Grimm - de makers

De choreografie van Grimm is van de hand van Ernst Meisner (artistiek coördinator van de Junior Company), en Marco Gerris (artistiek leider ISH). Samen maakten ze in 2015 de eerste coproductie van de Junior Company en ISH: Narnia. Lees hier meer over deze makers en hun nieuwe samenwerking bij Grimm.

Ernst Meisner

Ernst Meisner

Ernst Meisner is choreograaf en sinds 2013 ook artistiek coördinator van de Junior Company van Het Nationale Ballet. Hij danste bij The Royal Ballet en bij Het Nationale Ballet. Zijn carrière als choreograaf begon in 2002 tijdens de choreografie workshops van The Royal Ballet. Inmiddels heeft Ernst verschillende stukken voor Het Nationale Ballet gemaakt, waaronder Het Nationale Canta Ballet (2012), een choreografie die door de dansers samen met (gehandicapte) bestuurders van Canta auto’s werd uitgevoerd. Andere choreografieën van hem zijn bijvoorbeeld Embers (2013), Lollapalooza (2013) en Axiom of Choices (2014). Zijn meest recente werk heet Impermance (2018) en ging tijdens het programma Dutch Doubles in première.

Marco Gerris

Marco Gerris

Choreograaf Marco Gerris volgde zijn opleiding aan de Antwerpse Toneelschool Herman Teirlinck, het Hoger Instituut voor Danspedagogiek en het Open Living Theater (Antwerpen). Eind jaren negentig ging hij aan de slag als danser, skater en acteur. Inmiddels is hij artistiek leider van ISH, het cross-over dansgezelschap dat hij in 2000 oprichtte. De naam komt van het Engelse achtervoegsel ‘-ish’ (-achtig), dat je achter een woord kan plakken als je niet precies weet wat het inhoudt. Met ISH maakt hij elk jaar meerdere multidisciplinaire voorstellingen die een breed publiek aanspreken en hij geeft de vlam door aan de volgende generaties door middel van workshops.

Marco houdt zich naast dans ook bezig met andere gebieden in het creatieve veld: zo heeft hij geacteerd in een soapserie en diverse (internationale) films en vertolkte hij de hoofdrol in twee dansfilms. Bij de dansfilm Hyperscape, was hij ook verantwoordelijk voor de regie. Verder was Marco bijvoorbeeld twee jaar te zien als jurylid in So You Think You Can Dance.

Interview

Hoe is het om opnieuw samen aan een voorstelling te werken?

Marco: “We vinden het heel leuk om samen mooie, stoere en spannende voorstellingen te maken. We verlangen er allebei naar om nieuwe wegen te bewandelen en nieuwe uitdagingen aan te gaan.”

Ernst: “ Voordat we met repeteren zijn begonnen hebben we eerst samen vier dagen in een hotel in Valencia aan de opzet van de voorstelling gewerkt. Even helemaal vrij van alles brainstormen. Dat was heel inspirerend.”

Waarin verschilt jullie werkproces met dat van twee jaar geleden bij Narnia?

Ernst: “We hebben in periodes gerepeteerd, telkens met een paar maanden ertussen. Dat werkte heel goed. Je kunt in de tussentijd alles even laten bezinken en kijkt daarna als het ware weer met nieuwe ogen naar het materiaal. Geen van de dansers van de Junior Company was ook al betrokken bij Narnia, maar toch voelde het alsof we verder konden gaan waar we met Narnia waren gestopt. Daardoor konden we de choreografie naar een nog hoger plan tillen. Ik heb het gevoel dat er daarin een nog betere balans tussen de twee danswerelden heeft kunnen ontstaan”

Marco: “We gaan daarbij uit van de kracht van beide dansstijlen en onderzoeken hoe we elkaar daarin het beste kunnen versterken. Eigenlijk zijn we samen een nieuwe taal aan het maken. Dat is uniek en heel bijzonder.”

Waarom hebben jullie de sprookjes van Grimm als inspiratie bron voor de voorstelling gekozen?

Ernst: “Omdat iedereen ze kent hoef je niet zoveel uit te leggen. We wilden ze ook niet gewoon navertellen, maar er een eigen en eigentijds verhaal van maken.”

Marco: “In sprookjes gaat het over grote dingen: de strijd tussen goed en kwaad, liefde en broederschap bijvoorbeeld. Deze thema’s komen in Grimm ook aan de orde. Wat dat betreft is de voorstelling zelf ook echt een sprookje, maar dan wel een stoer en grimmig sprookje.”