Naar homepage

De geschiedenis van Het Nationale Ballet

Duik, door deze tijdlijn te bekijken, in de rijke geschiedenis van Het Nationale Ballet. De tijdlijn belicht de hoogtepunten uit het repertoire en geeft een overzicht van de ontwikkeling van het gezelschap sinds zijn oprichting in 1961. Laat je meevoeren door alle verhalen en geniet van de vele, regelmatig niet eerder gepubliceerde archiefbeelden.

Seizoen 61 / 62 groep

De jaren ’60

  • 112 Nieuwe producties
  • circa 50 Wereldpremières

61 / 62

Gezelschap in 61 / 62
Foto: Bert Sprenkeling
31 augustus 1961

Oprichting

Het Nationale Ballet ontstaat op 31 augustus 1961 uit een fusie van het Nederlands Ballet (o.l.v. Sonia Gaskell) en het Amsterdams Ballet (o.l.v. Mascha ter Weeme) en telt bij zijn oprichting 89 dansers. Gaskell neemt de functie van artistiek leider op zich, Ter Weeme wordt belast met de deelname van het gezelschap aan de producties van De Nederlandse Operastichting.

Sonia Gaskell
Sonia Gaskell | Foto: Maria Austria

Huischoreografen

Rudi van Dantzig en Robert Kaesen worden beiden benoemd tot huischoreograaf.

Graduation Ball  - Christine Anthony, Inge Dissen en Hans Knill
Graduation Ball - Christine Anthony, Inge Dissen en Hans Knill | Fotograaf onbekend
16 september 1961

Eerste voorstelling

Op 16 september vindt de eerste voorstelling plaats in de Stadsschouwburg Amsterdam (nu ITA), waar het gezelschap vanaf dan is gehuisvest.

Graduation Ball  - Christine Anthony, Inge Dissen en Hans Knill Graduation Ball  - Christine Anthony, Inge Dissen en Hans Knill Open afbeelding in een nieuw tabblad

Graduation Ball  - Christine Anthony, Inge Dissen en Hans Knill (een van de eerste voorstellingen) | Foto: nnb

Graduation Ball  - Christine Anthony, Inge Dissen en Hans Knill
Graduation Ball | Foto: Meindert Visser
16 september 1961

Eerste voorstelling

Op 16 september vindt de eerste voorstelling plaats in de Stadsschouwburg Amsterdam (nu ITA), waar het gezelschap vanaf dan is gehuisvest.

Irène de Vos
Irène de Vos | Foto: Ger J. van Leeuwen

Zesendertig premières in het eerste seizoen

In zijn eerste seizoen neemt het gezelschap maar liefst 36 werken op het repertoire. Het overgrote deel daarvan is overgenomen van het Nederlands Ballet, de door Gaskell geleide voorloper van Het Nationale Ballet.

Billy Wilson, Reuven Vorembergh, Marianne Hilarides Billy Wilson, Reuven Vorembergh, Marianne Hilarides Open afbeelding in een nieuw tabblad

Billy Wilson, Reuven Vorembergh en Marianne Hilarides | Foto: Ger J. van Leeuwen

Irène de Vos | Foto: Ger J. van Leeuwen
Billy Wilson, Reuven Vorembergh, Marianne Hilarides

Zesendertig premières in het eerste seizoen

In zijn eerste seizoen neemt het gezelschap maar liefst 36 werken op het repertoire. Het overgrote deel daarvan is overgenomen van het Nederlands Ballet, de door Gaskell geleide voorloper van Het Nationale Ballet. Wereldpremières zijn er onder meer van huischoreografen Rudi van Dantzig en Robert Kaesen, Engelsman Jack Carter en Amerikanen Pearl Lang (toonaangevend soliste van de Martha Graham Dance Company) en Herbert Ross.

Het Nationale Ballet 61 / 62
Fotograaf onbekend

Driepijlersbeleid

Meteen al ontvouwt Gaskell haar ‘driepijlersvisie’ die in feite nog steeds de basis is van het artistieke beleid van Het Nationale Ballet.

Foto: nnb
Het Nationale Ballet 61 / 62

Driepijlersbeleid

Meteen al ontvouwt Gaskell haar ‘driepijlersvisie’ die in feite nog steeds de basis is van het artistieke beleid van Het Nationale Ballet. Al in het eerste seizoen brengt het gezelschap een combinatie van (delen uit) de grote klassieke balletten, hoogtepunten uit het 20ste-eeuwse balletrepertoire en nieuwe creaties.

Benjamin Feliksdal | Foto: Siegfried Regeling
Benjamin Feliksdal in The Four Temperaments | Foto: Siegfried Regeling

Neus voor belangrijk buitenlands talent

Maar liefst vijf choreografieën van George Balanchine worden in dit eerste seizoen gedanst (Het Nationale Ballet zou zich al snel ontpoppen tot dé hoeder van het repertoire van de Russisch-Amerikaanse grootmeester) en één werk van Maurice Béjart.

Benjamin Feliksdal | Foto: Siegfried Regeling Benjamin Feliksdal | Foto: Siegfried Regeling Open afbeelding in een nieuw tabblad

Benjamin Feliksdal in The Four Temperaments | Foto: Siegfried Regeling

Jungle - Connie Burgemeestre, Maria Koppers en Billy Wilson | Foto: Joop Gans Jr. Jungle - Connie Burgemeestre, Maria Koppers en Billy Wilson | Foto: Joop Gans Jr. Open afbeelding in een nieuw tabblad

Jungle - Connie Burgemeestre, Maria Koppers en Billy Wilson | Foto: Joop Gans Jr.

