Het Nationale Ballet presenteert

Sterren van Het Nationale Ballet

Deze productie was te zien in mei 2014

Tourneeprogramma

Het Nationale Ballet wordt door internationale danscritici tot de top vijf van de wereld gerekend en is met 78 dansers het grootste dansgezelschap van Nederland.

In het kort

Het gevarieerde tourneeprogramma Sterren van Het Nationale Ballet biedt met name de stersolisten van het gezelschap gelegenheid om te schitteren. Naast de Pas de trois uit Paquita staan klassieke juweeltjes van wereldberoemde choreografen op het programma: Marius Petipa, Rudi van Dantzig, George Balanchine; en moderne werken van Hans van Manen, Ted Brandsen (wereldpremière) en danser/choreograaf Peter Leung.

© Angela Sterling
© Angela Sterling
© Angela Sterling

Paquita - pas de trois

Aan zijn oorspronkelijke versie uit 1846 van Paquita voegde Marius Petipa, grondlegger van het klassieke ballet, in 1881 een puur dansdeel – een huwelijksdivertissement –  toe. Het geldt nog altijd als toetssteen voor balletgezelschappen en -solisten. “Petipa’s toevoeging bevat alle virtuoze elementen van het klassieke ballet”, zegt Rachel Beaujean, hoofd van de artistieke staf van Het Nationale Ballet, die dit ballet recentelijk geheel opfriste en het een nieuwe uitstraling vol pracht en praal meegaf. “De choreografie blijft nieuwe generaties dansers uitdagen. Dat geldt zeker voor de pas de trois uit dit werk.”

Dansers

Dinsdag 27 mei 2014, 20.15 uur
Odeon / De Spiegel, Zwolle

Woensdag 28 mei 2014, 20.00 uur
Parktheater, Eindhoven

Aya Okumura, Young Gyu Choi, Qian Liu

Zaterdag 28 juni 2014, 20.15 uur
Schouwburg, Rotterdam

Milena Sidorova, Young Gyu Choi

Het Zwanenmeer (Witte zwaan / Zwarte zwaan pas de deux)

Het Zwanenmeer (1877) van de choreografen Marius Petipa en Lev Ivanov op de betoverende muziek van Pjotr Iljitsj Tsjaikovski geldt als een van de hoogtepunten van het klassiek-romantische balletgenre. Het werd gemaakt op verzoek van het Keizerlijk Theater in Moskou. De versie die Rudi van Dantzig (1933-2012) in 1988 maakte, was de eerste en tot nu enige Nederlandse productie van dit ‘ballet der balletten’ en werd algemeen beschouwd als een mijlpaal in de Nederlandse dansgeschiedenis. De in dit programma los van elkaar gedanste pas de deux van de Witte zwaan (2e akte) en die van de Zwarte zwaan (3e akte) zijn spectaculaire staaltjes van pure virtuositeit en expressiviteit.

Romeo en Julia (balkon-pas de deux)

Rudi van Dantzig maakte zijn balletversie van Shakespeares beroemde liefdestragedie in 1967. Zijn Romeo en Julia was het eerste avondvullende ballet van Nederlandse makelij. Nog steeds draagt het ballet – met zijn levendige straattaferelen, realistische gevechtsscènes, fijnzinnige karakterschetsen en hartverscheurende ontmoetingen tussen de twee geliefden – in belangrijke mate bij aan het gezicht van Het Nationale Ballet. De balkon-pas de deux is mede door de muziek van Prokofjev een van de hoogtepunten uit het ballet en is in feite de enige scène waarin Romeo en Julia samen echt gelukkig zijn. Ze denken niet na over wat komen gaat of over wat is geweest.

Choreograaf: Rudi van Dantzig

Hij begon zijn danscarrière in 1952 bij Sonia Gaskells gezelschap Ballet Recital, de voorloper van Het Nationale Ballet. Na de oprichting in 1961 van Het Nationale Ballet werd hij bij het gezelschap huischoreograaf en was hij tussen 1971 en 1991 artistiek leider.

Tchaikovksy Pas de deux

George Balanchine wordt alom gezien als de meest geniale choreograaf van de twintigste eeuw. Zijn Tchaikovksy Pas de deux is een uitgebalanceerde en uiterst virtuoze hommage aan solisten.

