De Nationale Opera presenteert

Cavalleria rusticana | Pagliacci Pietro Mascagni (1863-1945) / Ruggiero Leoncavallo (1857-1919)

Deze productie was te zien in maart 2006

CAVALLERIA RUSTICANA

Pietro Mascagni
Melodramma in un atto
Libretto van Giovanni Targioni-Tozzetti en Guido Menasci
Wereldpremière 17 mei 1890, Teatro Costanzi, Rome

PAGLIACCI

Ruggiero Leoncavallo
Dramma in due atti
Libretto van Ruggero Leoncavallo
Wereldpremière 21 mei 1892, Teatro Dal Verme, Milaan

 

DEZE PRODUCTIE

Nieuwe productie voor De Nederlandse Opera
Nieuwe versie van een originele productie van Aalto Theater, Essen (2004)
Premières 6 maart 2006

Over de opera

Liefde, jaloezie en moord vormen de belangrijkste ingrediënten van deze beide werken, die samen de beroemdste tweeling uit de operageschiedenis vormen, weliswaar aan verschillende ouders ontsproten. In Cavalleria rusticana wordt de overspelige echtgenoot aan het eind door zijn rivaal in een duel gedood; in Pagliacci wordt de gefrustreerde, ontrouwe echtgenote door haar eigen man om het leven gebracht. We hebben hier onmiskenbaar met de prototypen van de veristische opera te maken, waarin wordt getracht het eenvoudige, ware dagelijkse leven in muziek om te zetten – zulks als reactie op de historiserende kostuumdraken enerzijds en Richard Wagners mythologische muziekdrama anderzijds. In het eerste werk staat ongetemde Siciliaanse passie in scherp contrast met diepe gelovigheid, terwijl de tweede opera zijn spanning vooral ontleent aan de confrontatie van het dagelijks leven met de kunstwereld van de commedia dell’arte. De haast symfonische intermezzi zorgen in beide werken voor rustpunten.

'Wat een kunstwerk uitdrukt, is geen informatie maar een openbaring van dat kunstwerk zelf, die voor ons tegelijkertijd tot een openbaring van onszelf wordt.' - Wystan Hugh Auden

Het verhaal

Cavalleria rusticana
Op Paasmorgen zingt de jonge boer Turiddu een siciliana voor Lola, de vrouw van de voerman Alfio. Voordat Turiddu in militaire dienst ging, waren hij en Lola verloofd. Nu is hij verloofd met Santuzza, maar de oude vlam is nog steeds niet gedoofd. Santuzza doet haar beklag bij Turiddu's moeder, Mamma Lucia. Alfio vertelt dat hij Turiddu in de buurt van zijn huis heeft gezien. Als Turiddu verschijnt, op zoek naar zijn moeder, beschuldigt Santuzza hem van ontrouw. Geërgerd geeft hij toe dat hij van Lola houdt. Santuzza vervloekt hem en vertelt Alfio alles. Deze zweert wraak en weigert een door Turiddu aangeboden glas wijn. Daarop omarmt Turiddu hem en bijt hem in zijn rechteroor: de Siciliaanse uitdaging tot een duel op leven en dood. Turiddu draagt zijn moeder op, voor Santuzza te zorgen, mocht hij niet terugkomen. Even later wordt een kreet gehoord: Turiddu is dood. 

Pagliacci

Proloog
De acteur Tonio kondigt een toneelstuk aan dat over 'echte mensen' gaat.

I
Terwijl Canio, de leider van een groep rondtrekkende komedianten, het dorp in gaat, maakt Tonio diens vrouw Nedda het hof. Zij wijst hem af. Uit kwaadheid haalt Tonio Canio erbij, in de hoop dat deze Nedda en haar echte minnaar, Silvio, zal betrappen. Silvio gaat er echter tijdig vandoor. 

II
Het toneelstuk begint: het weerspiegelt de situatie in het werkelijke leven. Arlecchino/Beppe maakt Colombina/Nedda het hof, wanneer Pagliaccio/Canio onverwachts thuiskomt. Door emotie overmand steekt hij zijn vrouw dood, nadat zij geweigerd heeft de naam van haar minnaar te noemen.

