De Nationale Opera presenteert

Pelléas et Mélisande Claude Debussy (1862-1918)

Hoogtepunt in de operageschiedenis

Tijdsduur 3:15

Pauzes 1

Van Claude Debussy

Taal Frans

Boventitels Nederlands en Engels

In het Holland Festival 2019 presenteert DNO een nieuwe productie van Pelléas et Mélisande. Deze opera van Claude Debussy met zijn dromerige, onheilszwangere sfeer, is de enige die hij  voltooide en wordt gezien als een absoluut hoogtepunt in de operageschiedenis.

Team en cast

Stéphane Denève (L’amour des trois oranges, Dialogues des Carmélites) leidt het Koninklijk Concertgebouworkest. De titelrollen zijn voor de jonge sterzangers Paul Appleby (Joe Girls of the Golden West) en Elena Tsallagova. De regie is in handen van de Franse schrijver, acteur en regisseur Olivier Py (Roméo & Juliette) die zich hoe langer hoe meer toelegt op opera.
 

Het verhaal van Pelléas et Mélisande

Het verhaal van Pelléas et Mélisande is gebaseerd op het symbolistische toneelstuk van Maurice Maeterlinck over een wrange driehoeksverhouding tussen twee halfbroers en Mélisande. 

Geliefden Pelléas en Mélisande
Golaud, kleinzoon van koning Arkel, treft bij een bron een verward en verdrietig meisje aan: Mélisande. Na hun huwelijk neemt zij met Golaud haar intrek in het kasteel. Daar woont ook Golauds jongere halfbroer Pelléas. Mélisande en Pelléas worden verliefd op elkaar. Op hetzelfde moment dat Golaud een ongeluk met zijn paard krijgt, laat zij al spelend haar trouwring in het water vallen.

Golaud ontsteekt in woede en stuurt haar weg om de ring te zoeken, samen met Pelléas. Hij laat zijn zoontje Yniold spioneren om te weten te komen of Pelléas en Mélisande geliefden zijn. Als hij hen betrapt in een teder samenzijn, doodt hij Pelléas. Mélisande sterft in het kraambed nadat zij het leven heeft geschonken aan een meisje. De vier hoofdpersonen hebben elk een symbolische betekenis, waardoor de plot een extra dimensie krijgt: Mélisande staat voor de ziel, Pelléas voor de geest, Golaud voor de materie en Arkel voor het verstand.

synopsis

Claude Debussy

Claude Debussy motiveerde zijn keuze voor Pelléas et Mélisande aldus: “Ik wilde de muziek de vrijheid gunnen die zij meer dan alle kunstvormen in zich heeft, want zij hoeft niet simpelweg de natuur na te bootsen, maar kan uiting geven aan de mysterieuze banden tussen de natuur en de verbeelding (...). Ondanks de dromerige sfeer bevat het drama van Pelléas meer menselijkheid dan heel wat 'uit het leven gegrepen' teksten. Daardoor is het volmaakt geschikt voor wat ik wil doen. De sterk beeldende en fijngevoelige taal vindt een voortzetting in de muziek en in het decor dat door het orkest wordt gevormd.”

Stéphane Denève

Stéphane Denève leidt het Koninklijk Concertgebouworkest. Hij studeerde af aan het conservatorium van Parijs en werkte al vroeg in zijn carrière met dirigenten als Georg Solti, Georges Prêtre en Seiji Ozawa. Recent is Stéphane Denève benoemd tot Music Director van de St. Louis Symphony, waarmee hij in 2019/2020 David Robertson opvolgt. Operaproducties leidde hij bij de Royal Opera, bij de Opéra National de Paris, bij De Munt in Brussel, op het Glyndebourne Festival, in la Scala in Milaan en bij De Nationale Opera (L'amour des trois oranges, Dialogues des Carmélites). 

 

 

Koninklijk Concertgebouworkest
Het Koninklijk Concertgebouworkest wordt door de internationale kritiek tot 's werelds beste orkesten gerekend. Het staat bekend om de unieke klank en stilistische flexibiliteit en werkt met de meest vooraanstaande componisten en dirigenten. Zo stonden Gustav Mahler, Richard Strauss en Igor Stravinsky meer dan eens voor het orkest. Sinds de oprichting in 1888 zijn er slechts zeven chef-dirigenten geweest: Willem Kes, Willem Mengelberg, Eduard van Beinum, Bernard Haitink, Riccardo Chailly, Mariss Jansons en Daniele Gatti. Hare Majesteit Koningin Máxima is beschermvrouwe. Het eigen label RCO Live brengt met grote regelmaat cd's en dvd’s uit. 

 

Team, Cast en Koor

Muzikale leiding
Stéphane Denève
Regie
Olivier Py
Decor en kostuums
Pierre-André Weitz
Licht
Bertrand Killy
Orkest
Koninklijk Concertgebouworkest
Koor
Koor van De Nationale Opera
Instudering
Ching-Lien Wu
Pelléas, petit-fils d’Arkel
Paul Appleby
Golaud, petit-fils d’Arkel
Brian Mulligan
Arkel, roi d’Allemonde
Peter Rose
Le Petit Yniold
Tölzer Knabenchor
Een dokter
Michael Wilmering
Mélisande
Elena Tsallagova
Geneviève, mère de Pelléas et Golaud
Katia Ledoux
Een herder
Frederik Bergman
    vr 11 jan Het Parool over L'amour des trois oranges

    Stéphane Denève [...] bleek voor geen kleintje vervaard. Met vaste hand leidt hij de musici van het voortvarend spelende Rotterdams Philharmonisch Orkest langs de talrijke klippen en muien in Prokofjevs virtuozenpartituur, waarin geen enkel orkestlid wordt gespaard.

    ma 14 jan

    “De Franse dirigent Stéphane Denève […] is vertrouwd met de materie. Heerlijk als je iemand een sforzando ziet dirigeren en dat er dan ook echt een stevig forte komt. En wat een communicatietalent! … hij had de harten van het publiek gestolen.” - Jurjen Vis, over L’amour des trois oranges, Financieele Dagblad, 10-06-2005

    ma 14 jan

    “Dankzij dirigent Stéphane Denève wordt dit visueel spektakel perfect begeleid.” - Doron Nagan, over L’amour des trois oranges , Algemeen Dagblad, 04-06-2005

INLEIDINGEN

Drie kwartier voor aanvang van elke voorstelling vindt in Nationale Opera & Ballet een inleiding plaats. Deskundigen op het gebied van opera, ballet en dans geven achtergrondinformatie en vertellen interessante details die uw theaterbezoek kunnen verdiepen. De inleidingen zijn in het Nederlands en zijn gratis toegankelijk op vertoon van een geldig plaatsbewijs. Ze vinden plaats in de Odeonzaal, onze nieuwe inleidingen- en educatieruimte. De inleidingen zijn ook vooraf of nadien thuis te beluisteren op deze website.

Tijd: 45 minuten voor aanvang van iedere voorstelling
Plaats: Odeonzaal; ingang tussen de even en oneven
garderobes

Deze voorstelling wordt mede mogelijk gemaakt door: