Tristan und Isolde: zoals je Wagner wilt horen

Donderdag 18 januari ging Tristan und Isolde in première. De opera is lovend ontvangen door de pers.

 

Volkskrant, 20 januari 2018, Merlijn Kerkhof – **** (zang), *** sterren (orkest en regie).

  • ‘’Stephen Gould (…) liet bij DNO eerder een onuitwisbare indruk achter als Siegfried en is op 56-jarige leeftijd een ervaren Tristan. Gould weet de loodzware partij met zijn stralende heldentenor fenomenaal gestalte te geven.’’
  • ‘’Ricarda Merbeth (…) als Isolde (…) zingt uitstekend. Het slot, waarbij niets meer van haar over is behalve een zwart silhouet, is het waard om een storm voor te trotseren.’’

 

Trouw, 22 januari 2018, Peter van der Lint - ****

  • ‘’Het succes voor Audi en Albrecht, alsmede voor de zangers was groot.’’
  • ‘’Ricarda Merbeth gaf Isolde vocale vleugels, waarbij de aanvankelijke woede mooi overging in diepe liefde. Stephen Gould was een wonder als Tristan. Hij produceerde een soort verinnerlijkt klaroengeluid dat zeldzaam ontroerend en fraai was. ’’

 

Telegraaf, 22 januari 2018, Louis Gathier - *****

  • ‘’De beroemde slotscène (…) vormt de ultieme emotionele climax. Het Nederlands Philharmonisch Orkest onder leiding van Marc Albrecht klinkt groots en meeslepend, precies zoals je Wagner wilt horen spelen.’’

 

Parool, 19 januari 2018, Erik Voermans

  • ‘’(…) De Nationale Opera presteert deze maand het onmogelijke met een productie die binnen het menselijk mogelijke nauwelijks een wens onvervuld laat. ‘’
  • ‘’Onder leiding van Marc Albrecht speelde het Nederlands Philharmonsich Orkest ongelooflijk goed, beter dan ooit misschien zelfs (…).’’

 

NRC, 29 januari 2018, Mischa Spel - ****

  • ‘’Marc Albrecht dirigeert het uitstekende Nederlands Philharmonisch Orkest energiek, helder en waar nodig stuwend. ‘’
  • ‘’Van zinnelijke schoonheid is het openingsbeeld (…).’’
  • ‘’Günther Groissböck (…) is een krachtige, energieke Marke.’’

 

Operamagazine, 19 januari 2018, Yourai Mol

  • ‘’DNO triomfeert met Tristan und Isolde’’
  • ‘’(…) Albrecht doet meesterlijke dingen in de tempowisselingen, stelt muzikale oplossingen uit en pakt lange stiltemomenten. Niet voor niets krijgt het orkest al bij aanvang van de derde akte een staande ovatie.’’

 

Benieuwd? Lees meer over Tristand und Isolde