Team, Cast en Koor

Muzikale leiding 
Carlo Rizzi / Aldert Vermeulen
Regie 
Guy Joosten
Decor 
Johannes Leiacker
Kostuums 
Klaus Bruns
Licht 
Davy Cunningham
Movement director 
Andrew George
Dramaturgie 
Luc Joosten
Orkest 
Nederlands Philharmonisch Orkest
Koor 
Koor van De Nederlandse Opera
Instudering koor 
Bernard McDonald
Kinderkoor 
De Kickers van Muziekschool Waterland
Instudering kinderkoor 
Jan Maarten Koeman
 
CAVALLERIA RUSTICANA
Santuzza 
Carol Vaness / Janny Zomer
Lola 
Tania Kross
Turiddu 
Zoran Todorovich
Alfio 
Željko Lucic
Mamma Lucia 
Livia Budaï
 
PAGLIACCI
Nedda 
Ana Maria Martinez
Canio 
Dennis O'Neill
Tonio 
Željko Lucic
Peppe 
Riccardo Botta
Silvio 
Kyle Pfortmiller
Contadino 1 
Robert Kops
Contadino 2 
Harry Teeuwen

Nederlands Philharmonisch Orkest

Het Nederlands Philharmonisch Orkest | Nederlands Kamerorkest behoort als vaste orkestpartner van De Nationale Opera tot de beste Europese operaorkesten. Marc Albrecht is sinds 2011 chef-dirigent van het NedPhO|NKO en van De Nationale Opera. Hij leidde onder meer spraakmakende producties van Die Frau ohne Schatten, Schatzgräber, Elektra en Die Meistersinger. Het orkest boekte ook een groot succes met de integrale uitvoering van Der Ring des Nibelungen onder leiding van Hartmut Haenchen.

Het NedPhO|NKO presenteert zich nationaal en internationaal ook in een gevarieerde concertprogrammering. Thuiszaal is Het Koninklijk Concertgebouw. Het orkest verbindt artistieke excellentie met gastvrijheid voor een breed publiek en neemt verantwoordelijkheid voor de toekomst met omvangrijke programma’s voor educatie en talentontwikkeling. Klassieke muziek wordt zo bereikbaar voor iedereen.

    di 28 jan Erik Voermans, Het Parool

    De aria waarop iedereen zit te wachten, Vesti la giubba, in Pag, is bij tenor Dennis O’Neill precies goed: deerniswekkend, net over the top en vanachter de grimespiegel sterk geacteerd. Canio is bij hem een oude paljas die zijn eigen spiegelbeeld niet meer kan verdragen. Ook de Nedda van Ana Maria Martinez is van niveau, net als de gebochelde aanstichter van het kwaad Tonio, een rol van Zeljko Lucic. In Cav is Lucic een overtuigende Alfio. Hij krijgt gezelschap van een prettig lichtzinnige Tania Kross als Lola, en een prachtige, krachtige Turiddu van Zoran Todorovich.

    di 28 jan Eddie Vetter, De Telegraaf

    Onder de subtiele en tegelijk vurige leiding van Carlo Rizzi is de tenor Dennis O’Neill een gerijpte Canio en Zeljko Lucic een werkelijk prachtig zingende en toch aangrijpende Tonio. De grootste verrassing van deze voorstelling is wel Ana Maria Martinez (Nedda), stralend als een fonkelende ster.

    di 28 jan Kasper Jansen, NRC Handelsblad

    Vocaal mag de productie er zijn. [...] Tania Kross is met haar sensuele presence een exemplarische Lola. De mannenrollen zijn goed gecast met een zeer riant zingende Zoran Todorovich als Turiddu en Zeljko Lucic als Alfio, ook Tonio in Pagliacci. Daarin wordt verder voortreffelijk en met veel inzet gezongen door Ana Maria Martinez als Nedda. Dennis O’Neill heeft als Canio veel succes met zijn tragische paljaslied Vesti la gubbia [...].