De Nationale Opera presenteert

Pelléas et Mélisande Claude Debussy (1862-1918)

Mysterieus familiedrama

Tijdsduur 3:15

Pauzes 1

Van Claude Debussy

Taal Frans

Boventitels Nederlands en Engels

In het Holland Festival 2019 presenteert De Nationale Opera een nieuwe productie van Pelléas et Mélisande.

Dit impressionistische meesterwerk met zijn dromerige en onheilszwangere sfeer, is de enige opera die de Franse componist Claude Debussy voltooide. Het werk wordt gezien als een absoluut hoogtepunt en keerpunt in de operageschiedenis.

Met het Koninklijk Concertgebouworkest in de bak!

Team en cast

Stéphane Denève (L’amour des trois oranges, Dialogues des Carmélites) leidt het Koninklijk Concertgebouworkest. De titelrollen zijn voor de jonge sterzangers Elena Tsallagova en Paul Appleby, die recentelijk onder meer schitterde als Joe in Girls of the Golden West. De regie is in handen van de Franse schrijver, acteur en regisseur Olivier Py (Roméo & Juliette), een grootheid in de Europese theaterwereld die zich meer en meer heeft toegelegd op opera en die directeur is van Festival d’Avignon.
 

Het verhaal van Pelléas et Mélisande

Het mysterieuze familiedrama van Pelléas et Mélisande is gebaseerd op het symbolistische toneelstuk van Nobelprijswinnaar Maurice Maeterlinck over een wrange driehoeksverhouding tussen de twee halfbroers Golaud en Pelléas en het meisje Mélisande. 

Geliefden Pelléas en Mélisande
Golaud, kleinzoon van koning Arkel, treft bij een bron een verward en verdrietig meisje aan: Mélisande. Na hun huwelijk neemt zij met Golaud haar intrek in het kasteel. Daar woont ook Golauds jongere halfbroer Pelléas. Mélisande en Pelléas worden verliefd op elkaar. Op hetzelfde moment dat Golaud een ongeluk met zijn paard krijgt, laat zij al spelend haar trouwring in het water vallen.

Golaud ontsteekt in woede en stuurt haar weg om de ring te zoeken, samen met Pelléas. Hij laat zijn zoontje Yniold spioneren om te weten te komen of Pelléas en Mélisande geliefden zijn. Als hij hen betrapt op een teder samenzijn, doodt hij Pelléas. Mélisande sterft in het kraambed nadat zij het leven heeft geschonken aan een meisje. De vier hoofdpersonen hebben elk een symbolische betekenis, waardoor de plot een extra dimensie krijgt: Mélisande staat voor de ziel, Pelléas voor de geest, Golaud voor de materie en Arkel voor het verstand.

synopsis

Claude Debussy

Claude Debussy doorbrak in 1902 met Pelléas et Mélisande alle verwachtingen. Geen emotionele uitbarstingen, geen wapengekletter, maar ingehouden spanning die opbouwt als een onontkoombare droom. Debussy benut de zangerigheid van de Franse taal volop en vermengt die met zijn eigen wonderlijke orkestpalet - met een opmerkelijke rol voor expressieve stiltes. Met Pelléas et Mélisande schiep hij niet alleen fascinerend theater, maar voorzag hij ook in een groeiende behoefte aan spiritualiteit.

Claude Debussy motiveerde zijn keuze voor Pelléas et Mélisande aldus:

Ik wilde de muziek de vrijheid gunnen die zij meer dan alle kunstvormen in zich heeft, want zij hoeft niet simpelweg de natuur na te bootsen, maar kan uiting geven aan de mysterieuze banden tussen de natuur en de verbeelding (...). Ondanks de dromerige sfeer bevat het drama van Pelléas meer menselijkheid dan heel wat 'uit het leven gegrepen' teksten. Daardoor is het volmaakt geschikt voor wat ik wil doen. De sterk beeldende en fijngevoelige taal vindt een voortzetting in de muziek en in het decor dat door het orkest wordt gevormd.

 

 

Stéphane Denève

Muzikale leiding

De Franse dirigent Stéphane Denève (muzikale leiding) staat bekend om zijn expertise in het Franse repertoire. Hij is muziekdirecteur van het Brussels Philharmonic, Principal Guest Conductor van het Philadelphia Orchestra en met ingang van het seizoen 2019-2020 Music Director bij het St. Louis Symphony Orchestra.

Olivier Py

Regisseur

De Franse regisseur en schrijver OLIVIER PY (regie) studeerde kunst, theatertechniek en theologie in Lyon en Parijs. In 1988 ging zijn eerste theaterstuk, Des Oranges et des ongles, in première en richtte hij zijn eigen gezelschap op.

