handelen en reageren, ook op wat je via je headset doorkrijgt van de toneelmeester. Het is multitasken. Misschien dat je daarom meer vrouwen dan mannen in dit vak ziet.

Eigenlijk dans je met licht als volgspotter. Zo voelt het soms echt. Het is misschien gek om werk te hebben dat goed is als het niet opvalt, maar het past wel bij mij. Ik sta niet graag op de voorgrond. Aan de andere kant: volgspotters staan dan wel niet op de voorgrond, maar zijn essentieel voor een geslaagde voorstelling.’

Belichting

Bij Nationale Opera & Ballet werken 37 mensen bij de belichtingsdienst, onder wie vier volgspotters. De grote zaal heeft vier zaalbruggen, vier lichtbruggen en bevat onder meer vier volgspots, 42 geautomatiseerde horizonlichtjes en 21 geautomatiseerde schijnwerpers. De geautomatiseerde lichten worden bestuurd vanuit één computersysteem.

 

Foto: Bas Losekoot