De Nationale Opera presenteert

Il barbiere di Siviglia Gioacchino Rossini (1792-1868)

Voorstelling voorbij

Geschikt voor kinderen vanaf 10 jaar

Figaro, figaro, fígáró...

Tijdsduur 3:00

Pauzes 1

Van Gioacchino Rossini

Taal Italiaans

Boventitels Nederlands en Engels

Een van de meest geliefde opera’s is Rossini’s vrolijke en dynamische Il barbiere di Siviglia.

Grappige verwikkelingen

Het verhaal in Il barbiere di Siviglia draait om Rosina, op wie graaf Almaviva verliefd is. Zij beantwoordt zijn gevoelens, maar haar voogd Bartolo wil met haar trouwen om zo een flinke bruidsschat in de wacht te slepen. Na de nodige geestige verwikkelingen in het libretto krijgen de geliefden elkaar uiteindelijk, dankzij de hulp van de slimme Figaro. Uit Mozarts Le nozze di Figaro weten we echter dat het tussen hen geen rozengeur en maneschijn zal blijven ...

Synopsis

Rossini en de Franse Revolutie

Hoewel Rossini van nature conservatief was, koos hij als onderwerp voor Il barbiere di Siviglia toch een toneelstuk van Beaumarchais dat sterk de geest van de Franse Revolutie ademt. Hij werd met name geïnspireerd door de komische kanten van het stuk. In het jagende ritme van de grote ensembles voel je de roerigheid van de vooravond van de Franse Revolutie. De personages kennen geen moment rust.

Biografie Gioacchino Rossini 

Lotte de Beer - regie

De Nederlandse operaregisseur Lotte de Beer regisseerde eerder bij De Nationale Opera Ringetje, Waiting for Miss Monroe, Hänsel und Gretel en The New Prince. Zij was een graag geziene gast bij de Operadagen Rotterdam, het Grachtenfestival en het Opera Forward Festival. Eind 2017 boekte zij een groot succes met Puccini’s Il Trittico bij de Bayerische Staatsoper, waarmee zij doorbrak naar de wereldtop van de opera.

De Beer werkt voor Il barbiere di Siviglia samen met de ontwerpers Julian Crouch (decor en kostuums) en Alex Brok (licht). Voor de choreografie tekent Zack Winokur (The New Prince). De dirigent is Maurizio Benini (Il trovatore), regelmatig te gast in de operahuizen van onder meer New York, Parijs, Wenen, Londen, Barcelona en Madrid. Misha Kiria is Bartolo en Rosina wordt gezongen door Nino Machaidze (Il Viaggio a Reims).

Julian Crouch – decor en kostuums

Julian Crouch is regisseur en schrijver. Tevens ontwerpt hij voor toneel, opera, ballet, film en televisie. Bekende producties waren Satyagraha (New York), Jerry Springer: The Opera, de Broadwaymusical The Addams Family (Drama Desk Award en Outer Critics Circle Award) en The Enchanted Island. Met Cinderella was hij te gast bij Het Nationale Ballet (2014). Zijn ontwerp maakte indruk door de natuurlijke wijze waarop hij historische en hedendaagse stijlen samenbracht: een combinatie van Victoriaanse mode en high fashion a la Alexander McQueen en Vivienne Westwood.

    ma 12 nov Il barbiere di Siviglia - Noord Hollands Dagblad (2018)

    “Een barbier van Sevilla die het publiek omver blaast.” “Wie ooit overwogen heeft een opera te gaan zien, moet absoluut naar Il barbiere di Siviglia. Rossini’s operaklassieker in een regie van Lotte de Beer is werkelijk een prachtproductie, waarin solisten, koor, figuranten en orkest een schitterende eenheid vormen.”

    ma 12 nov Il barbiere di Siviglia - De Theaterkrant (2018)

    “dit is een Barbier vol bravoure” "[...] op alle fronten geslaagde enscenering [...]." "Ruim dertig jaar na de legendarische enscenering van Dario Fo presenteert De Nationale Opera een nieuwe enscenering van Rossini’s Il barbiere di Siviglia die alles in zich heeft om eenzelfde status te verwerven." “Met deze op alle fronten geslaagde enscenering is Lotte de Beer al haar criticasters een stap voor. Zowel de personenregie als die van de ensembles is tot in de kleinste details perfect uitgewerkt.”

    ma 12 nov Il barbiere di Siviglia - Trouw (2018)

    “…de hele cast op topniveau” “De Beer is voor niemand bang, zeker niet voor het ancien régime in de operawereld.” “Het Nederlands Kamerorkest speelt onder dirigent Maurizio Benini met rossiniaanse vingervlugheid en pokt in de hectische ensembles het vuurtje lekker op.”

