'Een schitterende Rake'

Het Parool

“Een schitterende Rake”

“Simon McBurney, de Britse regisseur die eerder Die Zauberflöte van Mozart en  A dog’s heart van Raskatov tot zo’n feest voor de muzikale ziel maakte, is er met zijn kijk op The rake’s progress van Stravinsky bij De Nationale Opera opnieuw in geslaagd het publiek aan het juichen te krijgen.”

“Niet licht geholpen door een voortreffelijke cast en een waar nodig vervaarlijk, zeer energiek, fel-ritmisch dan wel teder spelend Nederlands Kamerorkest onder leiding van de Brit Ivor Bolton, werden in McBurney’s Rake de twee lastigste klippen knap omzeild.”

“McBurney’s decorman Michael Levine beeldde de kwetsbaarheid uit door papieren wanden te gebruiken, waar gaandeweg steeds meer scheuren en gaten in komen, als symbool voor Toms fatale werdegang- the progress van de rake. In de openingsscène zijn die wanden nog maagdelijk wit; aan het einde zijn ze vies en kapot. En in de tussenliggende scènes worden ze gebruikt voor prachtige, sfeerbepalende projecties (een lentelandschap, een kantoorruimte, een extravagant boudoir, lege gangen van de Londense Underground, een natte landweg).”

“Nederlands Kamerorkest speelt zeer energiek, fel ritmisch en ook teder.”

 

Volkskrant
regie: ★★★★★ muziek ★★★★

“Een verbluffende rake enscenering van Stravinsky’s opera, waarin het decor net als het verhaal razendsnel van gedaante kan wisselen.”

“Simon McBurney, de Engelse regisseur die bij de Nationale Opera eerder de opzienbarende producties A Dog’s Heart en Die Zauberflöte maakte, levert met The Rake’s Progress (De loopbaan van een losbol) opnieuw een staaltje theatraal vernuft.”

“Onder leiding van Ivor Bolton ontstaat een mooi samenspel tussen de zangers op het podium en de eersteklas musici van het Nederlands Kamerorkest in deze wonderschone productie.”

 

Trouw

“Bij de Nationale Opera is voor de vierde keer in een halve eeuw een nieuwe productie van Stravinsky’s ‘The Rake’s Progress’ te zien. Die is wervelend en snel.”

“De nieuwe enscenering van de Britse regisseur Simon McBurney, die vorige zomer op het festival in Aix-en-Provence in première ging, zal aan die populariteit zeker geen afbreuk doen. Flitsend snel, met veel wervelende videobeelden, en boordevol objecten die verrassend door de wanden, vloeren en plafonds van het decor breken, voltrekt zich deze nieuwe rake’s progress- de loopbaan van een losbol. Het zijn precies die elementen die McBurney’s vorige ensceneringen voor DNO – Mozarts ‘Die Zauberflöte’ en Raskatovs ‘A dog’s heart’ – zo succesvol maakten.”

“Heel beeldend hoe deze Shadow eerst echt als een schaduw achter het dunne decor te zien is, alvorens hij door het papier heen scheurend het beschermde leven van Tom en Anne binnendringt.”

“De premièregangers, onder wie zich opvallend veel jongeren hadden gemengd, vonden het donderdag allemaal prachtig. Gejuich en gejoel waren na de (v)luchtige en vrolijke epiloog à la Don Giovanni niet van de lucht.”

 

NRC Handelsblad
regie: ★★★★★  muziek:★★★★

“’The Rake’s Progress’ excelleert in eenvoud en inventiviteit.”

“De Nationale Opera brengt Stravinsky’s omvangrijke ‘The Rake’s Progress’ in een gedroomd inventieve regie van Simon McBurney. Ook muzikaal is de productie een schot in de roos.”

“McBurney neemt de gelaagdheid van de opera als uitgangspunt, en voegt er nadrukkelijk niet nog een laag aan toe. Integendeel: zijn theater excelleert in eenvoud, inventiviteit en detaillering.”

“Het geheel  is visueel spectaculair, maar laat nadrukkelijk de ruimte voor een uitgekiende, op de muziek toegesneden personenregie: van ritmisch tippelde meisjes-van-plezier tot de prachtige pietà tijdens Toms (bijna) sterfscène aan Annes boezem.”

“Igor Stravinsky zelf dacht dat The Rake makkelijk was in muzikaal opzicht, maar lastig om op het podium vorm te geven. Deze voorstelling laat je bijna het omgekeerde geloven. Dat is nog het beste bewijs voor de inventiviteit van McBurneys regie.”

 

Opera Magazine

“Het is puur toveren binnen de beperking van een kamerorkest. Razendsnelle, virtuoos gezonden koren zorgen voor de opwindende sfeer die Tom als het ware benevelt. In de uitdossing van kostuumontwerpster Christina Cunningham wordt dat effect versterkt. De decorontwerpen van Michael Levine zijn een lust voor het oog. Begrijpelijk dat zij in het gejuich van het publiek deelden.”

“Een scène zo aangrijpend uitgevoerd dat zij altijd in het geheugen gegrift zal blijven.”

“Behalve dat componist en librettisten met een vrolijke epiloog het publiek waarschuwen voor het kortstondige geluk van geld en goed, heeft de regie er een memento mori aan toegevoegd. Anne Truelove legt, in het zwart gekleed, tijdens het voorspel een boeketje bloemen op het voortoneel. Zij herhaalt dat aan het einde van de opera, vlak voor de epiloog. True love, la vera costanza, kan als ondertitel luiden van deze weinig gespeelde opera uit 1951 met een hoog amusementsgehalte en een inkervende waarheid.”

 

Lees meer over The Rake's Progress