In het kort

Verdi was een groot bewonderaar van Shakespeare. Macbeth was het eerste van diens toneelstukken dat de componist
op muziek zette. We hebben hier te maken met een ‘nieuwe’ Verdi, die klankschoonheid minder belangrijk vindt dan inleving en expressie. Alles moet in dienst staan van het drama. Vaak gaat de tekstvoordracht over de grenzen van de klassieke zangtechniek heen. Het letterlijk voorlezen van een brief door Lady Macbeth was voor die tijd (1847) zelfs revolutionair.

Achtergrond

Na Prokofjevs De speler in 2013 werken chef-dirigent Marc Albrecht en regisseur Andrea Breth opnieuw samen. Scott Hendricks (bij De Nationale Opera eerder Graf Tamare in Die Gezeichneten en Riccardo in I puritani) en Nadja Michael vertolken de hoofdrollen.

Andrea Breth

Regisseur

ANDREA BRETH is een van de belangrijkste regisseurs van het Duitse toneel. Regieopdrachten voerden haar naar Heidelberg, Bremen, Wiesbaden, Hamburg, Berlijn, Zürich en Freiburg. Van 1992-1997 was zij artistiek leider van de Schaubühne in Berlijn.

Marc Albrecht

chef-dirigent

Marc Albrecht, chef-dirigent van De Nationale Opera en het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest, staat bekend om zijn interpretaties van werken van Wagner en Richard Strauss en van hedendaagse muziek.

Productie

Andrea Breth
Andrea Breth is een van de belangrijkste regisseurs in het Duitse toneel. Zij werd onderscheiden met diverse prijzen. Na haar grote succes met een productie van Shakespeares onverkorte toneelstuk Hamlet aan het Weense Burgtheater (2013) lijkt zij de aangewezen persoon om de Shakespeare-opera Macbeth te ensceneren. Breth weet zangers te stimuleren om diep af te dalen in hun personages. Haar intensieve psychologische benadering is het resultaat van een nauwkeurige analyse van het libretto.