De Nationale Opera presenteert

Das Rheingold Richard Wagner (1813-1883)

Deze productie was te zien in november 2012

Das Rheingold

Richard Wagner
Der Ring des Nibelungen
Vorabend
Libretto van Richard Wagner
Wereldpremière 22 september 1869, Königliches Hof- und Nationaltheater, München

 

Deze productie

Reprise uit het seizoen 1997/98, 1998/99, 2004/05 en 2005/06
Première 15 november 2012

Over de opera

In de structuur en de toonsoortenkeuze van Das Rheingoldweerspiegelt zich reeds de algehele opzet van de Ring-tetralogie. In deze ‘vooravond’ ontvouwen zich vier taferelen, waarin de personages nog tot strikt van elkaar gescheiden groepen behoren: goden, reuzen, dwergen en natuurwezens; echte mensen ontmoeten we pas later. Al meteen in het eerste tafereel wordt duidelijk waarom het hier gaat: liefde en macht. Op de bodem van de Rijn bewaken drie Rijndochters het goud, dat als er een ring uit wordt gesmeed, de drager hiervan almacht zal verlenen. De god Wotan weet de ring te bemachtigen, maar ook hij moet hem al snel weer afstaan. De vloek die op de ring rust, maakt zich kenbaar door de dood van de reus Fasolt, en ook de vreedzame wijze waarop de goden in de nieuwe burcht Walhalla hun intrek nemen, blijkt slechts schijn.

‘Over de golvende beweging in Rheingold zegt R. dat ze als het ware het wiegenlied van de wereld is.’ - Cosima Wagner

Het verhaal

Diep in de Rijn ligt een grote goudschat, die wordt bewaakt door de drie Rijndochters. De dwerg Alberich kijkt vol begeerte naar de meisjes, die hem uitdagen en afwijzen. Als het zonlicht de schat doet flonkeren, zingende Rijndochters over de almacht die degene die een ring van het goud maakt zal verkrijgen. Maar dat kan alleen iemand zijn die de liefde afzweert. Woedend over de afwijzing vervloekt Alberich de liefde en rooft het Rijngoud.

De god Wotan heeft door de reuzen Fasolt en Fafner een burcht, Walhall, laten bouwen. De bedongen prijs was zijn schoonzuster Freia, godin van de eeuwige jeugd, maar Wotan wil onder die afspraak uit. Als de reuzen Freia komen opeisen en van geen andere beloning willen weten, moet de slimme vuurgod Loge met een oplossing komen. Hij stelt als prijs het Rijngoud voor, waar de twee bouwlieden mee instemmen. Als gijzelaar moet Freia echter met hen mee.
Wotan en Loge dalen af naar Nibelheim, waar Alberich een ring heeft gesmeed. Zijn broer Mime dwong hij een helm (de 'Tarnhelm') te maken waarmee de drager elke gewenste gedaante kan aannemen. Door een list weten de goden Alberich de schat met de ring en de Tarnhelm afhandig te maken.

De dwerg vervloekt de ring. Als losprijs voor Freia verlangen Fasolt en Fafner zoveel goud dat zij geheel aan het oog wordt onttrokken. Om het laatste gaatje in de stapel te dichten dwingen ze Wotan de ring af te staan. De vloek doet zich meteen gelden: Fasolt en Fafner strijden om het bezit van de ring, waarbij Fasolt door zijn broer wordt gedood. Wotan en de andere goden nemen hun intrek in Walhall, behalve Loge, die eigenlijk maar half goddelijk is. De Rijndochters beklagen hun verlies.

Team en cast

Muzikale leiding 
Hartmut Haenchen
Regie 
Pierre Audi
Decor 
George Tsypin
Kostuums 
Eiko Ishioka
Robby Duiveman
Licht 
Wolfgang Göbbel
Cor van den Brink
Dramaturgie 
Klaus Bertisch
Video 
Maarten van der Put
Orkest 
Nederlands Philharmonisch Orkest
Wotan 
Thomas Johannes Mayer
Donner 
Vladimir Baykov
Froh 
Marcel Reijans
Loge 
Stefan Margita
Alberich 
Werner Van Mechelen
Mime 
Wolfgang Ablinger-Sperrhacke
Fasolt 
Stephen Milling /
Günther Groissböck
Fafner 
Jan-Hendrik Rootering
Fricka 
Doris Soffel
Freia 
Anna Gabler
Erda 
Marina Prudenskaja
Woglinde 
Lisette Bolle
Wellgunde 
Barbara Senator
Flosshilde 
Bettina Ranch

Nederlands Philharmonisch Orkest

Het Nederlands Philharmonisch Orkest | Nederlands Kamerorkest behoort als vaste orkestpartner van De Nationale Opera tot de beste Europese operaorkesten. Marc Albrecht is sinds 2011 chef-dirigent van het NedPhO|NKO en van De Nationale Opera. Hij leidde onder meer spraakmakende producties van Die Frau ohne Schatten, Schatzgräber, Elektra en Die Meistersinger. Het orkest boekte ook een groot succes met de integrale uitvoering van Der Ring des Nibelungen onder leiding van Hartmut Haenchen.

Het NedPhO|NKO presenteert zich nationaal en internationaal ook in een gevarieerde concertprogrammering. Thuiszaal is Het Koninklijk Concertgebouw. Het orkest verbindt artistieke excellentie met gastvrijheid voor een breed publiek en neemt verantwoordelijkheid voor de toekomst met omvangrijke programma’s voor educatie en talentontwikkeling. Klassieke muziek wordt zo bereikbaar voor iedereen.

MET STEUN VAN:

    ma 20 jan Roeland Hazendonk, Het Parool (16 november 2012)

    ‘Dit is top-Wagner, waarin alles klopt, niets sleept of te veel nadruk krijgt en het drama in prachtig natuurlijke spanningsbogen precies het gewicht heeft dat het hebben moet. Pierre Audi’s regie laat alle ruimte aan wat Wagners boordevolle muziek aan gedachten en emoties invult en is vooral een heel mooi uitgekiende mise-en-place.’

    ma 20 jan Hans Visser, Noordhollands Dagblad (17 november 2012)

    ‘Drama, muziek, spel, en vormgeving vormen hier een volkomen logische diep emotionele eenheid. […] Net als de decors vol staal en plexiglas van kunstenaar George Tsypin, bleek de regie van Audi in ’Das Rheingold’ inmiddels tijdloos te zijn. Een gedroomde combinatie van inhoud, artisticiteit en spektakel.’

    ma 20 jan Eddie Vetter, De Telegraaf (19 november 2012)

    ‘In de prachtige archaïsche kostuums van de onlangs overleden Eiko Ishioka bewegen de personages als in een bovenmenselijk ritueel. […] Bij de spectaculaire effecten van rook en vuur lijken de mensen in de hoog boven het toneel hangende ’adventure seats’ zowat gegrild te worden. […] Knap hoe [Hartmut Haenchen] in de enorme ruimte de gelederen bijeenhoudt en de zangers zo veel mogelijk spaart.’