In het kort

McBurney zet eenvoudige theatertrucs op een verbluffend simpele en transparante manier in. Het publiek ziet hoe alles gedaan wordt maar laat zich toch meevoeren door de magie van het geheel. Een zwevende vloer verandert in een vliegend tapijt, drie getekende knaapjes worden werkelijkheid en lege flessen veranderen in een klokkenspel. Muziek en tekst lijken uit het midden van het publiek te komen, dat zich zo identificeert met het gebeuren en met de personages.

Trailer Die Zauberflöte

Achtergrond

Het verhaal
Het verhaal van de bevrijding van Pamina uit de handen van Sarastro, die haar ontvoerd heeft, slaat om in de loutering van prins Tamino. De prins volbrengt de taak die de Koningin van de Nacht, Pamina’s moeder, hem heeft opgelegd. Maar de wens van de Koningin om de macht terug te winnen gaat niet in vervulling. Favoriet van het publiek is altijd de vogelvanger Papageno: hij is de grappigste figuur van het stuk maar toont ook diepgang. Van groot belang is de rol van de jonge mensen. Zij willen de oude regels achter zich laten zodat een nieuw tijdperk kan beginnen. Uiteindelijk is Die Zauberflöte een triomf van de liefde tussen Pamina en Tamino.

Die Zauberflöte - 2012
Clärchen & Matthias Baus ©

Simon McBurney

Regisseur

SIMON MCBURNEY's werk varieert van locatietheater tot vernieuwende Broadwayproducties, is dikwijls gebaseerd op klassieke teksten en sterk verbonden met muziek.

Marc Albrecht

Chef-dirigent

Marc Albrecht, chef-dirigent van De Nationale Opera en het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest, staat bekend om zijn interpretaties van werken van Wagner en Richard Strauss en van hedendaagse muziek.

Gergely Madaras

dirigent

Gergely Madaras wordt beschouwd als een van Europa’s meest veelbelovende dirigenten van zijn generatie.

Productie

Coproductie met English National Opera, Londen en Festival d'Aix-en-Provence.

Simon McBurney
De Engelse regisseur en acteur Simon McBurney maakt in zijn voorstellingen veelvuldig gebruik van multimediatechnieken. Hij is vooral geïnteresseerd in de uitdrukkingskracht van het menselijk lichaam. Zijn toneelproducties tonen dan ook een uiterst fysieke acteerstijl. Bij De Nationale Opera regisseerde hij zijn eerste opera, A Dog’s Heart.