Het Nationale Ballet presenteert

La Bayadère Natalia Makarova naar Marius Petipa

Koop kaarten Of bel:
+3120 625 5455

Beeldschone balletklassieker

Tijdsduur 2:40

Pauzes 2

Door de momenteel geldende maatregelen tegen verdere verspreiding van het coronavirus, kan deze productie van Het Nationale Ballet komend najaar helaas niet doorgaan. Lees hier de meest actuele informatie: operaballet.nl/corona-update

 

 

La Bayadère trailer
Bekijk hier een trailer van La Bayadère.
Opium scene La Bayadère (2009)
Bekijk hier fragmenten van de bekende 'Opium scene' uit La Bayadère.

De pure dans in de balletklassieker La Bayadère geeft alle dansers van Het Nationale Ballet de kans om te schitteren. En dat doen ze! Met dit liefdesballet vol intriges, jaloezie en bedrog - en met een van de mooiste witte aktes - weten ze altijd weer vele harten te veroveren.

Natalia Makarova

Het ballet over de liefde tussen de Indiase tempeldanseres Nikiya en de krijger Solor is al 140 jaar lang favoriet. De beroemde Amerikaanse danscriticus Clive Barnes schreef ooit: ‘Als je niet van La Bayadère houdt, dan houd je niet van ballet’. Hij doelde daarmee met name op de versie van de voormalige Russische prima ballerina Natalia Makarova. Deze productie – die Het Nationale Ballet in 2007 op het repertoire nam – geldt verreweg als de mooiste en meest poëtische versie die er die er ooit is gemaakt van deze balletklassieker tot nu toe. 

Makarova baseerde zich voor La Bayadère op het origineel uit 1877 van Marius Petipa, bekend van ‘all time favourites’ als The Sleeping Beauty, De Notenkraker en Het Zwanenmeer. De muziek is van Ludwig Minkus (1826-1917) die in zijn tijd gold als de ‘meester’ van de balletmuziek.

Petipa’s exotische spektakelballet
Zonder ooit zelf in India te zijn geweest, gaf Petipa zijn voor ons nu wat naïeve kijk op het land en zijn gebruiken. Dat het exotische spektakelballet nog steeds aangrijpt, komt door het tijdloze liefdesverhaal én door de ronduit geniale choreografie. La Bayadère kent een van de mooiste ‘witte aktes’ uit de balletgeschiedenis zegt Makarova: ‘De ‘witte akte’ in La Bayadère is de meest geweldige choreografie ooit gemaakt voor een corps de ballet, met haar formalisme, harmonie, precisie en vereiste kristalheldere uitvoering’.

Het verhaal

Het verhaal speelt zich af in India waar de tempeldanseres (La bayadère) Nikiya en de krijger Solor elkaar de liefde verklaren. Maar een Radja bepaalt dat Solor met zijn dochter Gamzatti moet trouwen. Nikiya wordt vervolgens opzettelijk vergiftigd door de beet van een slang. Na haar dood bezoekt zij Solor - samen met andere schimmen - in een door opium veroorzaakt visioen. Tijdens de huwelijksceremonie van Gamzatti en Solor verschijnt Nikiya opnieuw ... 

Contextprogramma

Rondom de balletklassieker La Bayadère organiseert Het Nationale Ballet een verdiepend programma waarin diverse deskundigen de volgende onderwerpen behandelen:

- Welke bronnen kent de Indiase dans, waar staat deze kunstvorm nu?
- Wat was exotisme in de 19e eeuw en hoe speelt het een rol in het massatoerisme van onze tijd?
- Waarom blijft de complexe liefdesrelatie zo’n inspiratiebron voor de kunsten?

Meer informatie hierover leest u t.z.t. via deze pagina. 

    wo 27 jan The New York Times over La Bayadère

    Dramatically gripping and spectacularly beautiful.

    wo 27 jan De Telegraaf over La Bayadère

    Een must voor balletliefhebbers en allen die het kunnen worden.

La Bayadère
Choreografie
Natalia Makarova, naar Marius Petipa
Muziek
Ludwig Minkus - La Bayadère, in een orkestratie van John Lanchbery

MUZIKALE BEGELEIDING

Het Balletorkest
o.l.v. Ermanno Florio

Het Balletorkest
Sinds de oprichting in 1965 is het orkest de trotse begeleidingspartner van Het Nationale Ballet en het Nederlands Dans Theater. De werkwijze is uniek in Nederland. Het Balletorkest, met Matthew Rowe als chef-dirigent, bestaat uit een vaste kern van 45 musici, waar nodig ondersteund door hooggekwalificeerde gastspelers. Dit geeft het orkest een uniek karakter: flexibel, dynamisch en van hoge kwaliteit. Het Balletorkest verbindt muziek en dans tot een betoverende ervaring: van klassiek ballet tot moderne dans, van muziekeducatie tot talentontwikkeling. Een optimale synthese tussen muziek en dans, dat is de missie van het orkest.

Het orkest beheerst een rijk repertoire, met daarbinnen een prominente plaats voor de parels uit de ballet-geschiedenis, zoals Tsjaikovski’s Notenkraker, de Sacre du Printemps van Stravinsky en Romeo en Julia van Prokofjev. Dit repertoire wordt steeds weer aangevuld met de beste werken van hedendaagse componisten, geselecteerd door de toonaangevende choreografen van vandaag. Daarmee bereikt het orkest dansliefhebbers en liefhebbers van balletmuziek, en tevens kinderen en jongeren. De educatieve projecten van het orkest wonnen meerdere (internationale) prijzen, zoals de Young Audiences Music Award in 2016 voor Creatures, een samenwerking met dansgezelschap ISH. 

INLEIDINGEN

Drie kwartier voor aanvang van elke voorstelling vindt in Nationale Opera & Ballet een inleiding plaats. Deskundigen op het gebied van opera, ballet en dans geven achtergrondinformatie en vertellen interessante details die uw theaterbezoek kunnen verdiepen. De inleidingen zijn in het Nederlands en zijn gratis toegankelijk op vertoon van een geldig plaatsbewijs. Ze vinden plaats in de Odeonzaal, onze nieuwe inleidingen- en educatieruimte. Een verkorte versie van de inleiding is ook als podcast op deze website te vinden.

Tijd: 45 minuten voor aanvang van iedere voorstelling
Plaats: Odeonzaal; ingang tussen de even en oneven garderobes

 

Podcast

La Bayadère 2016

Door:

Lin van Ellinckhuijsen