De Nationale Opera presenteert
IN DEZE VOORSTELLING WORDEN STROBOSCOOP EFFECTEN GEBRUIKT
Tussen hoop en vrees
JEPHTHA
Georg Friedrich Händel
Oratorio in Three Acts
Libretto van Thomas Morell
Wereldpremière 26 februari 1752, Covent Garden Theatre, Londen
DEZE PRODUCTIE
Nieuwe productie
Première 9 november 2016
Coproductie met Opéra national de Paris
Jephtha is met zijn drama en sterke emoties geknipt voor het toneel, met een schat aan hemelse aria’s en koren. Het Koor van De Nationale Opera, onlangs uitgeroepen door 'Opernwelt' als Opera chorus of the Year, laat in Jephtha hemel en aarde bewegen.
In Händels meest intense en dramatische koorstuk moet legeraanvoerder Jephtha - als gevolg van een ondoordachte gelofte aan God - zijn dochter offeren. Wie redt haar?
Inleiding
Door: Hein van Eekert
In het kort
Oorspronkelijk was Jephtha bedoeld voor concertante uitvoeringen. Het bevat een grote rijkdom aan aria’s en koren, zoals Jephtha’s serene ‘Waft her, angels’ wanneer hij zich met het noodlot verzoent en het ‘How dark, O Lord, are thy decrees!’ waarmee de Israëlieten reageren op Jephtha’s vaststaande besluit Iphis te doden.
Is er nog redding voor haar? In de versie van Händels librettist Thomas Morell komt een engel op het laatste moment tussenbeide en blijft het leven van de dochter gespaard. Jephtha is een van Händels meest ontroerende, intense koorstukken. Wrang genoeg moest hij juist op dit punt het componeren tijdelijk onderbreken vanwege de problemen met zijn gezichtsvermogen.
Het Verhaal
De Israëlieten worden − als straf van God nadat zij afgoden hadden gediend − bedreigd door de Ammonieten en zoeken een legeraanvoerder. Zebul vraagt zijn halfbroer Jephtha die taak op zich te nemen. Deze stemt in, met als voorwaarde dat hij daarna de leider van Israël zal worden.

Claus Guth
RegisseurCLAUS GUTH studeerde in München. De regisseur beleefde in 1999 zijn internationale doorbraak met de wereldpremière van Luciano Berio’s Cronaca del Luogo (Salzburger Festspiele) en keerde daarna terug met Iphigénie en Tauride, Zaide en een Mozart/Da Ponteserie.

Ivor Bolton
DirigentIVOR BOLTON (muzikale leiding) maakte jarenlang furore als klavecinist, voordat hij de overstap maakte naar het dirigeren. Na zijn debuut in 1994 ontwikkelde hij een speciale band met de Bayerische Staatsoper München.
Achtergrond
De persoonlijke omstandigheden waaronder dit prachtige werk tot stand kwam, waren tragisch: doordat Händels ogen snel achteruit begonnen te gaan, kon de componist Jephtha slechts met veel moeite voltooien. Een paar jaar later was Händel volledig blind.
Regisseur Claus Guth (eerder: Un ballo in maschera, Don Giovanni) vertelt in een parabel het oerverhaal van een verliezer die niet kan ontkomen aan de noodlottige kringloop van zijn leven. Nadat hij verstoten is, krijgt Jephtha de kans om weer in de gemeenschap te worden opgenomen, maar ... hij neemt dan een verkeerde beslissing. Hoop en vrees wisselen elkaar af.
Ivor Bolton maakt met Jephtha, na Le nozze di Figaro, voor de tweede maal dit seizoen zijn opwachting, nu als muzikaal leider van het barokorkest Concerto Köln.
