Het Nationale Ballet presenteert

Frida Annabelle Lopez Ochoa

WERELDPREMIÈRE

BALLET OVER EEN ICONISCHE KUNSTENARES

Frida van choreografe Annabelle Lopez Ochoa is geïnspireerd op het levensverhaal van Frida Kahlo, een van de meest intrigerende kunstenaars van de 20ste eeuw. De Mexicaanse Kahlo liet zich niet weerhouden door het noodlot dat haar trof, streed fanatiek tegen taboes en voor vrouwenrechten en haar zelfportretten waren wereldberoemd.

Het icoon Frida Kahlo

Frida Kahlo (1907-1954) heeft allesbehalve een makkelijk leven gehad. Op haar zesde krijgt ze kinderpolio en op haar achttiende raakt ze levensgevaarlijk gewond waardoor haar bekken en ruggengraat voorgoed zijn beschadigd. Ter afleiding van de pijn en eenzaamheid, begint ze te schilderen, vooral kleurrijke zelfportretten. Op deze persoonlijke ‘dagboeken’ kan ze haar ziel blootleggen. Op 22-jarige leeftijd trouwt Frida met kunstenaar Diego Rivera. De twee schilderen elkaar 25 jaar lang, maar het is – mede door Rivera’s veelvuldige vreemdgaan – geen gelukkig huwelijk. In haar laatste levensjaren zegt Kahlo dat ze twee zware ongelukken in haar leven heeft gehad, “een waarin een tram me aanreed, het andere was mijn man. Mijn man was het ergste”.

Annabelle Lopez Ochoa

Annabelle Lopez Ochoa is half Colombiaans, half Belgisch en maakte naam in Nederland als danseres. In diezelfde tijd begon ze ook met choreograferen. De afgelopen jaren nam haar carrière een internationale vlucht. Zo creëerde ze recent werk voor onder meer New York City Ballet, English National Ballet, Scottish Ballet en Ballet Moscow. Voor Last Resistance, de choreografie die Lopez Ochoa voor Dutch Doubles 2018 maakte, liet zij zich inspireren door een van de bekendste en meest veelzijdige zangeres van ons land: Wende Snijders. De veelzijdige choreografe, wiens werk flamenco, hiphop, klassiek ballet en hedendaagse dans omvat, ontving maart 2019 de Jacob's Pillow Dance Award.

Fascinatie

Ochoa – die begin 2018, samen met zangeres Wende Snijders, veel indruk maakte met Last Resistance – raakte na het zien van de film Frida (2002) in de ban van de Mexicaanse. “Daarvoor begreep ik eigenlijk nooit goed waarom ze zó beroemd was, maar door die film zag ik in hoe ze haar pijn en immobiliteit in kunst heeft weten te transformeren. “Ochoa’s fascinatie kreeg in 2016 vorm toen Tamara Rojo, artistiek directeur van het English National Ballet, haar vroeg om een bijdrage te leveren aan de ‘triple bill’ She Said, een programma gemaakt door vrouwelijke choreografen, met iconische vrouwen uit de geschiedenis als uitgangspunt. Dit werd Broken Wings, Ochoa noemde haar creatie naar Kahlo’s biografie Alas Rotas.

 

Gebroken vleugels

Ochoa: “Al voor de première van Broken Wings voelde ik: dit werk zou eigenlijk een avondvullende choreografie moeten zijn. Er gebeurde in het ballet te veel in te korte tijd.” Ze noemt het dan ook ‘écht een droom die uitkomt’ dat Ted Brandsen, artistiek directeur van Het Nationale Ballet, haar nu de kans geeft om haar ideeën vorm te geven in een grootschalige, nieuwe voorstelling. Net als in Broken Wings zal Frida niet zozeer de levensloop van Kahlo vertellen, als wel haar gevoels- en belevingswereld verbeelden.

Beeldend surrealisme

In haar avondvullende choreografie wil Ochoa vooral het “beeldend surrealisme dat dans – in navolging van Kahlo’s schilderijen – kan zijn” verder uitwerken, met nog meer aandacht voor de grote eenzaamheid in Kahlo’s leven, haar relatie met Diego Rivera, haar biseksualiteit en de wijze waarop ze haar eigen imago creëerde.

De Brit Peter Salem, bekend van zijn muziek voor film en theater, zal de theatrale compositie die hij voor Broken Wings schreef uitbreiden tot een langer muziekstuk, waarbij hij ook Mexicaanse instrumenten wil gebruiken. De Nederlandse, internationaal gevierde Dieuweke van Reij tekent voor de kleurrijke decor- en kostuumontwerpen.

