Magazine ‘De Opera Studio is een soort supportgroep’
  1. Magazine
  2. ‘De Opera Studio is een soort supportgroep’
  • Rosalie Overing
  • 10 Nov 2020
  • Leestijd: 3 minuten

‘De Opera Studio is een soort supportgroep’

De start van dit operaseizoen markeert tevens de start van alweer het derde jaar van De Nationale Opera Studio. Tijdens dit programma krijgt een groep getalenteerde jonge operazangers en repetitors de kans om zich onder begeleiding van onder de andere gerenommeerde sopraan Rosemary Joshua verder te ontwikkelen als artiest en professionele ervaring op te doen. Dit jaar begonnen drie nieuwe zangers en één nieuwe repetitor aan hun avontuur bij de Opera Studio. Een van deze nieuwe gezichten is de Argentijnse tenor José Simerilla Romero.

Auditie op sneakers 

Dat José dit jaar deel zou uitmaken van de Opera Studio, wist hij pas kort van tevoren. ‘Voor de lockdown had ik twee jaar lang mijn familie bijna niet gezien. Dus toen ik door de manager van een vriend werd gevraagd om auditie te doen voor The Opera Foundation, waarbij zangers worden geselecteerd voor de scholarship programma’s van vier grote operahuizen in Europa, zei ik in eerste instantie nee.’ Toen José uiteindelijk besloot deze kans toch niet aan zich voorbij te laten gaan, bleek de aanmeldingsdeadline inmiddels verstreken. Toch slaagde de manager van zijn vriend, die inmiddels ook Josés manager is, erin een auditieplek voor hem te bemachtigen. ‘Dat hoorde ik pas drie dagen van tevoren. En dus vertrok ik halsoverkop naar New York voor de auditie. Het was allemaal erg chaotisch en op het vliegveld werden ook nog eens mijn schoenen gestolen. Ik heb mijn auditie moeten doen op sneakers.’ Gelukkig werd José geselecteerd voor de Opera Studio. ‘Ik kwam er laatst achter dat Sophie de Lint mijn auditie heeft gefilmd en me voor het programma wilde hebben.’

Transitie en nieuwe inzichten

Bij de Opera Studio denkt José de transitie te kunnen doormaken van jonge artiest naar professional. ‘Ik hoop dat mijn tijd hier me kan helpen om dit keerpunt te bereiken, mede doordat ik hier kan optreden en in contact kan komen met andere zangers en regisseurs bij De Nationale Opera. De muziekwereld is op een bepaalde manier klein, dus dit programma zou weer nieuwe deuren kunnen openen.’ De professionele begeleiding die de zangers krijgen bij de Opera Studio zorgt bovendien voor nieuwe muzikale inzichten. ‘De afgelopen maanden ben ik zelf bezig geweest met Lensky’s aria uit de Russische opera Eugene Onegin, maar als je muziek in je eentje leert en zingt, denk je niet altijd na over de dingen waar je wel over nadenkt als je met anderen repeteert. Door samen met een van de repetitor, die Russisch is, en coach Jean Paul te experimenteren met de muziek en de tekst kwamen we tot nieuwe inzichten.’

Daarnaast richt José zich met Rosemary Joshua op de context en dynamiek van de muziek. ‘Zij laat me nadenken over de intentie van een karakter: Waarom zingt hij dit stuk zo?’

Een boost voor je zelfvertrouwen

Een van de grootste uitdagingen die José als operazanger ervaart is het risico te erg in je hoofd te gaan zitten. ‘Negentig procent van de uitdagingen rondom het zingen komt uit je eigen hoofd. Je kan je eigen grootste vijand zijn door te kritisch op jezelf te zijn en tegen jezelf te zeggen dat iets je niet gaat lukken.’ Wel leer je volgens José met de tijd steeds beter met dergelijke gevoelens om te gaan en kunnen ook programma’s als de Opera Studio hieraan bijdragen. ‘Natuurlijk kan niemand jouw hoofd binnengaan en die gevoelens wegnemen, maar bij de Opera Studio krijgt je zelfvertrouwen wel een boost. Je leert van wat anderen doen en het commentaar dat zij krijgen en het kan je dag maken wanneer een andere zanger je een compliment geeft. Op een bepaalde manier is de Opera Studio een soort supportgroep.’