Anna Dohy
De Hongaarse artiest Anna Dohy (1995) maakte met Milena Sidorova's choreografie Regnum (2022) haar debuut als decorontwerper en is daarnaast vooral actief als gameontwerper. Als gameontwerper vertaalt ze gevoelens en informatie naar een tastbare interactie tussen de ruimte en de speler. Haar doel is het creëren van ervaringen die een persoonlijke leer- en ontdekomgeving zijn voor spelers en hen stimuleren tot bewegen, onderzoeken, overwinnen en samenwerken.
Dohy groeide op in Boedapest. Ze studeerde moderne kunsttheorie en curatorstudies aan de Hongaarse Universiteit voor Schone Kunsten en behaalde vervolgens haar masterdiploma in designmanagement aan de Moholy-Nagy Universiteit voor Kunst en Design. Na haar afstuderen werkte ze voor theaters en musea, eerst als schrijver van educatieprogramma’s en daarna als productieleider. Daarnaast was Dohy zes jaar lang werkzaam als recensent van moderne dans. Haar recensies, over honderden moderne dansvoorstellingen in heel Europa, werden gepubliceerd in diverse kranten en tijdschriften.
Tijdens haar werk als dansrecensent begon Dohy met het tekenen van dansers en ontdekte ze bij zichzelf een interesse voor het visueel interpreteren van de bewegingen van lichamen in de ruimte.Deze interesse kreeg vorm in illustraties, 3D-animaties, programmeren en – uiteindelijk – in ontwerpen voor games.
Inmiddels is Dohy als gameontwerper verbonden aan het content- en mediabedrijf Media.Monks, waar ze met innovatieve bedrijven van over de hele wereld samenwerkt aan prijswinnende projecten.