Magazine Rachel Beaujean: ‘DANSERS LEREN GRAAG IETS NIEUWS’
  1. Magazine
  2. Rachel Beaujean: ‘DANSERS LEREN GRAAG IETS NIEUWS’
  • 27 Feb 2020
  • Leestijd: 2 minuten

Rachel Beaujean: ‘DANSERS LEREN GRAAG IETS NIEUWS’

Rachel Beaujean (60) is adjunct-artistiek directeur van Het Nationale Ballet.

‘Het Nationale Ballet heeft altijd eigen balletten gemaakt – toen ik nog danste hadden we maar liefst drie huischoreografen: Rudi van Dantzig, Toer van Schayk en Hans van Manen. Zij hebben een hele duidelijke stempel gedrukt op de manier waarop we hier nog steeds dansen, Hans in het bijzonder. Dat noemen we nu de Hollandse School: rechttoe rechtaan, zonder franje, puur. Zo dansen we ook de klassiekers. Giselle is bij ons niet geaffecteerd, maar rauw, recht uit het hart.

Deze manier van dansen zit in mijn DNA en in dat van alle balletmeesters, en we geven die door aan de volgende generaties. Ik laat zien hoe stukken van Hans of Toer gedanst moeten worden. Destijds was ik vaak de eerste die ze samen met hen instudeerde. Fysiek kan ik het niet meer, maar ik kan aan mijn ledematen nog voelen hoe het moet en de mogelijkheden tonen. Het is geweldig als de dansers het goed oppakken. Ik denk dat ze vanwege mijn persoonlijke ervaring veel van mij aannemen. Als danser voelde ik vroeger ook als ik iemand tegenover me had die echt wist waarover hij het had.

Onze manier van dansen vraagt iets van dansers. Zij zullen zich ervoor moeten openstellen en waarschijnlijk ook dingen moeten opgeven. Als je technisch iets net niet haalt bijvoorbeeld, kun je dat als danser oplossen met een elegante slinger of een draai van je arm. Dat willen wij hier niet. Dansers moeten die versieringen vergeten en zich verzoenen met het gegeven dat het ook fout kan gaan. Dat is risico nemen, groot bewegen. Gelukkig zijn dansers flexibel en leren ze graag iets nieuws.

Ik vind het belangrijk dat wij onze eigen choreografen blijven produceren. Dat hoeven niet speciaal Nederlanders te zijn. Talentvolle choreografen als David Dawson en Krzysztof Pastor hebben hier gedanst en onze handtekening meegekregen. Daarom kom je naar Het Nationale Ballet: er gebeurt hier iets bijzonders, dat voortkomt uit onze historie, ons erfgoed. De Hollandse School geeft ons gezelschap een eigen gezicht.’

RACHEL BEAUJEAN

Is verbonden aan Het Nationale Ballet sinds 1977, vanaf 1981 als soliste. Ze danste in ontelbare beroemde balletten. In 1997 trad ze aan als balletmeester. Sinds drie jaar is ze als adjunct de rechterhand van directeur Ted Brandsen. Beaujean maakte verschillende choreografieën, onder andere een eigen versie van Les Sylphides.