De Nationale Opera presenteert

Così fan tutte Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)

Deze productie was te zien in september 2006

COSÌ FAN TUTTE

Wolfgang Amadeus Mozart
Dramma giocoso in due atti, KV 588
Libretto van Lorenzo da Ponte
Wereldpremière 26 januari 1790, National-Hoftheater Wenen

 

DEZE PRODUCTIE

Nieuwe productie
In het kader van de Mozart/Da Ponte-serie
Première 17 november 2006

Over de opera

Così fan tutte is een intiem, liefdespsychologisch kamerspel in de traditie van de Franse komedieschrijver Marivaux. Het is tevens het enige libretto van Da Ponte voor Mozart waarbij hij niet van een bestaande tekst is uitgegaan. Als men de 'onwaarschijnlijke' premisse accepteert dat de beide verliefde meisjes Fiordiligi en Dorabella niet in de gaten hebben dat het hun eigen verloofden zijn die hen, vermomd als Albaniërs, het hof maken om hun trouw op de proef te stellen, ontvouwt de hele geschiedenis zich psychologisch gezien volkomen consistent. Omdat de zusters niet in hun vertrouwde omgeving zijn, is het houvast van het alledaagse leven weggenomen, en in plaats daarvan heersen de wetten van een vakantieoord... Maar ditmaal zal het afscheid van de grote vakantie tevens het afscheid van de jeugd betekenen.

Het verhaal

I
Don Alfonso daagt de jonge officieren Guglielmo en Ferrando uit tot een weddenschap over de trouw van hun verloofdes, de zusters Fiordiligi en Dorabella. De twee mannen doen alsof ze naar het slagveld gaan maar komen weldra terug in vermomming. Guglielmo probeert Dorabella te verleiden en Ferrando Fiordiligi, aanvankelijk zonder succes. Door het innemen van gif voor te wenden raken Guglielmo en Ferrando bij de dames een gevoelige snaar. Verkleed als arts weet het kamermeisje Despina (dat ook in het complot zit) hen te 'genezen'.

II
Despina moedigt de zusters aan om op de avances van de twee vreemdelingen in te gaan. Ferrando gaat wandelen met Fiordiligi en Guglielmo met Dorabella, waarbij Dorabella haar aanbidder een aandenken geeft. Fiordiligi lijkt standvastiger maar bezwijkt uiteindelijk voor de charmes van Ferrando: Don Alfonso heeft de weddenschap gewonnen! In aanwezigheid van een 'notaris' (alweer Despina) ondertekenen de dames alvast een huwelijkscontract. Tromgeroffel kondigt de plotselinge terugkeer van de twee officieren aan; de vreemdelingen verstoppen zich snel en komen als Guglielmo en Ferrrando weer tevoorschijn. Don Alfonso laat het huwelijkscontract zien, waardoor Fiordiligi en Dorabella in grote verlegenheid worden gebracht. Maar nadat Don Alfonso heeft bekend achter het bedrog te zitten, verzoenen de beide paren zich.

Team, Cast en Koor

Muzikale leiding 
Ingo Metzmacher
Regie en dramaturgie 
Jossi Wieler en
Sergio Morabito
Decor 
Barbara Ehnes
Kostuums 
Anja Rabes
Licht 
David Finn
Orkest 
Nederlands Kamerorkest
Continuo (gitaar) 
Martin Kaaij /
Andrew Maginley
Koor 
Koor van De Nederlandse Opera
Instudering koor 
Martin Wright
Fiordiligi 
Sally Matthews
Dorabella 
Maite Beaumont
Guglielmo 
Luca Pisaroni
Ferrando 
Norman Shankle
Despina 
Danielle de Niese
Don Alfonso 
Garry Magee

Nederlands Kamerorkest

Het Nederlands Philharmonisch Orkest | Nederlands Kamerorkest behoort als vaste orkestpartner van De Nationale Opera tot de beste Europese operaorkesten. Marc Albrecht is sinds 2011 chef-dirigent van het NedPhO|NKO en van De Nationale Opera.

Het NedPhO|NKO presenteert zich nationaal en internationaal ook in een gevarieerde concertprogrammering. Thuiszaal is Het Koninklijk Concertgebouw. Het orkest verbindt artistieke excellentie met gastvrijheid voor een breed publiek en neemt verantwoordelijkheid voor de toekomst met omvangrijke programma’s voor educatie en talentontwikkeling. Klassieke muziek wordt zo bereikbaar voor iedereen.

 

    di 28 jan Kasper Jansen, NRC Handelsblad

    'Uniek van opzet en vaak totaal anders dan de gebruikelijke ensceneringen is de Mozartcyclus waarmee De Nederlandse Opera het Mozartjaar 2006 afsluit.'

    di 28 jan Erik Voermans, het Parool

    'Ook in vocaal opzicht was Così een hoogtepunt, met de Britse sopraan Sally Matthews als een verbluffend mooi zingende Fiordiligi en Danielle de Niese als een steengoede Despina.'

    di 28 jan Henri Drost, www.8weekly.nl

    'Een trilogie die bovendien de gangbare opvatting dat Don Giovanni verreweg de beste van de drie Da Ponte-opera's is op zijn kop zet. En het gejuich en het boegeroep bewijzen dat opera een kunstvorm is die ook in 2006 nog ongekende, ja Italiaanse, passie kan losmaken bij het publiek.'