Het Nationale Ballet presenteert

Romeo en Julia Rudi van Dantzig

SHAKESPEARES GROOTSTE LIEFDESTRAGEDIE

Van Sergej Prokofjev

Op het postkantoor in het Italiaanse Verona komen nog wekelijks postzakken vol brieven binnen, geadresseerd aan ‘Julia Capulet, Verona’. Het zegt alles over hoe Romeo en Julia, Shakespeares beroemde tragedie, de harten van mensen over de hele wereld blijft raken.

Van Canada tot Hongkong

Ook Rudi van Dantzig liet zich in 1967 voor het eerste avondvullende ballet van Nederlandse bodem inspireren door het verhaal over de onmogelijke liefde tussen twee Veronese jongeren. Met zijn aangrijpende, realistische en geëngageerde Romeo en Julia heeft de voormalig artistiek directeur van Het Nationale Ballet op zijn beurt velen weten te ontroeren. In Nederland én daarbuiten, want Van Dantzigs meesterwerk staat bij gezelschappen van Canada tot Hongkong op het repertoire.

 

Levendige straattaferelen

Uitgevoerd door een nieuwe generatie solisten brengt Het Nationale Ballet Van Dantzigs geliefde balletklassieker – die zozeer aan het gezicht en de ontwikkeling van het gezelschap heeft bijgedragen – nu opnieuw ten tonele. Blikvangers in Romeo en Julia zijn de levendige straattaferelen, statige hofdansen, realistische gevechtsscènes en natuurlijk vooral de hartverscheurende ontmoetingen tussen de twee geliefden.

 

Fijnzinnige karakterschetsen

Voor zijn choreografie baseerde Van Dantzig zich mede op de oorspronkelijke balletversie van Leonid Lavrovski uit 1940. Vergeleken met deze en andere producties onderscheidt Van Dantzigs Romeo en Julia zich echter door een grotere psychologische en sociale geloofwaardigheid. Met fijnzinnige karakterschetsen en gevoelige sfeertekeningen laat hij zien hoe de vete tussen de adellijke families Montecchi en Capoletti alles kapotmaakt: niet alleen de onbezorgde jeugd en opbloeiende liefde van Romeo en Julia – een liefde die zij met de dood moeten bekopen – maar ook het leven van het arme volk van Verona.

 

Prachtige vormgeving

Het voortdurende succes van Van Dantzigs Romeo en Julia is zeker ook te danken aan de prachtige vormgeving: het toneelbeeld van Toer van Schayk oogt als een tot leven gewekt renaissanceschilderij in pastel en scharlakenrood.

Rudi van Dantzig (1933-2012)

Bevlogen. Dat woord is als geen ander van toepassing op Rudi van Dantzig. Twintig jaar lang was hij artistiek leider van Het Nationale Ballet, dat hij tot een eenheid, een familie smeedde. Zijn choreografieën toonden een grote sociale betrokkenheid en een eeuwig ‘jagen naar het onbereikbare’. Tot zijn bekendste werken behoren Vier letzte Lieder, Monument voor een gestorven jongen, Onder mijne voeten, Romeo en Julia en Het Zwanenmeer. Van Dantzig is ook bekend geworden als schrijver. Zijn romandebuut Voor een verloren soldaat werd onderscheiden met de Geertjan Lubberhuizenprijs en een Gouden Ezelsoor. Daarna verschenen onder meer Het spoor van een komeet (over zijn herinneringen aan Rudolf Nureyev), Het leven van Willem Arondeus en – postuum – Herinneringen aan Sonia Gaskell.

Rudi van Dantzig

Choreograaf

Weinigen hebben zozeer hun stempel op Het Nationale Ballet en de Nederlandse dans gedrukt als Rudi van Dantzig (Amsterdam, 1933-2012). Van Dantzig, choreograaf en schrijver, was twintig jaar lang artistiek leider van Het Nationale Ballet.

Choreografie Rudi van Dantzig
Muziek Sergej Prokofjev

Sergej Prokofjev

Muzikale begeleiding

Het Balletorkest
o.l.v. Ermanno Florio

Het Balletorkest
Sinds de oprichting in 1965 is het orkest de trotse begeleidingspartner van Het Nationale Ballet en het Nederlands Dans Theater. De werkwijze is uniek in Nederland. Het Balletorkest, met Matthew Rowe als chef-dirigent, bestaat uit een vaste kern van 45 musici, waar nodig ondersteund door hooggekwalificeerde gastspelers. Dit geeft het orkest een uniek karakter: flexibel, dynamisch en van hoge kwaliteit. Het Balletorkest verbindt muziek en dans tot een betoverende ervaring: van klassiek ballet tot moderne dans, van muziekeducatie tot talentontwikkeling. Een optimale synthese tussen muziek en dans, dat is de missie van het orkest. Het orkest beheerst een rijk repertoire, met daarbinnen een prominente plaats voor de parels uit de balletgeschiedenis, zoals Tsjaikovski’s Notenkraker, de Sacre du Printemps van Stravinsky en Romeo en Julia van Prokofjev. Dit repertoire wordt steeds weer aangevuld met de beste werken van hedendaagse componisten, geselecteerd door de toonaangevende choreografen van vandaag. Daarmee bereikt het orkest dansliefhebbers en liefhebbers van balletmuziek, en tevens kinderen en jongeren. De educatieve projecten van het orkest wonnen meerdere (internationale) prijzen, zoals de Young Audiences Music Award in 2016 voor Creatures, een samenwerking met dansgezelschap ISH. Naast dans- en educatieproducties concerteert het orkest ook op podia in en om Amsterdam, zoals op de Avond van de Balletmuziek in Carré, of op kleinere schaal bij De Hortus en museum de Hermitage.

INLEIDINGEN

Drie kwartier voor aanvang van elke voorstelling vindt in Nationale Opera & Ballet een inleiding plaats. Deskundigen op het gebied van opera, ballet en dans geven achtergrondinformatie en vertellen interessante details die uw theaterbezoek kunnen verdiepen. De inleidingen zijn in het Nederlands en zijn gratis toegankelijk op vertoon van een geldig plaatsbewijs. Ze vinden plaats in de Odeonzaal, onze nieuwe inleidingen- en educatieruimte. De inleidingen zijn ook vooraf of nadien thuis te beluisteren op deze website.

Tijd: 45 minuten voor aanvang van iedere voorstelling
Plaats: Odeonzaal; ingang tussen de even en oneven
garderobes

    do 07 feb de Volkskrant

    ‘Van Dantzig’s Romeo en Julia ontroerend en spectaculair’

    do 07 feb NRC – 4 sterren

    “Romeo en Julia kan weer jaren mee”

    do 07 feb Noordhollands Dagblad

    “Weer tot tranen toe bewogen”