De Nationale Opera presenteert

Die Meistersinger von Nürnberg Richard Wagner (1813-1883)

Deze productie was te zien in juni 2013

Der Meistersinger van Nürnberg

Richard Wagner
Opera in drie akten
Libretto van Richard Wagner
Wereldpremière 21 juni 1868, Königliches Hof- und National-Theater, Munich

 

Deze productie

Nieuwe productie
Première 4 juni 2013
Voorstellingen in het kader van het Holland Festival

Het verhaal

I
De jonge ridder Walther von Stolzing is verliefd op Eva Pogner. Als hij hoort dat zij de bruid wordt van de winnaar van een zangwedstrijd, besluit Walther mee te doen. Voor het proefzingen legt David, leerling van schoenmaker/dichter Hans Sachs, hem de regels van het prijszingen uit. Stads­grif­fier Beckmesser is echter niet blij met een nieuwe rivaal om Eva’s hand. Als ‘scheidsrechter’ van Walthers lied overtuigt hij de meesterzangers ervan dat diens proefzingen gefaald heeft. Alleen Sachs herkent Walthers ware kunstenaarschap.

II
Als Eva hoort dat Walther voor het prijszingen is afgewezen, vraagt zij Sachs om raad en stelt hem voor ook aan de wedstrijd mee te doen. Maar Sachs wijst dit af. Samen met Walther maakt Eva plannen om de stad te ontvluchten. Beckmesser brengt Eva een serenade, maar Sachs maakt hem het zingen onmogelijk door schoenen te repareren, waarbij hamerslagen de fouten in Beckmessers lied aangeven. Het lawaai wekt alle buren en er ontstaat een massale vechtpartij. Als Walther en Eva in het tumult willen vluchten, grijpt Sachs in.

III
Sachs schrijft voor Walther diens droom van de afgelopen nacht op: een lied waarmee Walther toch aan het prijszingen kan meedoen. Beckmesser denkt dat het lied, dat hij bij Sachs ziet liggen, van Sachs’ hand is en eigent het zich heimelijk toe. Verzekerd van de overwinning gaat hij naar de feestweide, waar de handwerksgilden en meesterzangers hun entree maken. Maar Beckmesser verhaspelt de woorden van het lied, zodat allen in lachen uitbarsten. Sachs wil dat een goede zanger dit lied op de juiste melodie zingt. Walther treedt naar voren en wordt na zijn glorieuze zang tot winnaar aangewezen. Maar als hij de Koning David-ketting trots weigert, houdt Sachs hem voor dat de kunst van de meesterzangers in tijden van tegenspoed een symbool is van de oprechte en ware Duitse geest. Allen eren Sachs en de Duitse kunst.

Team, Cast en Koor

Muzikale leiding 
Marc Albrecht
Regie 
David Alden
Decor 
Gideon Davey
Kostuums 
Jon Morrell
Licht 
Adam Silverman
Choreografie 
Jonathan Lunn
Koor 
Koor van De Nederlandse Opera
Instudering koor 
Thomas Eitler
Hans Sachs 
James Johnson
Veit Pogner 
Alastair Miles
Kunz Vogelgesang 
Pascal Pittie
Konrad Nachtigall 
Mattijs van de Woerd
Sixtus Beckmesser 
Adrian Eröd
Fritz Kothner 
Thomas Oliemans
Balthasar Zorn 
Brian Galliford
Ulrich Eisslinger 
Marcel Beekman
Augustin Moser 
Reinhard Alessandri
Hermann Ortel 
Frans Fiselier
Hans Schwarz 
Tom Haenen
Hans Foltz / Ein Nachtwächter 
Tijl Faveyts
Walther von Stolzing 
Roberto Sacca
David 
Thomas Blondelle
Eva 
Agneta Eichenholz
Magdalene 
Sarah Castle

Nederlands Philharmonisch Orkest

Het Nederlands Philharmonisch Orkest | Nederlands Kamerorkest behoort als vaste orkestpartner van De Nationale Opera tot de beste Europese operaorkesten. Marc Albrecht is sinds 2011 chef-dirigent van het NedPhO|NKO en van De Nationale Opera. Hij leidde onder meer spraakmakende producties van Die Frau ohne Schatten, Schatzgräber, Elektra en Die Meistersinger. Het orkest boekte ook een groot succes met de integrale uitvoering van Der Ring des Nibelungen onder leiding van Hartmut Haenchen.

Het NedPhO|NKO presenteert zich nationaal en internationaal ook in een gevarieerde concertprogrammering. Thuiszaal is Het Koninklijk Concertgebouw. Het orkest verbindt artistieke excellentie met gastvrijheid voor een breed publiek en neemt verantwoordelijkheid voor de toekomst met omvangrijke programma’s voor educatie en talentontwikkeling. Klassieke muziek wordt zo bereikbaar voor iedereen.

MET STEUN VAN:

    ma 20 jan Floris Don, NRC Handelsblad (5 juni 2013)

    ‘In de eindeloze derde akte vindt Alden de balans in de kale schoenwinkel van schoenmaker/dichter Hans Sachs en de overdaad van de zangwedstrijd waar de hele stad voor uitloopt. Carnavaleske poppen, tableaus vivants en groepsdansen evoceren daar een tijdloos folkloristisch ritueel […] Timing en detaillering zijn ook sleutelwoorden voor dirigent Marc Albrecht, die in zijn eerste Meistersinger meteen wonderen verricht. Met vaart en flexibiliteit stuurt hij zijn glanzend doorzichtige Nederlands Philharmonisch Orkest aan, dat de vele zanglijnen gedienstig volgt maar de orkestrale uitspattingen meteen gretig benut.’

    ma 20 jan Erik Voermans, Het Parool (5 juni 2013)

    ‘Erg geestig wil het bij Alden de hele avond helaas niet worden. […] In de bak maakt Marc Albrecht indruk met een goed op dreef zijnd Nederlands Philharmonisch Orkest.’

    ma 20 jan Frits van der Waa, De Volkskrant (6 juni 2013)

    ‘Het is een gelukkige greep geweest de vormgeving in handen te leggen van David Alden en zijn overwegend Britse team ontwerpers. Ze voorzien Wagners gemankeerde meesterwerk van een plezierige distantie, door de handeling te stileren en een vleugje absurdisme toe te voegen. […] Minstens zo listig is de bewegingsregie: kleine details op de achtergrond houden het beeld levendig en Alden slaagt erin het toneel sluipenderwijs vol met mensen te krijgen zonder dat je er erg in hebt. […] Dirigent Marc Albrecht en het Nederlands Philharmonisch Orkest klaren de titanenklus op heroïsche wijze, of het nu gaat om de breed opgezette instrumentale tussenspelen, de onverwacht dunne texturen van het tweede bedrijf of de overweldigende climax aan het slot.’