De Nationale Opera presenteert

Lulu Alban Berg (1885-1935)

Deze productie was te zien in mei 2002

LULU

Alban Berg
Opera in twee bedrijven
Libretto van Alban Berg, nach den Tragödien Erdgeist und Büchse der Pandora von Frank Wedekind
Wereldpremière 2 June 1937, Stadttheater, Zürich

 

DEZE PRODUCTIE

Nieuwe productie
Première 7 mei 2002

Over de opera

De jonge Lulu wordt slachtoffer van een mannenwereld, die haar schoonheid en jeugd uitbuit; zelf maakt zij echter - bewust of onbewust - haar minnaars tot hun eigen slachtoffers, totdat zij uiteindelijk wordt vermoord.

De ’kindvrouw’, tegelijk nog onschuldig en naïef, maar al bewust van de kracht en macht die ze op haar omgeving heeft, lijkt een rode draad door de programmering van het seizoen (Salome, Lulu, Turandot). Zo ook in Lulu, na Wozzeck de tweede opera van Alban Berg.

Het verhaal

In de proloog laat een dierentemmer zijn menagerie zien. Als de slang wordt aangekondigd, brengt een medewerker van het circus Lulu op, ’geschapen om onheil te stichten’.

Dr. Schön en zijn zoon Alwa zijn beiden verliefd op de danseres Lulu. Ze zijn getuige hoe deze haar portret laat schilderen. Wat ze niet zien, is hoe Lulu de schilder verleidt zodra zij vertrokken zijn. Lulu’s oudere echtgenoot betrapt hen en overlijdt ter plekke aan een beroerte. Lulu trouwt met de schilder, maar als deze door Dr. Schön wordt ingelicht over haar verleden, pleegt hij zelfmoord. Lulu heeft haar zinnen op Dr. Schön gezet, die echter al verloofd is. Als Lulu vlak voor haar optreden in het theater ziet dat Dr. Schön daar met zijn aanstaande zit, haalt ze hem ertoe over zijn verloving te verbreken.

Lulu en Dr. Schön zijn getrouwd. Zij wordt nog steeds omringd door allerlei mannen. Ook de lesbische gravin Geschwitz is verliefd op haar. Dr. Schön kan het niet meer verdragen. Hij geeft Lulu een revolver om zelfmoord te plegen. Zij schiet hém echter dood. Lulu wordt gearresteerd en veroordeeld, maar weet uit de gevangenis te ontsnappen door zich door Geschwitz met cholera te laten besmetten en met haar in het ziekenhuis van plaats te wisselen. Nu trouwt ze met Alwa.

Door speculaties raken Alwa en Lulu aan de grond. Lulu, Alwa en Geschwitz vertrekken naar Londen, waar Lulu als hoer de kost verdient. Zij wordt door een klant vermoord.

Team en cast

Muzikale leiding 
Hartmut Haenchen
Regie 
Andreas Homoki
Decor 
Hartmut Meyer
Kostuums 
Mechtild Seipel
Licht 
Franck Evin
Dramaturgie 
Klaus Bertisch
Orkest 
Nederlands Philharmonisch Orkest
Lulu 
Laura Aikin
Gräfin Geschwitz 
Anja Silja
Theatergarderobiere / Ein Gymnasiast  
Ursula Hesse
Der Medizinalrat / Der Professor 
Michael Autenrieth
Der Maler 
Tom Randle
Dr. Schön 
John Bröcheler
Alwa 
Peter Straka /
David Kuebler
Ein Tierbändiger / Athlet 
Reinhard Dorn /
Werner van Mechelen
Schigolch 
Ekkehard Wlaschiha
Der Prinz / Der Kammerdiener 
Eberhard Francesco Lorenz
Der Theaterdirektor 
Dieter Schweikart

Bij één voorstelling heeft David Kuebler de rol van Alwa gezongen vanuit de orkestbak terwijl Peter Straka de rol op het toneel speelde. Bij één voorstelling heeft Werner van Mechelen de rol van Ein Tierbändiger/Athlet gezongen vanuit de orkestbak terwijl Reinhard Dorn de rol op het toneel speelde. Bij twee voorstellingen heeft Van Mechelen de rol gezongen en gespeeld.

    vr 31 jan Die Welt

    Mit Hartmut Haenchen steht ein perfekter Partner am Pult der Niederländische Philharmoniker, der die spätromantische Sinnlichkeit völlig unkitschig aus der Partitur kitzelt, feine Ironie entdeckt und die theatralische Wucht voll ausspielen lässt. Die Amerikanische Sopranistin Laura Aikin als Lulu ist eine Traumbesetzung. Nicht nur ihre Stimme leuchtet klarer, auch körperlicht vibriert sie. Die Torso-Fassung von Bergs Lulu überzeugt, auch weil Homoki ein neues, fantasievolles Schlussbild findet: Lulu überlebt als Idee in einer Hölle unerfüllter Begierden.

    vr 31 jan Frankfurter Allgemeine Zeitung

    John Bröcheler ist ein Dr. Schön von Format, Peter Straka ein ebenso lyrischer wie kraftvoller Alwa. Vor allem aber Hartmut Haenchen, der die Farben der Lulu-Partitur mit dem Nederlands Philharmonisch Orkest prächtig aufblühen liess, sorgte dafür, dass Berg an diesem Abend nicht ganz vergessen wurde.

    vr 31 jan Le Monde

    La Lulu d’Amsterdam est la soprano américaine Laura Aikin [..] Son incarnation de Lulu révèle une dimension beaucoup plus vaste: cumulant avec maestria les contradictions du rôle-titre, Aikin lui donne une profondeur polyphonique qui ne compte pas seulement sur l’érotisme du personnage. Et elle chante avec une aisance et une santé vocale renversantes ce rôle redoutable, à la tessiture escarpée. C’est simple: on dirait du Mozart.