De Nationale Opera presenteert

Il turco in Italia Gioacchino Rossini (1792-1868)

Deze productie was te zien in april 2012

Il turco in Italia

Gioacchino Rosssini
Dramma buffo in due atti
Libretto van Felice Romani
Wereldpremière 14 augustus 1814, Teatro alla Scala, Milaan

 

Deze productie

Nieuwe productie
Première 6 april 2012

Over de opera

De aantrekkingskracht van het vreemde, die vergezeld gaat van een al even sterk verlangen naar bestendigheid vormt een belangrijk motief in deze komische opera van Rossini. Muzikaal worden we getrakteerd op de typisch rossiniaanse dynamiek, parelende coloraturen en hilarische ensembles, terwijl de componist ook de gelegenheid te baat nam om zijn eigen weerzin tegenover de vernieuwingen van zijn tijd tot uitdrukking te brengen. In een spel van schijn en wezen worden fantastische wensdromen naar de werkelijkheid overgeheveld. De spil van de intrige is een dichter die een libretto wil schrijven, maar zijn uiterste best moet doen om niet zelf de dupe te worden van de door hem verzonnen verwikkelingen. Een vermeend ontrouwe echtgenote, een aantrekkelijke buitenlander en een naïeve jongeling raken alle drie verstrikt in de netten van de poëet, die zijn slachtoffers gebruikt om zijn eigen verlangens te kanaliseren. De absurde situaties worden steeds hilarischer, totdat de intrige als vanzelf lijkt te worden ontward. Uiteindelijk blijft alles bij het oude. Of. . . ?

Het verhaal

I
De dichter Prosdocimo zoekt een verhaal voor een komedie en zoekt dat in een zigeunerkamp bij Napels. Daar bevindt zich ook de gevluchte Turkse slavin Zaida, die nog altijd houdt van haar meester Selim, maar uit de harem moest vluchten vanwege een valse beschuldiging. Haar hing de doodstraf boven het hoofd. Geronio wil van een waarzegster horen of hij zijn lastige vrouw Fiorilla de baas kan worden, maar de 'zigeunerin' Zaida geeft hem weinig hoop. Prosdocimo weet dat er een Turkse prins in Napels wordt verwacht, die misschien als bemiddelaar voor Zaida kan optreden.
De Turkse prins – niemand anders dan Selim – arriveert en maakt weldra Fiorilla het hof. Haar aanbidder Narciso is daar woedend over, evenals haar wettige echtgenoot. Prosdocimo heeft al heel wat ingrediënten voor zijn toneelstuk.
Als Selim op bezoek is bij Fiorilla, voegen zich onverwachts Geronio en Narciso bij hen. Geronio is uiterst vriendelijk tegen de Turk. Prosdocimo adviseert Geronio zijn vrouw flink aan te pakken maar dit leidt alleen maar tot een grote ruzie tussen de echtelieden.
Selim wil Fiorilla ontvoeren en wil weten of het moment gunstig is. Op zoek naar een waarzegster komt hij bij Zaida terecht en een verzoening volgt. Ze worden betrapt door Fiorilla en nu ontstaat er een ruzie tussen de twee vrouwen, tot groot enthousiasme van Prosdocimo.

II
In een herberg vraagt Selim aan Geronio of deze zijn vrouw niet wil verkopen. De Italiaan is razend. Fiorilla en Zaida zijn beledigd door de besluiteloosheid van Selim en dwingen hem te kiezen. Hij kiest voor Fiorilla, nadat Zaida is weggegaan. Selim zal Fiorilla tijdens een gemaskerd bal ontvoeren. Prosdocimo raadt Geronio aan zich als Selim te vermommen om de ontvoering te verhinderen. Maar ook Narciso verkleedt zich als de Turk, om te proberen er zelf met Fiorilla vandoor te gaan. Zo zijn er ineens twee namaak-Selims en één echte! Uiteindelijk kiezen Selim en Zaida voor elkaar en vertrekken samen naar Turkije.

