Het Nationale Ballet presenteert

Van Manen, Forsythe, Arqués

Koop kaarten Of bel:
+3120 625 5455

Drie generaties, drie premières

Tijdsduur 2:10

Pauzes 2

Het Nationale Ballet presenteert Van Manen, Forsythe, Arqués, met daarin maar liefst drie uitzonderlijke premières van drie generaties internationaal gevierde choreografen.

Slechts zes keer te zien, het beste van het hedendaagse ballet bij elkaar in één exclusief programma: 

De Nederlandse première van Ignite van toptalent en Young Creative Associate Juanjo Arqués, 2x genomineerd voor de 'Oscar van de dans', de Nederlandse première van Pas/Parts 2018 van William Forsythe, waarmee Het Nationale Ballet na lange tijd weer werk danst van deze grensverleggende choreograaf én -  nieuw op het repertoire van Het Nationale Ballet - Kleines Requiem van grootmeester Hans van Manen.

Van Manen, Forsythe, Arqués wordt gepresenteerd in het Holland Festival.

 

 

Hans van Manen: Kleines Requiem
Foto: - Hans Gerritsen
Hans van Manen: Kleines Requiem
Foto: Hans Gerritsen
Hans van Manen: Kleines Requiem
Foto: - Hans Gerritsen
Arqués: Ignite
Foto: Hans Gerritsen
Arqués: Ignite
Foto: Hans Gerritsen
Arqués: Ignite
Foto: Hans Gerritsen
Forsythe: Pas/Parts 2018
Foto: Hans Gerritsen
Forsythe: Pas/Parts 2018
Foto: Hans Gerritsen
Forsythe: Pas/Parts 2018
Foto: Hans Gerritsen
Kleines Requiem - Het Nationale Ballet - rehearsal
Kleines Requiem - Het Nationale Ballet - rehearsal
Kleines Requiem - Het Nationale Ballet - rehearsal
Ignite-Het Nationale Ballet - rehearsal
Photo: Altin Kaftira
Ignite-Het Nationale Ballet - rehearsal
Photo: Altin Kaftira
Ignite-Het Nationale Ballet - rehearsal
Photo: Altin Kaftira
Pas/Parts - Het Nationale Ballet - repetitie

Forsythe - Pas/Parts 2018

Pas/Parts (1999) is een van de laatste grootschalige balletten die William Forsythe voor het ballet van de Parijse opera creëerde. In 2016 maakte Forsythe een nieuwe versie, een bijna geheel herziene choreografie voor San Francisco Ballet. Deze gaf hij in 2018 nog weer een update voor Boston Ballet en het is deze laatste versie, Pas/Parts 2018, die nu voor het eerst in Nederland te zien is bij Het Nationale Ballet. Trio’s, duetten en solo’s wisselen elkaar af. Typerend zijn de witte belichting op het eveneens witte decor en de elektronische muziek van Thom Willems die verwijst naar Renaissancemuziek. 

Van Manen - Kleines Requiem

In 1996 zette meesterchoreograaf van eigen bodem, Hans van Manen, zijn Kleines Requiem op het derde en vierde stuk van Górecki's 'Kleines Requiem für eine Polka'. De muziek is duister, mysterieus. De toon van dit unieke stuk is zowel somber als troostend; thema’s als afscheid, de dood en eenzaamheid passeren de revue. Dansers rennen van de ene naar de andere kant van het toneel en terug, heen en weer. Dan volgen er enkele dynamisch in elkaar overlopende duetten.  Decor en kostuums werden ontworpen door Van Manens vaste artistiek partner Keso Dekker. Het ballet, dat in 2015 voor het laatst bij het Nederlands Dans Theater te zien was, komt nu nieuw op het repertoire van Het Nationale Ballet.

Arqués - Ignite

William Turners beroemde schilderij 'The Burning of the Houses of Lords and Commons' vormt de inspiratiebron voor Ignite, het nieuwe indrukwekkende werk van Juanjo Arqués, dat hij creëerde voor Het Nationale Ballet in coproductie met Birmingham Royal Ballet. Turner gebruikte briljante kleurvlakken en variabele atmosferische effecten die grenzen aan abstractie. Op vergelijkbare wijze laat Arqués zich verleiden tot het maken van een werk dat een verhaal vertelt door de zintuigen aan te spreken. De jonge Britse Kate Whitley, die afgelopen december de Critics’ Circle Music Award ontving als Emerging Talent, componeerde nieuwe muziek voor het ballet. Muziek als canvas voor de choreografie, met bewegingen als penselen in verschillende kleuren. Ignite is onlangs 2x genomineerd voor een Benois de la Danse, ook wel de 'Oscar van de dans' genoemd, in de categorieën beste choreografie en compositie.

    ma 17 jun Van Manen, Forsythe, Arqués - Trouw **** 2019

    'De balletten van Hans van Manen zijn in goede handen bij het Nationale Ballet' / De laatste jaren staat Het Nationale Ballet (HNB) in het ene na het andere toptienlijstje van beste balletgezelschappen ter wereld. Als je kijkt naar het Holland Festivalprogramma van drie generaties choreografen kun je maar één ding concluderen: terecht.

    ma 17 jun Forsythe: Pas/Parts 2018 - Theaterkrant 2019

    "Forsythe’s taal is grotesk en toch precies. Hij vergroot traditionele tendu’s uit, waardoor voeten in plaats van licht juist zwaar worden, hij laat ruggen golven en billen koket uitsteken. Daarbij speelt hij met versnelling en vertraging en creëert een nieuw verwachtingspatroon door het publiek keer op keer op het verkeerde been te zetten. Met die ingrediënten creëert hij een schat aan een half uur materiaal, dat gerust ook een uur had mogen duren."

