Het Nationale Ballet presenteert

The New Classics Jerome Robbins, Alexei Ratmansky, Wayne McGregor

Koop kaarten Of bel:
+3120 625 5455

Balletten die je gezien moet hebben

Tijdsduur 2:50

Pauzes 2

Het Nationale Ballet brengt drie internationaal bejubelde ‘New Classics’ samen, met een focus op twee grootheden van de Amerikaanse 20ste-eeuwse kunst: Jerome Robbins en Leonard Bernstein. Op 16 september danst Marijn Rademaker ter gelegenheid van zijn afscheid als danser twee extra choreografiën: Ssss… (choreografie: Edward Clug) en de witte pas de deux uit La Dame aux Camélias. Deze komen éénmalig in aanvulling op het programma van The New Classics.

Hedendaagse klassiekers

Er zijn van die balletten waarbij staande ovaties niet uitblijven en waarbij je na afloop onmiddellijk voorvoelt dat deze meesterlijke choreografie alles in zich draagt om uit te groeien tot een klassieker. Uit dergelijke balletten bestaat The New Classics: drie choreografieën die nu al tot de meest belangrijke balletten worden gerekend. 

West Side Story

In 2018 is het honderd jaar geleden dat zowel choreograaf Jerome Robbins als componist en dirigent Leonard Bernstein werd geboren. De twee werkten regelmatig samen, met als hoogtepunt de musical –  en later ook verfilming van – West Side Story. Als eerbetoon presenteren wij in The New Classics de Nederlandse première van Robbins’ meesterlijke Dances at a Gathering en de Europese première van Alexei Ratmansky’s Serenade after Plato’s Symposium, gezet op het fabuleuze, gelijknamige vioolconcert van Bernstein. Het programma wordt aangevuld met het onthutsende Chroma van Wayne McGregor op muziek van Joby Talbot.

Robbins en Bernstein
Jerome Robbins en Leonard Bernstein werden beiden in 1918 in de Verenigde Staten geboren als zoon van Russisch-Joodse immigranten en combineerden tijdens hun lange carrières beiden serieuze en populaire kunst. Robbins maakte vooral naam als danser en vaste choreograaf van het New York City Ballet; Bernstein schreef een groot aantal orkestwerken, leidde jarenlang de New York Philharmonic en stond voor talloze toporkesten, waaronder het Koninklijk Concertgebouworkest. Maar ze werkten ook veelvuldig voor Broadway en Hollywood. In die passie vonden ze elkaar dan ook. Het hoogtepunt van hun artistieke partnerschap bereikten ze in 1957 met de musical West Side Story (waarvoor Robbins een Tony Award kreeg) en vier jaar later ook met de verfilming van deze eigentijdse Romeo en Julia-variant, die met tien Oscars werd bekroond.

    vr 14 sep The New Classics - de Volkskrant **** (2018)

    "Dit programma is meteen een must, met drie uiteenlopende, stuk voor stuk, fascinerende choreografieën (…)."

    vr 14 sep The New Classics - NRC**** (2018)

    "Adembenemend pianoballet met flitsende accenten" "Robbins (…) toont zich een meester in het klassieke idioom, dat hij doorspekt met flitsende accenten, een radslag, snoekduiken en complexe lifts. (…) adembenemend in zijn verbluffende muzikaliteit." / "In zijn enorm rijke dansvocabulaire, duidelijk Russisch, maar opgepept met grillige vondsten en verrassende passensequenties, laat Ratmansky zeven verschillende personages zien (…) mooie solistencast, aangevuld met het jonge talent Timothy van Poucke, is een genot."

    do 20 sep The New Classics - SeeingDance (2018)

    'The New Classics was a great start to the season, a programme packed with top quality dance and the dancers on top form. Ted Brandsen has assembled an fine line-up of dancers: strong individual personalities wedded to strong versatile technique; a quality cohort of principals and still space for burgeoning talent from the corps.'

    vr 14 sep The New Classics - Trouw**** (2018)

    "Een echte nieuwe klassieker is het ‘mannenballet’ ‘Serenade after Plato’s Symposium’ van Alexei Ratmansky (…) ‘Serenade’ is onloochenbaar klassiek, maar Ratmansky geeft er een casual swing aan die van begin tot einde boeit. Niet in de laatste plaats door de voortreffelijke vertolking van zeven mannelijke solisten – met recht ‘The Magnificent Seven’ (…) Het ballet is stijlvol, dynamisch en heel erg van nu."

    vr 14 sep The New Classics - Het Parool (2018)

    "Robbins’ classicisme overtuigt in Dances at a Gathering (…) Elegant en opgewekt rijgen de soli, duetten en groepsdansen zich aan elkaar op pianomuziek van Chopin."

    di 06 feb The New York Times over Dances at a Gathering, 2016

    'This hour long, pure-dance work, set to an anthology of Chopin piano pieces, is a multilayered masterpiece of theater.'