    ma 12 nov Il barbiere di Siviglia - Place de l’Opera (2018)

    “DNO verrast met dolkomische Barbier” “De Italiaanse dirigent Maurizio Benini leidde het Nederlands Kamerorkest met rossiniaanse vaart en mooie, dynamische contrasten door de partituur.”

    ma 12 nov Il barbiere di Siviglia - Opus Klassiek (2018)

    "Hoe regisseer je een Barbier die doortrokken is van humor, de muziek tot haar recht laat komen, in staat is een breed en jong publiek te trekken, en die ook nog kan opboksen tegen de herinnering aan de productie van Dario Fo? Mede dankzij de muzikale ondersteuning van dirigent Maurizio Benini is het Lotte de Beer in een nieuwe productie bij DNO gelukt, met glans zelfs."

    di 06 feb NRC Handelsblad, 2017 *****

    ‘ Een zeldzaam succes was het debuut van operaregisseur Lotte de Beer (36) met Puccini’s Il Trittico bij de Bayerische Staatsoper, een van de belangrijkste huizen van Duitsland. De Beer is de eerste Nederlandse operaregisseur die daarmee echt is doorgebroken naar de wereldtop van de opera: de Metropolitan Opera in New York boekte haar al voor 2023.’

Kostuumontwerpen van Julian Crouch
Kostuumontwerpen van Julian Crouch
Kostuumontwerpen van Julian Crouch
Kostuumontwerpen van Julian Crouch
Kostuumontwerpen van Julian Crouch
Kostuumontwerpen van Julian Crouch

Lotte de Beer

Regisseur

De Nederlandse LOTTE DE BEER (regie) volgde de regieopleiding aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Zij is een van de meest gevraagde regisseurs van haar generatie.

Maurizio Benini

Muzikale leiding

De Italiaan MAURIZIO BENINI (muzikale leiding) was chef-dirigent van de Filarmonica del Teatro Comunale di Bologna, Wexford Festival Opera, het Teatro Municipal de Santiago de Chile en vaste gastdirigent bij het Teatro di San Carlo in Napels.

Podcast inleiding

Door Sandra Verstappen

Nederlands Kamerorkest

Het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest is al meer dan 30 jaar vaste orkestpartner van De Nationale Opera en wordt internationaal gerekend tot de beste operaorkesten. Ieder seizoen spelen de twee orkesten het merendeel van de operaproducties in Nationale Opera & Ballet. Het Nederlands Philharmonisch Orkest | Nederlands Kamerorkest verzorgt in Het Concertgebouw een veelzijdige concertprogrammering en speelt daarnaast in andere Nederlandse concertzalen en op buitenlandse podia en festivals.

Het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest brengt klassieke muziek ook bij mensen voor wie een bezoek aan een concertzaal niet vanzelfsprekend is. Musici trekken eropuit naar klaslokalen om kinderen te laten ervaren hoe leuk het is om een instrument te bespelen en naar klassieke muziek te luisteren. De musici delen hun liefde en passie voor muziek met jong en oud in bijvoorbeeld ziekenhuizen of op festivals. Klassieke muziek wordt zo bereikbaar voor iedereen.

Team, Cast en Koor

Muzikale leiding
Maurizio Benini
Regie
Lotte de Beer
Decor en kostuums
Julian Crouch
Licht
Alex Brok
Choreografie
Zack Winokur
Dramaturgie
Peter te Nuyl
Orkest
Nederlands Kamerorkest
Koor
Koor van De Nationale Opera
Instudering
Ching-Lien Wu
Il Conte d’Almaviva
René Barbera
Bartolo
Misha Kiria
Rosina
Nino Machaidze
Figaro
Davide Luciano
Basilio
Marko Mimica
Fiorello
Tomeu Bibiloni
Ambrogio
Nico Weggemans
Berta
Julietta Aleksanyan - De Nationale Opera Studio
Un ufficiale
Martin Mkhize - De Nationale Opera Studio

INLEIDINGEN

Drie kwartier voor aanvang van elke voorstelling vindt in Nationale Opera & Ballet een inleiding plaats. Deskundigen op het gebied van opera, ballet en dans geven achtergrondinformatie en vertellen interessante
details die uw theaterbezoek kunnen verdiepen. De inleidingen zijn in het Nederlands en zijn gratis toegankelijk op vertoon van een geldig plaatsbewijs. Ze vinden plaats in de Odeonzaal, onze nieuwe inleidingen- en educatieruimte. De inleidingen zijn ook vooraf of nadien thuis te beluisteren op deze website.

Tijd: 45 minuten voor aanvang van iedere voorstelling
Plaats: Odeonzaal; ingang tussen de even en oneven garderobes
Kosten: gratis