De Nationale Opera presenteert

After Life Michel van der Aa (1970-)

Deze productie was te zien in juni 2006

AFTER LIFE

Michel van der Aa
Opera in één bedrijf 
Libretto van Michel van der Aa naar Hirokazu Kore-Eda
Wereldpremière
Coproductie met het Holland Festival
Première 2 juni 2006, Muziekgebouw aan ‘t IJ

Over de opera

Wat was het meest beslissende moment in je leven? 

Dat is de vraag die in Michel van der Aa’s opera centraal staat. Uitgaand van de gelijknamige film van Hirokazu Kore-Eda laat de opera ons kennismaken met mensen die vanuit het aardse bestaan in de hemel opgenomen moeten worden. Hun belangrijkste herinnering mogen ze in de vorm van een film nog één keer beleven en dan meenemen naar de eeuwigheid. Door de combinatie van gespeelde actie en film, livemuziek en elektronica ontstaat een complexe structuur, waarmee Van der Aa voortbouwt op zijn succesvolle eenakter 'One', die in 2004 met de Matthijs Vermeulenprijs werd bekroond. Zeer uiteenlopende tijdniveaus vinden hun weerspiegeling in de muziek en de handeling, terwijl het werk toch steeds zijn helderheid en de uit zijn humanistische grondgedachten voortvloeiende eenduidigheid weet te bewaren. 

‘Mijn werk gaat vaak over conflicten, dialogen en de beleving daarvan door het individu.’ -
Michel van der Aa

Het verhaal

Op een tussenstation moeten de mensen na hun dood één favoriete herinnering uitkiezen om mee te nemen naar het hiernamaals. Pas na het vaststellen van hun meest beslissende moment mogen zij door naar de hemel. Hiertoe krijgen zij een week de tijd, waarbij ze geholpen worden door enkele overledenen die niet hebben kunnen kiezen en die tot nader order moeten achterblijven. Aiden, een jongeman, moet de 70-jarige Mr. Walter bijstaan. Mr Walter kijkt naar videobanden over zijn leven en ziet alleen maar mislukkingen. Als Mr. Walters jonge bruid Kira te zien is, lijkt Aiden door haar geobsedeerd. Aidens assistente Sarah – met wie hij een relatie heeft – is jaloers vanwege zijn belangstelling voor Kira. Er worden filmopnamen gemaakt van de beslissende momenten uit de levens van de nieuwe doden. Aiden begrijpt dat het zien van Kira zijn 'moment' was. Hij kiest er nu voor om Sarah achter te laten en door te gaan. Als Aiden de filmploeg echter aan het werk ziet, verandert hij van gedachte: dít is zijn 'beslissende moment', niet het zien van Kira. Zo zal Sarah deel uitmaken van zijn 'beslissende moment' en zal hij haar nooit vergeten. Zij blijft verslagen achter. De volgende dag komt er een nieuwe groep overledenen en Sarah zal Aidens plaats innemen.

Team, Cast en Koor

Muzikale leiding 
Otto Tausk
Regie 
Michel van der Aa
Medewerking regie 
Jacqueline Poppelaars
Scenografie 
Dries Verhoeven
Licht 
Mark Truebridge
Kostuums 
Robby Duiveman
Dramaturgie 
Klaus Bertisch
Videotechniek 
Peter Wilms
Geluidstechniek 
Clare Gallagher
Aiden 
Roderick Williams
Mr. Walter 
Richard Suart
Sarah 
Yvette Bonner
Ilana 
Margriet van Reisen
Chief 
Claron McFadden
Killian 
Karl Daymond
Bryna Pullman 
Helena Rasker
Mike Clark 
Mitchell Sandler
Acteurs video 
Tessa Marwick, Juul Muller, Flint Louis Hignett, Bert Hornback, Esther Jager, Dee Jager

ASKO | Schönberg Ensemble

Dit internationaal toonaangevend ensemble voor nieuwe muziek voert in verschillende bezettingen muziek van de 20ste- en 21ste-eeuw uit. Deze muziek is niet alleen van grote, gevestigde namen maar ook van jongere componisten als Van der Aa, Padding, Roukens en Zuidam, en van de jongste generatie. Ook de grondleggers van de twintigste-eeuwse muziek komen bij het Asko|Schönberg ensemble ruimschoots aan bod: van Weill tot Schönberg en van Stravinsky tot Messiaen.

    di 28 jan Jochem Valkenburg, NRC Handelsblad

    Op uitdrukkelijk verzoek van festivaldirecteur Pierre Audi deed Michel van der Aa zelf ook de regie van After Life, een taak die hij glansrijk volbracht. [...] Muziektheater, theater en video versmelten tot één groot Gesamtkunstwerk, dat duidelijk de hand van één maker verraadt. De vaak perfecte overgangen tussen podium en video, de synchrone snelheidswisselingen in muziek en beeld: zó kan opera de eenentwintigste eeuw in.

    di 28 jan Oswin Schneeweisz, Algemeen Dagblad

    [...] En als iemand de kaarten in huis heeft om zich te ontwikkelen tot 'een nieuwe Louis Andriessen' (een van zijn leermeesters) is hij [Michel van der Aa - red.] het wel. [...] De partituur, perfect uitgevoerd door het Asko Ensemble o.l.v. Otto Tausk, is vooral dienstbaar aan de handelingen, creëert sfeer en geeft tempo. Het klinkende resultaat (soms slechts een gestolde harmonie, een enkele piep) is soms fragmentarisch, maar heeft genoeg ruggengraat om bijna twee uur lang te boeien.

    di 28 jan Henri Drost, www.8weekly.nl

    [...] Het knappe is dat de videoprojecties niet zomaar een achtergrond vormen, maar een wezenlijk onderdeel van de handeling zijn. Synergie is het toverwoord bij componist, regisseur en filmmaker Michel van der Aa [...]. Het resulteert in een complexe, verrassende, soms zelfs komische, maar vooral aangrijpende opera die de toeschouwer overrompelt en achterlaat met de vraag: wat is het meest beslissende moment in jouw leven?