Dances at a gathering. Foto: Hans Gerritsen
Dances at a gathering Foto: Hans Gerritsen
Chroma Foto: Hans Gerritsen
Chroma Photo: Hans Gerritsen
Serenade after Plato’s Symposium Photo: Hans Gerristen
Serenade after Plato’s Symposium Photo: Hans Gerristen

THE NEW CLASSICS

 

Dances at a Gathering

Choreografie Jerome Robbins
Muziek Frédéric Chopin
Piano
Ryoko Kondo
Albena Stoyanova (16 en 25 september)

Hét pianoballet bij uitstek. Dat stempel draagt Robbins’ Dances at a Gathering, dat door zijn inventiviteit, virtuositeit en constant veranderende emoties geldt als een mijlpaal van het 20ste-eeuwse ballet. De choreografie op pianocomposities van Chopin ging in 1969 in première bij het New York City Ballet, uitgevoerd door een ware sterrencast. Het ballet verbeeldt in wisselende formaties het wijde spectrum van de menselijke interactie, geïnspireerd door de uiteenlopende sferen van Chopins muziek.

 

Serenade after Plato’s Symposium

Choreografie Alexei Ratmansky
Muziek Leonard Bernstein
Viool Noé Inui

“Het is zeker dé balletpremière van het jaar en misschien zelfs wel het belangrijkste ballet van de 21ste-eeuw.” Aldus The New York Times in 2016 na de wereldpremière van Alexei Ratmansky’s Serenade after Plato’s Symposium. In navolging van Bernstein liet Ratmansky zich inspireren door Plato’s tekst waarin een groep vooraanstaande Atheners aard en doel van de liefde bediscussiëren. Dit resulteerde in een uitzonderlijk muzikale choreografie waarin zeven mannen diverse manieren van ‘zijn’ verbeelden. Een vrouwelijke soliste vertegenwoordigt Eros, de liefde.

 

Chroma

Choreografie Wayne McGregor
Muziek Joby Talbot, Jack White III van The White Stripes

In 2006 zette Wayne McGregor de Britse balletwereld op zijn kop met het radicale Chroma, op explosieve muziek van Joby Talbot. De choreografie werd onderscheiden met een Olivier Award en wordt inmiddels wereldwijd gedanst.

Muzikale begeleiding

Het Balletorkest o.l.v. Matthew Rowe

Het Balletorkest
Sinds de oprichting in 1965 is het orkest de trotse begeleidingspartner van Het Nationale Ballet en het Nederlands Dans Theater. De werkwijze is uniek in Nederland. Het Balletorkest, met Matthew Rowe als chef-dirigent, bestaat uit een vaste kern van 45 musici, waar nodig ondersteund door hooggekwalificeerde gastspelers. Dit geeft het orkest een uniek karakter: flexibel, dynamisch en van hoge kwaliteit. Het Balletorkest verbindt muziek en dans tot een betoverende ervaring: van klassiek ballet tot moderne dans, van muziekeducatie tot talentontwikkeling. Een optimale synthese tussen muziek en dans, dat is de missie van het orkest. Het orkest beheerst een rijk repertoire, met daarbinnen een prominente plaats voor de parels uit de balletgeschiedenis, zoals Tsjaikovski’s Notenkraker, de Sacre du Printemps van Stravinsky en Romeo en Julia van Prokofjev. Dit repertoire wordt steeds weer aangevuld met de beste werken van hedendaagse componisten, geselecteerd door de toonaangevende choreografen van vandaag. Daarmee bereikt het orkest dansliefhebbers en liefhebbers van balletmuziek, en tevens kinderen en jongeren. De educatieve projecten van het orkest wonnen meerdere (internationale) prijzen, zoals de Young Audiences Music Award in 2016 voor Creatures, een samenwerking met dansgezelschap ISH. Naast dans- en educatieproducties concerteert het orkest ook op podia in en om Amsterdam, zoals op de Avond van de Balletmuziek in Carré, of op kleinere schaal bij De Hortus en museum de Hermitage.
 

INLEIDINGEN

Drie kwartier voor aanvang van elke voorstelling vindt in Nationale Opera & Ballet een inleiding plaats. Deskundigen op het gebied van opera, ballet en dans geven achtergrondinformatie en vertellen interessante
details die uw theaterbezoek kunnen verdiepen. De inleidingen zijn in het Nederlands en zijn gratis toegankelijk op vertoon van een geldig plaatsbewijs. Ze vinden plaats in de Odeonzaal, onze nieuwe inleidingen- en educatieruimte. De inleidingen zijn ook vooraf of nadien thuis te beluisteren op deze website.

Tijd: 45 minuten voor aanvang van iedere voorstelling
Plaats: Odeonzaal; ingang tussen de even en oneven
garderobes