Choreografie Annabelle Lopez Ochoa
Muziek Peter Salem

 

Muzikale begeleiding

Het Balletorkest
o.l.v. Matthew Rowe

 

Het Balletorkest
Sinds de oprichting in 1965 is het orkest de trotse begeleidingspartner van Het Nationale Ballet en het Nederlands Dans Theater. De werkwijze is uniek in Nederland. Het Balletorkest, met Matthew Rowe als chef-dirigent, bestaat uit een vaste kern van 45 musici, waar nodig ondersteund door hooggekwalificeerde gastspelers. Dit geeft het orkest een uniek karakter: flexibel, dynamisch en van hoge kwaliteit. Het Balletorkest verbindt muziek en dans tot een betoverende ervaring: van klassiek ballet tot moderne dans, van muziekeducatie tot talentontwikkeling. Een optimale synthese tussen muziek en dans, dat is de missie van het orkest. Het orkest beheerst een rijk repertoire, met daarbinnen een prominente plaats voor de parels uit de balletgeschiedenis, zoals Tsjaikovski’s Notenkraker, de Sacre du Printemps van Stravinsky en Romeo en Julia van Prokofjev. Dit repertoire wordt steeds weer aangevuld met de beste werken van hedendaagse componisten, geselecteerd door de toonaangevende choreografen van vandaag. Daarmee bereikt het orkest dansliefhebbers en liefhebbers van balletmuziek, en tevens kinderen en jongeren. De educatieve projecten van het orkest wonnen meerdere (internationale) prijzen, zoals de Young Audiences Music Award in 2016 voor Creatures, een samenwerking met dansgezelschap ISH. Naast dans- en educatieproducties concerteert het orkest ook op podia in en om Amsterdam, zoals op de Avond van de Balletmuziek in Carré, of op kleinere schaal bij De Hortus en museum de Hermitage.

INLEIDINGEN

Drie kwartier voor aanvang van elke voorstelling vindt in Nationale Opera & Ballet een inleiding plaats. Deskundigen op het gebied van opera, ballet en dans geven achtergrondinformatie en vertellen interessante details die uw theaterbezoek kunnen verdiepen. De inleidingen zijn in het Nederlands en zijn gratis toegankelijk op vertoon van een geldig plaatsbewijs. Ze vinden plaats in de Odeonzaal, onze nieuwe inleidingen- en educatieruimte. De inleidingen zijn ook vooraf of nadien thuis te beluisteren op deze website.

Tijd: 45 minuten voor aanvang van iedere voorstelling
Plaats: Odeonzaal; ingang tussen de even en oneven
garderobes

 

FOYERAVOND

Stap in de wereld van de makers. Op deze avonden, in de Odeonzaal van Nationale Opera & Ballet, kunt u in informele setting met een drankje genieten van een aria of duet, een pas de deux of een klein ensemble, een interview met een zanger of een choreograaf. Per productie wordt een gevarieerd programma gepresenteerd, gekoppeld aan een actueel thema.

ma 20 januari Frida

Aanvang: 20.30 uur
Locatie: Odeonzaal
Duur: 60 minuten
Prijs: € 10, € 7,50 (studenten, CJP, Stadspas), gratis voor
Geefkringleden van De Nationale Opera en Het Nationale
Ballet en Patronen van Nationale Opera & Ballet.

    do 31 jan The Independent over Broken Wings

    ‘It’s Annabelle Lopez Ochoa’s Broken Wings that makes the programme a success. Inspired by Kahlo’s life and art, it sidesteps biographical clichés. Rojo’s imperious Kahlo isn’t a victim, she’s not defined by her love life and, best of all, Ochoa finds ways to show her as a creative artist (…) Broken Wings is a bold, fresh work with a grand central role that makes the most of Rojo’s star power’

    do 31 jan Dance Tabs over Broken Wings

    ‘The most ambitious and best-realised work on the triple bill was Broken Wings by Annabelle Lopez Ochoa (…) So much colour and spectacle is packed into the 50 minute piece of dance theatre that it feels like a pilot for a 90 minute ballet in two acts’

    do 31 jan Bachtrack, 2016

    (…) colourful and chaotic imagination of Mexican artist Frida Khalo (…) It is an impressionistic narrative, appropriately for an artist whose work presents the surrealism of the subconscious so beautifully.’

    do 31 jan The Guardian, 2016

    “Lopez Ochoa and her designers bring that art to fantastical life, as Kahlo dances with a chorus of brilliantly outfitted monkeys, flowers and birds of paradise.”