De Nationale Opera presenteert

Béatrice et Bénédict Hector Berlioz (1803-1869)

Deze productie was te zien in mei 2001

BÉATRICE ET BÉNÉDICT

Hector Berlioz
Opéra-Comique en deux actes
Libretto van Hector Berlioz, naar Shakespeares 'Much Ado about Nothing'
Wereldpremière 9 augustus 1862, Theater Baden-Baden

 

DEZE PRODUCTIE

Nieuwe productie voor De Nederlandse Opera
Origineel concept Santa Fe Opera Festival 1998
Première 1 mei 2001

Over de opera

Berlioz schreef Béatrice et Bénédict voor het nieuwe theater van Baden-Baden van 1860-1862, na zijn andere opera Les Troyens. De muziek is vaak toverachtig en vederlicht, maar tussen de muziekstukken bevinden zich grote stukken gesproken tekst in het libretto. De opera is daardoor nooit tot het standaardrepertoire gaan behoren. Er zijn echter een aantal juweeltjes in te ontdekken, zoals het duet tussen Héro en Ursule aan het eind van de eerste acte.

HET VERHAAL

Léonato’s dochter Héro en de adjudant Claudio zijn rotsvast in hun liefde voor elkaar, maar de officier Bénédict en Léonato’s nicht Béatrice zijn er vast van overtuigd dat zij elkaar haten.

Het terugkerende leger van generaal Don Pédro wordt jubelend verwelkomd. Héro ziet in spanning uit naar Claudio om met hem te trouwen, terwijl Béatrice wacht op Bénédict om met hem ruzie te kunnen maken. Tevergeefs proberen Claudio en Don Pédro Bénédict in het huwelijksbootje te praten. De op handen zijnde trouwpartij is voor kapelmeester Somarone dé gelegenheid zich met een huwelijkslied te bewijzen.

Claudio, Don Pédro en Léonato spiegelen Bénédict voor, dat Béatrice van hem houdt, wat in Bénédict verborgen gevoelens van genegenheid opwekt. Op dezelfde wijze doet Héro Béatrice geloven dat Bénédict van haar houdt.

Ter voorbereiding op het trouwfeest improviseert Somarone een drinklied, wat hem net zo slecht afgaat als het huwelijkslied. Béatrice is diep ontroerd over de vermeende liefde van Bénédict en herinnert zich hoeveel kopzorg het haar kostte toen hij ten strijde trok. Zij erkent ook van Bénédict te houden, maar wilde uit trots niet aan haar gevoelens toegeven. Terwijl het trouwfeest in volle gang is, raken Béatrice en Bénédict in een heftige strijd verwikkeld, al herkennen beiden in de woorden van de ander toch ook een liefdesbekentenis. Héro en Claudio tekenen het huwelijkscontract. Na opheldering van enkele misverstanden volgen de beide kemphaantjes Béatrice en Bénédict hun goede voorbeeld.

Team, Cast en Koor

Muzikale leiding 
Edo de Waart
Regie 
Tim Albery
Decor en kostuums 
Antony McDonald
Licht 
Jennifer Tipton
Choreografie 
Sara Rudner
Instudering choreografie 
Jody Melnick
Orkest 
Koninklijk Concertgebouworkest
Koor 
Koor van De Nederlandse Opera
Instudering koor 
Winfried Maczewski
Don Pedro 
Jonathan Best
Claudio 
Christopher Schaldenbrand
Bénédict 
Paul Groves
Léonato 
Trevor Baxter
Héro 
Mary Dunleavy
Béatrice 
Sara Fulgoni
Ursule 
Patricia Bardon
Un tabellion 
Harry Teeuwen
Somarone 
Jean Philippe Courtis
Une basse 
Ian Spencer
Un domestique 
Willem Korteling
Un messager 
Rob Das
    vr 31 jan NRC Handelsblad

    Prachtig, ook heel mooi vloeiend gezongen, is het duet van Héro (Mary Dunleavy) en Ursule (Patricia Bardon).

    vr 31 jan Trouw

    Mary Dunleavy (Héro) en Patricia Bardon (Ursule) zongen hun schitterende duet in smeltend lange lijnen. Sara Fulgoni en Paul Groves waren tegen de titelrollen meer dan opgewassen en kleurden die met durf en glans in.

    vr 31 jan Algemeen Dagblad

    Sara Fulgoni is als het jongensachtige meisje aandoenlijk en overtuigend in zang en spel. Het Concertgebouworkest klonk onder Edo de Waart accuraat, licht en transparant.