Team, Cast en Koor

Muzikale leiding 
Carlo Rizzi
Regie 
David Hermann
Decor en kostuums 
Christof Hetzer
Licht 
Manfred Voss
Video 
Martin Eidenberger
Dramaturgie 
Klaus Bertisch
Orkest 
Nederlands Philharmonisch Orkest
Koor 
Koor van De Nederlandse Opera
Instudering koor 
Martin Wright
Selim 
Alex Esposito
Donna Fiorilla 
Olga Peretyatko
Don Geronio 
Renato Girolami
Don Narciso 
Lawrence Brownlee
Il poeta Prosdocimo 
Vito Priante
Zaida 
Silvia de la Muela
Albazar 
Enea Scala

Nederlands Philharmonisch Orkest

Het Nederlands Philharmonisch Orkest | Nederlands Kamerorkest behoort als vaste orkestpartner van De Nationale Opera tot de beste Europese operaorkesten. Marc Albrecht is sinds 2011 chef-dirigent van het NedPhO|NKO en van De Nationale Opera. Hij leidde onder meer spraakmakende producties van Die Frau ohne Schatten, Schatzgräber, Elektra en Die Meistersinger. Het orkest boekte ook een groot succes met de integrale uitvoering van Der Ring des Nibelungen onder leiding van Hartmut Haenchen.

Het NedPhO|NKO presenteert zich nationaal en internationaal ook in een gevarieerde concertprogrammering. Thuiszaal is Het Koninklijk Concertgebouw. Het orkest verbindt artistieke excellentie met gastvrijheid voor een breed publiek en neemt verantwoordelijkheid voor de toekomst met omvangrijke programma’s voor educatie en talentontwikkeling. Klassieke muziek wordt zo bereikbaar voor iedereen.

MET STEUN VAN:

    di 21 jan Frieder Reininghaus, Deutschlandfunk

    ‘Der Star des Abends ist Fiorilla: Olga Peretjatko, die beim Rossini-Festival in Pesaro und beim Festival d'Aix-en-Provence als Nachtigal triumphierte. Diese Sopranistin ist vom Dutt bis zur Sandale eine erotische Erscheinung - da muss nicht mehr erklärt werden, worum ihr Don Geronio in der Gestalt des gesetzt-korpulenten, freilich gleichfalls vorzüglich singenden Renato Girolami als Lebensprogramm nicht ausreicht. Der Rossini-Routinier Carlo Rizzi stellt mit Energie und Feinsinn den musikalischen Rahmen mit dem schlank besetzten Nederlands Philharmonisch Orkest her. Und David Hermann bespielt gekonnt die Bühneninstallation, zu der Martin Eidenberger so prägnante wie comickritische Videoeinblendungen bereitstellte.’

    di 21 jan Eddie Vetter, De Telegraaf

    ‘De ster van de voorstelling is Olga Peretyatko als Fiorilla. Ze heeft een verleidelijk sonoor middenregister, zingt met ongelooflijk gemak de waanzinnigste coloraturen en acteert als een geboren natuurtalent. Naast haar valt Alex Esposito (Selim) op als een ware bulderbas, niet erg wendbaar van stem, maar wel ijzersterk in de karakterisering. Ook de Italianen Renato Girolami (Geronio) en Vito Priante (dichter) zijn perfect gecast, terwijl Lawrence Brownlee (Narciso) de oren op steeltjes zet met de capriolen van zijn hoge lyrische tenor. Een Rossini met een droombezetting: alle reden om het Muziektheater te bezoeken.’

    di 21 jan Erik Voermans, Het Parool

    ‘Sopraan Olga Peretjatko was een heel mooie, glashelder zingende Fiorilla, die door de turk (Alex Esposito; prima rol) wordt begeerd, terwijl ze getrouwd is met de sullig Geronio (Renato Girolami; prima rol) en een verhouding heeft met de nog sulliger Narciso (Lawrence Brownlee; hij zingt in de tweede akte een waanzinnig mooie aria, moeiteloos het hoogtepunt van de avond).’