Nationale Opera & Ballet presenteert

Lezingen Prikkelende beschouwingen

Start verkoop 17 dec 12:00

Wat geven opera en ballet ons te denken?

Welke denkbeelden, verlangens en idealen resoneren in de voorstellingen van Nationale Opera & Ballet? Hoe sluiten de grote opera’s en balletten aan bij actuele (levens-)vragen? En hoe ver rijken hun wortels in de cultuurgeschiedenis?

In het kort

In samenwerking met de Faculteit Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam en SPUI25 organiseert Nationale Opera & Ballet een reeks prikkelende lezingen, die gratis toegankelijk zijn en los van de voorstellingen bezocht kunnen worden. Gerenommeerde sprekers plaatsen de producties van De Nationale Opera en Het Nationale Ballet in een ruimere cultuurhistorische context én verbinden ze met actuele thema’s en vraagstukken. Na afloop van elke lezing is er ruimte om met elkaar en de spreker door te praten. Het overkoepelende thema van de reeks valt samen met het seizoensthema van De Nationale Opera: identiteit en confrontatie: de angst voor het onbekende.
 

Eerstvolgende lezingen

Porgy and Bess: de Grote Amerikaanse Opera?
Joep Leerssen, hoogleraar moderne Europese letterkunde
maandag 21 januari 2019, 20:00 uur
Nationale Opera & Ballet, Odeonzaal

Amerika heeft tussen 1850 en 1950 de sterke behoefte gevoeld om ‘nationale klassiekers’ te produceren, in analogie aan de Europese landen: zo zocht men naast de ‘great American novel’ ook naar een nationale Amerikaanse opera. Het is opmerkelijk dat de opera die het dichtst in de buurt komt van zo’n  status niet in de grootse tragische traditie van de grande opéra staat, maar integendeel een ‘folk opera’ is. In Porgy and Bess vervagen de grenzen tussen de opera en de musical; het is een Broadwayproductie gecomponeerd door een Joods-Amerikaanse componist van zowel populaire songs als grote symfonische werken. Muzikaal put de opera uit de volkscultuur van de zwarte onderklasse van de zuidelijke staten:  jazz-achtige genres en stijlregisters (spirituals, ragtime, blues). Hoe kwam het tot zo een productie? En hoe gaan we tegenwoordig om met de etniciteiten die elkaar in deze productie kruisen?

Vrije toegang. Informatie over tickets en reserveren volgt medio december.

 

Juditha Triumphans
Sara Crombach, concertpianiste en gastonderzoeker aan de UvA
wo. 6 februari 2019, 20:00 uur
Nationale Opera & Ballet, Odeonzaal

Juditha Triumphans is een theatrale uitvoering van Verdi’s oratorium over de bijbelse heldin Judith. Hoe werden zij en andere sterke vrouwen door de eeuwen heen verbeeld? En wat zegt die geschiedenis over de hedendaagse mythevorming rondom krachtige of ‘gevaarlijke’ vrouwen?

Vrije toegang. Informatie over tickets en reserveren volgt medio december.

 

Overzicht van alle lezingen

productie spreker datum
Porgy and Bess Joep Leerssen, hoogleraar moderne Europese letterkunde ma. 21-01-2019  
Juditha Triumphans Sara Crombach, concertpianiste en gastonderzoeker aan de UvA wo. 6-02-2019
Fin de partie Matthijs Engelberts, theaterwetenschapper en Beckett-kenner ma. 25-02-2019
Het Zwanenmeer Rutger Helmers, universitair docent muziekwetenschappen ma. 25-03-2019
Tannhäuser Kasper van Kooten, muziekdramaturg en Wagnerkenner ma. 15-04-2019
Pelléas et Mélisande   Krisztina Lajosi-Moore, universitair docent moderne Europese cultuur   di. 11-06-2019

 

NB

De lezingen zijn gratis toegankelijk. Meer informatie over hoe u zich kunt aanmelden, volgt medio december. De lezingen zijn zelfstandige activiteiten die los van de gerelateerde voorstelling bijgewoond kunnen worden. Daarnaast organiseert Nationale Opera & Ballet reguliere inleidingen die drie kwartier voorafgaand aan iedere voorstelling beginnen en die u voorbereiden op het bezoek van de specifieke productie. Meer informatie over onze inleidingen…