Coproductie met
Opéra national de Paris
Gesprek met Claus Guth; Odeon 103
Gesprek met Richard Croft (vader) en Anna Prohaska (dochter); Odeon 103
Team, Cast en Koor
- Muzikale leiding
- Ivor Bolton
- Regie
- Claus Guth
- Decor en kostuums
- Katrin Lea Tag
- Licht
- Bernd Purkrabek
- Video
- Arian Andiel
- Choreografie
- Sommer Ulrickson
- Dramaturgie
- Yvonne Gebauer
- Orkest
- Concerto Köln
- Koor
- Koor van De Nationale Opera
- Instudering koor
- Ching-Lien Wu
- Jephtha
- Richard Croft
- Storgè
- Wiebke Lehmkuhl
- Iphis
- Anna Prohaska
- Hamor
- Bejun Mehta
- Zebul
- Florian Boesch
- Engel
- Ana Quintans
Creatie
Bejun Mehta (Hamor) is een van de meest gevraagde countertenors ter wereld. Hij treedt op in operahuizen en festivals, als Royal Opera House, ROH Covent Garden, Theater an der Wien, Opéra nationale de Paris, Staatsoper Berlin, Metropolitan Opera, Salzburger Festspiele en Glyndebourne Opera Festival. In 2015 zong hij de wereldpremière van George Benjamins Dream of the Song, in opdracht van het Koninklijk Concertgebouworkest.
DNO-producties: L’incoronazione di Poppea, Tamerlano, Don Chisciotte in Sierra Morena, Written on Skin.
Muziek
Concerto Köln
Concerto Köln, opgericht in 1985, is een van de beste in de historische uitvoeringspraktijk gespecialiseerde orkesten. Veelal treedt het ensemble zonder dirigent op. In een grotere bezetting werkt Concerto Köln − behalve met Ivor Bolton − ook met dirigenten als Kent Nagano, René Jacobs en Marcus Creed, en met solisten als Cecilia Bartoli, Simone Kermes, Philippe Jaroussky en Christoph Prégardien.
DNO-producties: Samson, Ercole amante, Deidamia en Ariodante
Inleidingen
Drie kwartier voorafgaand aan de voorstelling is er een inleiding in de foyer. Zo krijgt u meer achtergrondinformatie over de productie die u gaat zien. De inleidingen van Nationale Opera & Ballet zijn in het Nederlands en zijn gratis toegankelijk op vertoon van een geldig plaatsbewijs voor de voorstelling van die dag.
SIGNEERACTIE MET Florian Boesch en Richard Croft
Direct na afloop van de matinéevoorstelling Jephtha op zondag 27 november zal er een signeersessie plaatsvinden. Solisten Florian Boesch (Zebul) en Richard Croft (Jephtha) staan bij de winkel voor u klaar om uw aankoop te signeren.
Deze actie geldt alleen voor bezoekers van de voorstelling die middag!
"Goddeloos oratorium is een feest voor oog en oor" “Een opera die geen opera is ontpopt zich als een van de allermooiste opera’s van De Nationale Opera.”
"Er zijn drie goede redenen waarom je Jephtha, de nieuwe productie van De Nationale Opera, moet zien en horen. Eén: de muziek van Händel behoort tot zijn beste werk en zo vaak wordt Jephtha nou ook weer niet uitgevoerd. Twee: de sublieme cast. Drie: de regie van Claus Guth. Want wat heeft de Duitser een bijzondere opera gemaakt van dit stuk dat eigenlijk geen opera ís."
"Grimmige en waarachtige Jephtha" "Händels concertante muziekdrama veranderde in handen van regisseur Claus Guth in volbloed opera. De prachtige, maar statische koren kregen een make-over tot effectieve actiescènes."
In de bak grossiert Concerto Köln onder leiding van Ivor Bolton in Händelspel van het allerhoogste niveau.
De regie van Claus Guth is slim, duister en perfectionistisch in timing en uitwerking van de personenregie. (…) Aan actuele vondsten geen gebrek. (…) - Mischa Spel, NRC ****
'Guth heef guts' - Het Parool over Don Giovanni (2016)