De Nationale Opera presenteert
Thriller vol machtswellust, moordzucht en bloeddorst
MACBETH
Giuseppe Verdi
Melodramma in quattro atti
Libretto van Francesco Maria Piave
Wereldpremière 14 maart 1847, Teatro della Pergola, Florence
DEZE PRODUCTIE
Nieuwe productie
Premiere 3 april 2015
In Giuseppe Verdi’s ‘Schotse’ opera Macbeth zit geen romantisch liefdesverhaal, zoals in de meeste opera’s: hier draait alles om het verkrijgen van de hoogste macht. Opgezweept door zijn duivelse echtgenote gaat de ambitieuze titelheld over lijken om koning te worden.
In het kort
Verdi was een groot bewonderaar van Shakespeare. Macbeth was het eerste van diens toneelstukken dat de componist op muziek zette. We hebben hier te maken met een ‘nieuwe’ Verdi, die klankschoonheid minder belangrijk vindt dan inleving en expressie. Alles moet in dienst staan van het drama. Vaak gaat de tekstvoordracht over de grenzen van de klassieke zangtechniek heen. Het letterlijk voorlezen van een brief door Lady Macbeth was voor die tijd (1847) zelfs revolutionair.
Achtergrond
Na Prokofjevs De speler in 2013 werken chef-dirigent Marc Albrecht en regisseur Andrea Breth opnieuw samen. Scott Hendricks (bij De Nationale Opera eerder Graf Tamare in Die Gezeichneten en Riccardo in I puritani) en Nadja Michael vertolken de hoofdrollen.

Andrea Breth
RegisseurANDREA BRETH is een van de belangrijkste regisseurs van het Duitse toneel. Regieopdrachten voerden haar naar Heidelberg, Bremen, Wiesbaden, Hamburg, Berlijn, Zürich en Freiburg. Van 1992-1997 was zij artistiek leider van de Schaubühne in Berlijn.

Marc Albrecht
Voormalig chef-dirigentMarc Albrecht, van 2009 tot 2020 chef-dirigent van De Nationale Opera en het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest, staat bekend om zijn interpretaties van werken van Wagner en Richard Strauss en van hedendaagse muziek.
Productie
Andrea Breth
Andrea Breth is een van de belangrijkste regisseurs in het Duitse toneel. Zij werd onderscheiden met diverse prijzen. Na haar grote succes met een productie van Shakespeares onverkorte toneelstuk Hamlet aan het Weense Burgtheater (2013) lijkt zij de aangewezen persoon om de Shakespeare-opera Macbeth te ensceneren. Breth weet zangers te stimuleren om diep af te dalen in hun personages. Haar intensieve psychologische benadering is het resultaat van een nauwkeurige analyse van het libretto.
Team, Cast en Koor
- Muzikale leiding
- Marc Albrecht
- Regie
- Andrea Breth
- Decor
- Martin Zehetgruber
- Licht
- Alexander Koppelman
- Kostuums
- Eva Dessecker
- Dramaturgie
- Klaus Bertisch
- Orkest
- Nederlands Philharmonisch Orkest
- Koor
- Koor van De Nationale Opera
- Instudering koor
- Ching-Lien Wu
- Macbeth
- Scott Hendricks /
Tommi Hakala - Banco
- Vitalij Kowaljow
- Lady Macbeth
- Amarilli Nizza
- Dama di lady Macbeth
- Letitia Singleton
- Macduff
- Wookyung Kim /
Yosep Kang - Malcolm
- Vincenzo Costanzo
- Medico / Servo di Macbeth
- Lukas Jakobski
- Sicario
- Peter Arink
- Apparizioni
- Lukas Jakobski (op toneel),
Kinderen van de Kathedrale Koorschool Utrecht (2 kinderen op het zijtoneel)
Creatie
Slaapwandelscène
Verdi heeft duidelijk genoten van het componeren van bovennatuurlijke scènes, zoals die van de heksen, de verschijningen van de koningen en de geest van Banco. Veel speelt zich af in het hoofd van Macbeth, die om de troon te bereiken van de ene misdaad naar de andere wordt gedreven, totdat hij uiteindelijk zelf het slachtoffer wordt. Diep dringt Verdi door in de psychologie van de Lady, met als climax de fameuze slaapwandelscène, wanneer zelfs deze voor niets terugdeinzende vrouw de geestelijke druk niet meer aankan en haar verstand verliest. Een aantal Schotten is naar Engeland gevlucht om van daaruit de val van de tiran Macbeth voor te bereiden. In de vierde akte treuren zij over hun vaderland in het aangrijpende koor ‘Patria oppressa’, telkens weer een hoogtepunt.
ORKEST
Nederlands Philharmonisch Orkest | Nederlands Kamerorkest
Het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest is vaste orkestpartner van De Nationale Opera en wordt internationaal gerekend tot de beste operaorkesten. Het NedPhO|NKO geeft concerten in de grote concertzalen in binnen- en buitenland en verbindt daarbij artistieke excellentie met gastvrijheid voor een breed publiek. In een omvangrijk educatieprogramma neemt het orkest verantwoordelijkheid voor de toekomst van klassieke muziek en opera.
Marc Albrecht is sinds 2011 chef-dirigent van het NedPhO|NKO en van De Nationale Opera. Albrecht boekte recent groot succes in Schönbergs Gurrelieder en Wagners Lohengrin. Voor de opname van de DNO-productie Der Schatzgräber ontving het Nederlands Philharmonisch Orkest onder zijn leiding in 2014 een Edison. Muzikaal leider van het Nederlands Kamerorkest is Gordan Nikolić.
Inleidingen
De Nationale Opera verzorgt inleidingen voorafgaand aan iedere voorstelling. Deze beginnen 45 minuten vóór aanvang en vinden plaats in de foyer op het tweede balkon van Nationale Opera & Ballet. Bij producties buiten Nationale Opera & Ballet zijn de inleidingen op de betreffende locatie. Deskundigen geven achtergrondinformatie en interessante details over de betreffende productie. De inleidingen zijn gratis toegankelijk op vertoon van een geldig plaatsbewijs voor de voorstelling van die dag. De inleidingen zijn mede mogelijk gemaakt door steun van de Vereniging Vrienden van De Nationale Opera.
Programmaboek
U kunt hier het programmaboek voor de voorstelling Macbeth bekijken (PDF, 764 KB):
Programmaboek‘Mij beviel Breths enscenering zeer, deze Macbeth kan ik iedereen van harte aanbevelen.’
Marc Albrecht stookte het vuur in de bak heel goed op […]’
…dirigent Marc Albrecht, die voor de meeste opwinding zorgt. Het NedPhO speelt sterk onder zijn handen, zowel in het dramatische als in het donkere en geheimzinnige. Ook het Koor van de Nationale Opera is in grote vorm.’
de nieuwe koorchef Ching-Lien Wu als vanouds strak ingestudeerde koor leveren een Verdi af die precies zo bruist en kolkt als je hoopt.
‘Een voorstelling die opperste concentratie eist en belangrijke existentiële vragen stelt, en die werd beloond met langdurig applaus.’