Choreograaf: George Balanchine

George Balanchine (1904-1983, Sint-Petersburg, Rusland) heeft zijn stempel op de ontwikkeling van de theaterdans gedrukt. Balanchine is de grootmeester van het verhaalloze muziekballet. Zijn balletten schitteren met name door de razendknappe architectonische opbouw van de choreografische patronen en dansthema’s waarmee hij de ruimte bespeelt.

Dances With Harp

Vorig jaar werd zijn Variations for Two Couples genomineerd voor de Benois de la Danse, de ‘Oscar van de dans’. Choreograaf Hans van Manen, 81 jaar en nog steeds internationaal aan de top, tekende in april voor nóg maar een première: Dances With Harp. In dit stuk, gemaakt voor het programma Dutch Doubles, werkt hij samen met een van de grootste internationale talenten op de harp: de 23-jarige Remy van Kesteren, die al op zeer jonge leeftijd in de New Yorkse Carnegie Hall triomfen vierde.

Choreograaf: Hans van Manen

Ook internationaal is zijn naam een begrip, getuige de ruim vijftig buitenlandse gezelschappen die zijn balletten uitvoeren. Tot de internationale sterren die zijn balletten hebben vertolkt behoren Anthony Dowell, Marcia Haydée, Natalia Makarova en Rudolf Nureyev. Inmiddels heeft Van Manen meer dan 150 balletten gecreëerd. Hans van Manen is naast choreograaf ook tien jaar als fotograaf actief geweest; zijn werk was internationaal in boekvorm en op tentoonstellingen te zien.

A Man and a Woman

Peter Leung is danser in de rang van coryphee bij Het Nationale Ballet, maar hij is ook als talentvol choreograaf actief. Voor het Amsterdamse festival Souk, dat muziek en dans uit Nederland en de Arabische wereld verbindt, maakt Leung een duet, speciaal voor Isaac Hernández (eerste solist) en Viktoriya Ananyan (tweede soliste): A Man and a Woman.

Replay (wereldpremière)

Voor zijn nieuwe choreografie Replay koos Ted Brandsen, artistiek directeur van Het Nationale Ballet, een bewerking voor piano uit The Hours, de filmmuziek die Philip Glass een Oscar-nominatie opleverde. “Mijn nieuwe werk gaat over een relatie tussen twee mensen. Meer wil ik er niet over zeggen, er moet ruimte blijven voor eigen interpretatie. Ik wil graag dat de passen voor zich spreken.”

Choreograaf: Ted Brandsen

Ted Brandsen was van 1981 tot 1991 als danserverbonden aan Het Nationale Ballet. In 1991 stopte hij met dansen en ging zich richten op het choreograferen. In de jaren daarna creëerde hij werk voor diverse internationale dansgezelschappen en festivals. Als artistiek directeur van het West Australian Ballet maakte hij onder meer Carmen (2000, Australian Dance Award) en Pulcinella (2001). In 2002 keerde hij terug naarHet Nationale Ballet, in eerste instantie als assistent artistiek directeur en sinds 2003 als artistiek directeur.

Muziek

Paquita – pas de trois
Ludwig Minkus, Edward Deldevez e.a.

Het Zwanenmeer – Witte zwaan - pas de deux, uit de 2e akte
Pjotr Iljitsj Tsjaikovski

Romeo & Julia – balkon-pas de deux
Sergej Prokofjev

Tchaikovsky Pas de Deux
Pjotr Iljitsj Tsjaikovski

Dances With Harp
Carlos Michans, Frederic Mompou, Johann Sebastian Bach

A Man and a Woman
Ahmet Adnan Saygun, Claude Chalhoub (Scherzo

Nieuw werk Ted Brandsen
Philip Glass (fragment The Hours)

Zwarte zwaan – pas de deux, uit de 3e akte
Pjotr Iljitsj Tsjaikovski

Orkestbegeleiding: Holland Symfonia onder leiding van Matthew Rowe.

Inleidingen

Verschillende tourneetheaters bieden introducties aan op deze voorstelling. Raadpleeg de website van het theater dat u wilt bezoeken.

    zo 16 feb de Telegraaf

    “Hoogtepunt onder de hoogtepunten”

    zo 16 feb NRC Handelsblad

    “IJzersterk en muzikaal”

    zo 16 feb Telegraaf

    “Opnieuw een meesterwerk van de (bijna) tachtigjarige”

    zo 16 feb de Volkskrant

    “Vonkende Tchaikovsky Pas de Deux (…) een eerbetoon aan de ballerina en de veelzijdige taal van de academische dans"