Het Nationale Ballet presenteert

Giselle Marius Petipa / Rachel Beaujean en Ricardo Bustamante

MEESLEPENDE balletKLASSIEKER

Tijdsduur 2:05

Pauzes 1

Giselle is een van de meest romantische werken uit het klassieke balletrepertoire en ook een van de uitdagendste als het gaat om inlevingsvermogens van de solisten.

Enkele hoogtepunten uit Giselle
Giselle Behind the Scenes

Giselle

Hoewel Giselle een van de oudst bewaarde balletten is, wordt het nog altijd wereldwijd gedanst. Met zijn levendige, kleurrijke eerste akte, zijn aangrijpende waanzinscène en de daaropvolgende onaardse, pure ‘witte akte’ behoort het tot de standaardwerken van het romantisch-klassieke repertoire. Sinds de premiere in 1841 hebben talloze interpretaties van dit aangrijpende verhaal over liefde, misleiding, verraad en vergeving het licht gezien. Het Nationale Ballet danste eerder versies van de Russin Natalia Orlovskaja en de Britse Sir Peter Wright, maar kreeg in 2009 zijn eerste ‘eigen’ versie, gecreëerd door Rachel Beaujean en Ricardo Bustamante. Mét succes, want inmiddels heeft hun productie de harten van balletliefhebbers uit China tot Colombia veroverd.

Dieper dan de huid

Beaujean en Bustamante ‘revitaliseerden’ de diverse scènes van het ballet zodanig dat zij ook voor een 21ste-eeuwse publiek roerend en betekenisvol zijn. Niettemin staat respect voor de traditie in hun bewerking voorop, zoals dat ook geldt voor de prachtige decor- en kostuumontwerpen van Toer van Schayk. Beaujean en Bustamante wilden vooral de emotie en intensiteit van het verhaal benadrukken, want, zeggen ze: “Op de juiste wijze gebracht, raakt Giselle dieper dan de huid.”

 

Onmogelijke liefde

Giselle handelt over een graaf die verliefd wordt op een onbevangen boerenmeisje, haar – door niet zijn ware identiteit te onthullen – om de tuin leidt en daarmee uiteindelijk het noodlot over haar en zichzelf afroept. Een verhaal dat tot op de dag van vandaag actueel is, immers: onmogelijke liefde is een thema van alle tijden. Ook in artistieke zin heeft Giselle niets aan zeggingskracht ingeboet. Beaujean: “De choreografie, de compositie van de dansen is fenomenaal. Giselle heeft geen houdbaarheidsdatum. Het is tijdloos, net als de Nachtwacht.”

‘First lady’ Rachel Beaujean

Na nieuwe producties te hebben gemaakt van Les Sylphides en Paquita creëerde Rachel Beaujean met Giselle, samen met Ricardo Bustamante, haar eerste avondvullende productie. Beaujean danste twintig jaar bij Het Nationale Ballet en werd vooral bekend als muze van Hans van Manen. Na haar danscarrière werd ze balletmeester van het gezelschap, in 2003 hoofd van de artistieke staf en bij haar 40-jarig jubileum (een unicum in de Nederlandse danswereld!) in 2017 werd ze bevorderd tot ‘first lady’ van Het Nationale Ballet, ofwel adjunct artistiek directeur. Bij die gelegenheid werd ze tevens benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau.

Choreografie Marius Petipa, naar Jean Coralli en Jules Perrot
Productie en additionele choreografie Rachel Beaujean en Ricardo Bustamante
Muziek Adolphe Adam

 

Muzikale begeleiding

Het Balletorkest
o.l.v. Boris Gruzin

 

Het Balletorkest
Sinds de oprichting in 1965 is het orkest de trotse begeleidingspartner van Het Nationale Ballet en het Nederlands Dans Theater. De werkwijze is uniek in Nederland. Het Balletorkest, met Matthew Rowe als chef-dirigent, bestaat uit een vaste kern van 45 musici, waar nodig ondersteund door hooggekwalificeerde gastspelers. Dit geeft het orkest een uniek karakter: flexibel, dynamisch en van hoge kwaliteit. Het Balletorkest verbindt muziek en dans tot een betoverende ervaring: van klassiek ballet tot moderne dans, van muziekeducatie tot talentontwikkeling. Een optimale synthese tussen muziek en dans, dat is de missie van het orkest. Het orkest beheerst een rijk repertoire, met daarbinnen een prominente plaats voor de parels uit de balletgeschiedenis, zoals Tsjaikovski’s Notenkraker, de Sacre du Printemps van Stravinsky en Romeo en Julia van Prokofjev. Dit repertoire wordt steeds weer aangevuld met de beste werken van hedendaagse componisten, geselecteerd door de toonaangevende choreografen van vandaag. Daarmee bereikt het orkest dansliefhebbers en liefhebbers van balletmuziek, en tevens kinderen en jongeren. De educatieve projecten van het orkest wonnen meerdere (internationale) prijzen, zoals de Young Audiences Music Award in 2016 voor Creatures, een samenwerking met dansgezelschap ISH. Naast dans- en educatieproducties concerteert het orkest ook op podia in en om Amsterdam, zoals op de Avond van de Balletmuziek in Carré, of op kleinere schaal bij De Hortus en museum de Hermitage.

Meer informatie:

Het Balletorkest

INLEIDINGEN

Drie kwartier voor aanvang van elke voorstelling vindt in Nationale Opera & Ballet een inleiding plaats. Deskundigen op het gebied van opera, ballet en dans geven achtergrondinformatie en vertellen interessante details die uw theaterbezoek kunnen verdiepen. De inleidingen zijn in het Nederlands en zijn gratis toegankelijk op vertoon van een geldig plaatsbewijs. Ze vinden plaats in de Odeonzaal, onze nieuwe inleidingen- en educatieruimte. De inleidingen zijn ook vooraf of nadien thuis te beluisteren op deze website.

Tijd: 45 minuten voor aanvang van iedere voorstelling
Plaats: Odeonzaal; ingang tussen de even en oneven
garderobes

Familie-inleidingen

Voor een deel van onze voorstellingen organiseren we een speciale interactieve inleiding voor het hele gezin, zo ook voor Giselle op:
zo 1 en zo 8 maart

Aanvangstijd: 45 minuten voor aanvang voorstelling
Kosten inleiding: gratis i.c.m een kaartje voor de voorstelling

    do 07 feb Cultuurbewust

    ‘Al met al is Giselle overweldigend: de decors en kostuums zijn stuk voor stuk kunstwerken en de technisch sterke choreografieën werken hypnotiserend. Het zijn echter vooral de emotionele inleving en de sterke pantomime die de productie haar imponerende karakter geven.’

    do 07 feb Het Financieele Dagblad

    'Giselle is een ballet van onsterfelijke schoonheid, waar een meeslepend verhaal gepaard is aan betoverende ballettechniek’