Koninklijk Concertgebouworkest

Het Koninklijk Concertgebouworkest wordt tot 's werelds beste orkesten gerekend. Het staat bekend om de unieke klank en stilistische flexibiliteit en werkt met de meest vooraanstaande componisten en dirigenten. Zo stonden Gustav Mahler, Richard Strauss en Igor Stravinsky meer dan eens voor het orkest. Sinds de oprichting in 1888 zijn er slechts zeven chef-dirigenten geweest: Willem Kes, Willem Mengelberg, Eduard van Beinum, Bernard Haitink, Riccardo Chailly, Mariss Jansons en – van september 2016 tot augustus 2018 - Daniele Gatti. Momenteel is de positie vacant. De RCO Academie leidt jonge, talentvolle musici op in het orkestspel. Het Koninklijk Concertgebouworkest begeleidt in 2020 Rusalka.

 

Podcast Pelléas et Mélisande

door: Hein van Eekert

Team, Cast en Koor

Muzikale leiding
Stéphane Denève
Regie
Olivier Py
Decor en kostuums
Pierre-André Weitz
Licht
Bertrand Killy
Orkest
Koninklijk Concertgebouworkest
Koor
Koor van De Nationale Opera
Instudering
Ching-Lien Wu
Pelléas, petit-fils d’Arkel
Paul Appleby
Golaud, petit-fils d’Arkel
Brian Mulligan
Arkel, roi d’Allemonde
Peter Rose
Le Petit Yniold
Gregor Hoffmann & Maximilian Leicher
Tölzer Knabenchor
Le médicin
Michael Wilmering
Mélisande
Elena Tsallagova
Geneviève, mère de Pelléas et Golaud
Katia Ledoux
Le berger
Frederik Bergman
    vr 11 jan Het Parool over L'amour des trois oranges

    Stéphane Denève [...] bleek voor geen kleintje vervaard. Met vaste hand leidt hij de musici van het voortvarend spelende Rotterdams Philharmonisch Orkest langs de talrijke klippen en muien in Prokofjevs virtuozenpartituur, waarin geen enkel orkestlid wordt gespaard.

    ma 14 jan

    “De Franse dirigent Stéphane Denève […] is vertrouwd met de materie. Heerlijk als je iemand een sforzando ziet dirigeren en dat er dan ook echt een stevig forte komt. En wat een communicatietalent! … hij had de harten van het publiek gestolen.” - Jurjen Vis, over L’amour des trois oranges, Financieele Dagblad, 10-06-2005

    ma 14 jan

    “Dankzij dirigent Stéphane Denève wordt dit visueel spektakel perfect begeleid.” - Doron Nagan, over L’amour des trois oranges , Algemeen Dagblad, 04-06-2005

INLEIDINGEN

Drie kwartier voor aanvang van elke voorstelling vindt in Nationale Opera & Ballet een inleiding plaats. Deskundigen op het gebied van opera, ballet en dans geven achtergrondinformatie en vertellen interessante details die uw theaterbezoek kunnen verdiepen. De inleidingen zijn in het Nederlands en zijn gratis toegankelijk op vertoon van een geldig plaatsbewijs. Ze vinden plaats in de Odeonzaal, onze nieuwe inleidingen- en educatieruimte. De inleidingen zijn ook vooraf of nadien thuis te beluisteren op deze website.

Tijd: 45 minuten voor aanvang van iedere voorstelling
Plaats: Odeonzaal; ingang tussen de even en oneven
garderobes

 

FOYERAVOND

Stap in de wereld van de makers. Op deze avonden, in de Odeonzaal van Nationale Opera & Ballet, kunt u in informele setting met een drankje genieten van een aria of duet, een pas de deux of een klein ensemble, een interview met een zanger of een choreograaf. Per productie wordt een gevarieerd programma gepresenteerd, gekoppeld aan een actueel thema.

ma 27 mei  Pelléas et Mélisande

Aanvang: 20.30 uur
Locatie: Odeonzaal
Duur: 60 minuten
Prijs: € 10, € 7,50 (studenten, CJP, Stadspas), gratis voor
Geefkringleden van De Nationale Opera en Het Nationale
Ballet en Patronen van Nationale Opera & Ballet

Voor meer informatie over het programma en kaarten: Foyeravond

 

Lezing

Naast de reguliere inleidingen is er op di 11 juni vanaf 20.00 uur een lezing over Pelléas et Mélisande. Universitair docent Moderne Europese cultuur Krisztina Lajosi-Moore bespreekt de cultuurhistorische context en de actuele zeggingskracht van deze opera.

Lezingen

Opera in het Park

Pelléas et Mélisande is te zien op groot scherm in park Frankendael tijdens Opera in het Park op dinsdag 18 juni.

Deze voorstelling wordt mede mogelijk gemaakt door: