Met dit magazine willen we meer achtergronden en verdieping bieden over de kunstvormen en onze producties. Daarnaast krijgt u een nadere kennismaking met de medewerkers door middel van een kijkje achter de schermen. We hopen u te informeren en te inspireren met de korte en lange artikelen, video's en podcasts.

meer info

  • Leestijd: 1 minuut

Mag je Die Zauberflöte herschrijven?

Recent vroeg operaregisseur Lotte de Beer aandacht voor de vrouwonvriendelijke en racistische passages in Die Zauberflöte. Ze pleitte voor een grondige herziening van de opera.

  • Opera
  • Longread
  • Luistertijd: 20 minuten

Podcast over Die Zauberflöte

Dramaturg Wout van Tongeren vertelt over de verschillende interpretaties van het stuk en neemt u mee door het verhaal. Verder bekijkt hij in hoe racistische en seksistische thema’s in deze opera terug te vinden zijn en hoe regisseur Simon McBurney hier mee om gaat.

  • Opera
  • Podcast
  • Leestijd: 4 minuten

Op auditie voor de Junior Company

Balletmeester Rinat Gizatulin loopt de studio binnen. Na een “Davai Olga!”, begint pianiste Olga Khoziainova ontspannen te spelen; de audities voor de Junior Company van Het Nationale Ballet zijn begonnen.

  • Ballet
  • Longread
  • Leestijd: 6 minuten

Mozart in Nederland

Werken van de jonge Mozart hoor je niet zo vaak. Ze missen de diepgang van zijn latere werken wordt dan gezegd. In dit artikel betoogt Jurgen van den Hout dat er geen beter recept is om de dag mee te beginnen dan met een paar jeugdige variaties van Mozart.

  • Opera
  • Longread
  • Leestijd: 6 minuten

Ballet der balletten: Het Zwanenmeer

Met Het Zwanenmeer gaf Pjotr Iljitsj Tsjaikovski in 1877 de tot dan gangbare balletmuziek een niet te onderschatten artistieke impuls. Astrid van Leeuwen beschrijft de ontstaansgeschiedenis van dit legendarische ballet.

  • Ballet
  • Longread
  • Leestijd: 4 minuten

Mozart's geliefde Zauberflöte

‘Uit pure verveling heb ik vandaag een aria voor de opera gecomponeerd,’ schrijft Wolfgang Amadeus Mozart op 11 juni 1791 ironisch aan zijn vrouw Constanze, die een maand aan het kuren is in Baden. Aan het slot van de brief citeert hij uit het duet van de twee Priesters: ‘... en in gedachten zeg ik tegen jou: “Tod und Verzweiflung war sein Lohn!”’

  • Opera
  • Longread
  • Leestijd: 4 minuten

Herkomst van de 'witte aktes'

Luchtgeesten, schimmen, schaduwen, feeën, nimfen en dryaden: vanaf de jaren dertig van de negentiende eeuw waren de balletpodia ermee gevuld.

  • Ballet
  • Longread
  • Leestijd: 8 minuten

‘Martin Crimp wringt muziek uit mij’

Componist George Benjamin werkte voor Lessons in Love and Violence voor de derde keer samen met librettist Martin Crimp. Lees in dit artikel over deze inspirerende samenwerking, over de relatie tussen tekst en muziek en over de duistere thema's die in de opera's van dit duo worden aangeraakt.

  • Opera
  • Longread

Pagina's