    ma 17 jun Van Manen, Forsythe, Arqués - NRC ***** en **

    HNB danst Van Manens 'Kleines Requiem' kwetsbaar en intiem. / Muzikaliteit, regie, helderheid en een neiging tot beperking zijn Van Manens onverslijtbare troeven.

    ma 17 jun Van Manen, Forsythe, Arqués - Noordhollands Dagblad

    “Het Ballet danst programma met voltreffers” / “Dit stuk is een regelrechte voltreffer in een programma dat met ’Kleines requiem’ van Hans van Manen en ’Ignite’ van Juanjo Arqués alleen maar hoogtepunten kent.” / “Hier vraagt Forsythe van de dansers het uiterste.”

    ma 17 jun Van Manen, Forsythe, Arqués - Cultureel Persbureau 2019

    “Ignite is een beleving op zich en ik ben benieuwd hoe het past in het bovengenoemd toekomstbeeld voor ballet.”

    di 06 feb LA Times over Forsythes Pas/Parts

    ‘The dancers played the rhythm with their bodies, creating the illusion that we were not only watching them but also listening to them’

    di 06 feb de Volkskrant over Kleines Requiem (NDT)

    ‘De fantastisch gedanste herneming van Hans van Manens Kleines Requiem (1996) was een droomopening’

    do 14 mrt Ignite - The Times**** / The Guardian**** / Seeing Dance

    “Vibrant and engaging.” - The Times / “A splendid and resonant evening of dance.” - Guardian / “Intelligent choreography that’s full of interest.” - Seeing Dance

    do 14 mrt William Forsythe - New York Times 2019

    “In the early part of his career, as resident choreographer with the Stuttgart Ballet and then director of the Frankfurt Ballet, Mr. Forsythe created ballets that established him as a groundbreaking and often divisive experimental artist in a field that is by definition a historical genre.”

Pas/Parts 2018

Choreografie William Forsythe
Muziek Thom Willems – Pas/Parts
Licht- en decorontwerp William Forsythe
Kostuumontwerp Stephen Galloway

Kleines Requiem

Choreografie Hans van Manen
Muziek Henryk Mikolaj Górecki -
Kleines Requiem für eine
Polka, opus 66: Tranquillo;
Allegro – deciso assai;
Adagio cantabile
Decor- en kostuumontwerp Keso Dekker
Lichtontwerp Joop Caboort

Ignite

Choreografie Juanjo Arqués
Muziek Kate Whitley
Libretto en dramaturgie Fabienne Vegt
Decor- en kostuumontwerp Tatyana van Walsum
Lichtontwerp Bert Dalhuysen
In coproductie met Birmingham Royal Ballet

 

Het Balletorkest

onder leiding van Matthew Rowe

Sinds de oprichting in 1965 is het orkest de trotse begeleidingspartner van Het Nationale Ballet en het Nederlands Dans Theater. De werkwijze is uniek in Nederland. Het Balletorkest, met Matthew Rowe als chef-dirigent, bestaat uit een vaste kern van 45 musici, waar nodig ondersteund door hooggekwalificeerde gastspelers. Dit geeft het orkest een uniek karakter: flexibel, dynamisch en van hoge kwaliteit. Het Balletorkest verbindt muziek en dans tot een betoverende ervaring: van klassiek ballet tot moderne dans, van muziekeducatie tot talentontwikkeling. Een optimale synthese tussen muziek en dans, dat is de missie van het orkest. Het orkest beheerst een rijk repertoire, met daarbinnen een prominente plaats voor de parels uit de balletgeschiedenis, zoals Tsjaikovski’s Notenkraker, de Sacre du Printemps van Stravinsky en Romeo en Julia van Prokofjev. Dit repertoire wordt steeds weer aangevuld met de beste werken van hedendaagse componisten, geselecteerd door de toonaangevende choreografen van vandaag. Daarmee bereikt het orkest dansliefhebbers en liefhebbers van balletmuziek, en tevens kinderen en jongeren. De educatieve projecten van het orkest wonnen meerdere (internationale) prijzen, zoals de Young Audiences Music Award in 2016 voor Creatures, een samenwerking met dansgezelschap ISH. Naast dans- en educatieproducties concerteert het orkest ook op podia in en om Amsterdam, zoals op de Avond van de Balletmuziek in Carré, of op kleinere schaal bij De Hortus en museum de Hermitage.

INLEIDINGEN

Drie kwartier voor aanvang van elke voorstelling vindt in Nationale Opera & Ballet een inleiding plaats. Deskundigen op het gebied van opera, ballet en dans geven achtergrondinformatie en vertellen interessante details die uw theaterbezoek kunnen verdiepen. De inleidingen zijn in het Nederlands en zijn gratis toegankelijk op vertoon van een geldig plaatsbewijs. Ze vinden plaats in de Odeonzaal, onze nieuwe inleidingen- en educatieruimte. De inleidingen zijn ook vooraf of nadien thuis te beluisteren op deze website.

Tijd: 45 minuten voor aanvang van iedere voorstelling
Plaats: Odeonzaal; ingang tussen de even en oneven
garderobes

Podcast Van Manen, Forsythe, Arqués

door: Jacq. Algra