Magazine Ontmoet het operapubliek
  1. Magazine
  2. Ontmoet het operapubliek
  • 18 Feb 2020
  • Leestijd: 5 minuten

Ontmoet het operapubliek

Afgelopen seizoen bezochten 245.349 mensen Nationale Opera & Ballet. Wie zijn al deze mensen? We spraken met een aantal van hen.

Marlène Tjoe-Nij © Linelle Deunk

Marlène Tjoe-Nij (68) ziet de voorstellingen van De Nationale Opera zo vaak mogelijk.

‘Toen ik jaren geleden, vers terug van de Antillen, over de Amsterdamse Uitmarkt liep, zag ik een aanbieding van De Nationale Opera: Siegfried voor 25 gulden. Ik kocht een kaartje en het werd een overweldigende ervaring. Sindsdien kan ik niet zonder opera. Opera is totaaltheater: er wordt prachtig gezongen, er staat een heel orkest, er worden mooie verhalen verteld. Als donateur draag ik graag mijn steentje bij. Ik voel me op die manier nog meer betrokken en krijg zo ook vaak een kijkje achter de schermen. Ik ga vaak alleen, mijn man houdt er niet van. Met de trein uit Den Helder en dan met de vouwfiets, die ik altijd in de garderobe mag stallen. Als je een aantal abonnementen hebt, zit je een seizoen lang naast dezelfde mensen. Zo heb ik heel lieve operavrienden opgedaan. Ik woon buiten de stad, en als het laat wordt, kan ik bij een van hen in Amstelveen logeren. Ik zie haast alle voorstellingen meerdere malen en iedere keer ontdek ik weer iets nieuws. Ik ga ook zo vaak omdat ik besef dat iedere voorstelling uniek is en in deze vorm nooit meer terugkomt. Van Die Walküre zag ik alle voorstellingen op een na. Het was zo mooi! Bij de allerlaatste uitvoering werd de voorstelling even stilgelegd omdat er een technisch probleempje was. O, wat heerlijk, dacht ik: nu duurt het wat langer voordat het is afgelopen.’

Favoriete opera:Parsifal. Die muziek komt recht mijn hart binnen. Bij de ouverture wil ik al gaan staan.’

 

Casper Kouwenberg en Yong-Sim Kroese © Linelle Deunk

Casper Kouwenberg (31), programmeur, en Yong-Sim Kroese, directiesecretaresse, werken bij DeLaMar Theater. Ze gaan vaak samen naar balletvoorstellingen, en sinds kort ook naar de opera.

Casper: ‘Opera spreekt me aan vanwege de grootschaligheid en het spektakel ervan. En dan zien wij ook nog eens een van de beste operagezelschappen van de wereld! Dat maakt het voor mij heel speciaal. Het begint al als ik de zaal binnenstap en het geroezemoes hoor van het publiek en het orkest dat aan het stemmen is. Dat zou van mij gerust een uur mogen duren.’

Yong-Sim: ‘Hoe vaker ik opera zie, hoe nieuwsgieriger ik ernaar word. Opera en ballet zijn kunstvormen die op een pure manier je emoties weten te raken.’

Casper: ‘Ze bereiken een laag waar je met woorden niet bij kunt komen. Bij opera worden de emoties van de personages versterkt door de muziek.’

Yong-Sim: ‘Toen we een tijdje geleden gingen, waren er alleen nog kaarten op het tweede balkon. Jammer, we gingen toch. Maar we zaten daar toch een partij prachtig! We konden zo in de orkestbak kijken en ook op het toneel zag je alles heel goed gebeuren. We hebben echt genoten.’

Casper: ‘Daarom gaan we graag samen: wij kunnen allebei goed genieten.’

Mooiste opera-ervaring? Casper: ‘Die Zauberflöte in 2018. De aria van de Koningin van de Nacht vond ik indrukwekkend!’ Yong-Sim: ‘Het verhaal van Madama Butterfly ontroert mij altijd: een moeder en een kindje die niet bij elkaar kunnen zijn. Ik ben geadopteerd, dus daar zitten raakvlakken.’

 

Henry van Weert en Kees van Dijk © Linelle Deunk

Henry van Weert (68), gepensioneerd kinderarts (links), en Kees van Dijk (66), euritmie-therapeut, hebben een première-abonnement op De Nationale Opera.

Kees: ‘Opera is een belangrijk deel van ons leven. Ik denk er weleens over om de stad te verlaten. Ik ga met pensioen en Amsterdam is erg druk geworden de laatste jaren. Maar hoe moet het dan met de opera? Die kan ik niet missen.’

Henry: ‘Ik ben er via Kees mee in contact gekomen. Ik was meteen totaal overweldigd door wat ik allemaal zag en hoorde. Al ben ik minder een kenner dan Kees, die heeft ook een bijna absoluut gehoor. Hij hoort meteen als er niet helemaal zuiver wordt gezongen, of als de paukenist iets laat vallen. “Hoor je dat dan niet?”, roept hij dan.’

Kees: ‘Als het goed is, verlies ik mezelf in het verhaal en de muziek.’

Henry: ‘Het kan jou sterk emotioneren.’

Kees: ‘La bohème heb ik al een keer of zes gezien, maar als Mimi doodgaat, blijf ik dat heel dramatisch vinden.’

Henry: ‘Bij De Nationale Opera worden de opera’s mooi overgeheveld naar de huidige tijd. Het is niet altijd klassiek in grote, oude jurken.’

Kees: ‘Het zijn echt voorstellingen van nu. Ze zetten je aan het denken. Ik heb erg genoten van Der Ring des Nibelungen van Wagner. Die heb ik wel drie keer gezien. We vinden Wagner helemaal niet zo zwaar als wel wordt gezegd. Ik ken veel ontoegankelijker muziek dan Wagner.’

Mooiste ervaring? Kees: ‘De Ring. Die staat op 1 met stip.’ Henry: ‘Die Zauberflöte van Simon McBurney. Die was zo prachtig geënsceneerd.’

 

Frans Rasker en Liesbeth Rasker © Linette Deunk

Frans Rasker (74), gepensioneerd, en dochter Liesbeth Rasker (31), schrijver, bezoeken samen opera- en balletvoorstellingen.

Liesbeth: ‘Papa heeft mij aangestoken.’

Frans: ‘Nou, aangestoken ... Meegesleurd. De eerste keer naar een luchtige instap-opera van Mozart.’

Liesbeth: ‘Ook zonder precies te weten waar het over ging was ik diep geraakt door de muziek.’

Frans: ‘Lies besefte meteen dat bij opera het verhaal wordt verteld door de muziek.’

Liesbeth: ‘Opera is prachtig, maar mijn hart ligt bij ballet. We gaan naar allebei. Inmiddels neem ik papa mee naar voorstellingen. Vroeger schaamde ik me, maar nu vind ik het grappig als hij na afloop “Bravo!” roept. En dan zegt hij altijd: “Als de mannen naar voren komen roep je bravo! en bij de vrouwen brava!”’

Frans: ‘Ik roep het alleen als het echt mooi was. Als het is tegengevallen, klap ik gewoon beleefd.’

Liesbeth: ‘Je kunt heel hard klappen. Je legt me ook iedere keer uit hoe dat moet: door een soort kommetje van je handen te maken.’

Frans: ‘Je blijft opvoeden als vader.’

Mooiste opera-ervaring? Liesbeth: ‘Live, het ballet van Hans van Manen, gedanst door Igone de Jongh.’ Frans: ‘Na Lady Macbeth van Mtsensk met Eva-Maria Westbroek kwam ik verpletterd naar buiten.’

Ook interessant