The Four temperaments - Inge van Dijken, Reuven Vorembergh en Betty Stuwart | Foto: nnb The Four temperaments - Inge van Dijken, Reuven Vorembergh en Betty Stuwart | Foto: nnb Open afbeelding in een nieuw tabblad

The four temperaments - Inge van Dijken, Reuven Vorembergh en Betty Stuwart | Fotograaf onbekend

Benjamin Feliksdal | Foto: Siegfried Regeling
Jungle - Connie Burgemeestre, Maria Koppers en Billy Wilson | Foto: Joop Gans Jr.
The Four temperaments - Inge van Dijken, Reuven Vorembergh en Betty Stuwart | Foto: nnb

Neus voor belangrijk buitenlands talent

Maar liefst vijf choreografieën van George Balanchine worden in dit eerste seizoen gedanst (Het Nationale Ballet zou zich al snel ontpoppen tot dé hoeder van het repertoire van de Russisch-Amerikaanse grootmeester) en één werk van Maurice Béjart. Gaskell had een neus voor belangrijk buitenlands talent, ze kocht werken van deze choreografen aan lang voordat zij hun internationale sterrenstatus bereikten.

Eerste tournee

Eerste tournee

Kort na de oprichting reist het gezelschap naar Madrid (zie foto) voor een eerste tournee. In totaal geeft de groep in dit eerste seizoen 30 voorstellingen in Spanje en Spaans-Marokko, daarnaast zijn er optredens in Duitsland en Frankrijk.

Eerste tournee | Fotograaf onbekend
Jazz Nocturne - Billy Wilson en Sonja van Beers
Jazz Nocturne - Billy Wilson en Sonja van Beers | Foto: D.G. Lanting

Zwarte solisten

Vanaf de start heeft Het Nationale Ballet twee zwarte eerste solisten, Sylvester Campbell en Billy Wilson, een unicum in die tijd. Al snel volgen ook andere zwarte solisten als Benjamin Feliksdal (ook al vanaf de start bij de groep) en Raven Wilkinson.

62 / 63

Mascha ter Weeme | Foto: Godfried de Groot
Mascha ter Weeme | Foto: Godfried de Groot

Vertrek Mascha ter Weeme

Mascha ter Weeme vertrekt, na een lang ziekteverlof wordt ze op non-actief gesteld. Vanaf dat moment is de artistieke leiding volledig in handen van Sonia Gaskell.

La Sylphide - Jean Atkinson, Irene Vos, Sonja van Beers en Gaby Abbing

Eerste avondvullende productie

De eerste avondvullende productie wordt op het repertoire genomen, La Sylphide, naar het origineel van August Bournonville uit 1836, in een versie van de Deense Bournonville-specialist Harold Lander.

La Sylphide - Jean Atkinson, Irene Vos, Sonja van Beers en Gaby Abbing | Foto: Maria Austria
Repetitie Pavlova herdenking - Orlovskaja, Simon André en Olga de Haas | Foto: Hans van den Busken
Repetitie Pavlova herdenking - Orlovskaja, Simon André en Olga de Haas | Foto: Hans van den Busken

Sovjet-Russische balletstijl

Gaskell (zelf van Russische afkomst) haalt de Russische balletmeester Natalja Orlovskaja naar Nederland, ze vindt het belangrijk dat de dansers getraind worden in de Sovjet-Russische balletstijl.

Petroesjka - Panchita de Péri en Ronald Snijders | Foto: Archives of the Salzburg Festival / Photograph Hildegard Steinmetz
Petroesjka - Panchita de Péri en Ronald Snijders | Foto: Archives of the Salzburg Festival / Photograph Hildegard Steinmetz

Petroesjka

Een andere belangrijke toevoeging aan het repertoire (overgenomen van het Nederlands Ballet) is Petroesjka, dat Michel Fokine in 1911 creëerde voor Diaghilevs Ballets Russes en dat een van de eerste geslaagde voorbeelden is van een niet-avondvullend verhalend ballet.

Petroesjka - Panchita de Péri en Ronald Snijders | Foto: Archives of the Salzburg Festival / Photograph Hildegard Steinmetz Petroesjka - Panchita de Péri en Ronald Snijders | Foto: Archives of the Salzburg Festival / Photograph Hildegard Steinmetz Open afbeelding in een nieuw tabblad

Petroesjka - Panchita de Péri en Ronald Snijders | Foto: Archives of the Salzburg Festival / Photograph Hildegard Steinmetz

Repetitie Petroesjka - Mariette Mriyen, Benjamin Feliksdal, Maria Austria, Olga de Haas, Sonia Gaskell, Toer van Schayk​​​​​​​, Rudi van Dantzig en Leonide Massine Repetitie Petroesjka - Mariette Mriyen, Benjamin Feliksdal, Maria Austria, Olga de Haas, Sonia Gaskell, Toer van Schayk​​​​​​​, Rudi van Dantzig en Leonide Massine Open afbeelding in een nieuw tabblad

Repetitie Petroesjka - Mariette Mriyen, Benjamin Feliksdal, Maria Austria, Olga de Haas, Sonia Gaskell, Toer van Schayk, Rudi van Dantzig en Leonide Massine | Foto: Hans van den Busken​​​​​​​

Petroesjka - Panchita de Péri en Ronald Snijders | Foto: Archives of the Salzburg Festival / Photograph Hildegard Steinmetz
Repetitie Petroesjka - Mariette Mriyen, Benjamin Feliksdal, Maria Austria, Olga de Haas, Sonia Gaskell, Toer van Schayk​​​​​​​, Rudi van Dantzig en Leonide Massine

Petroesjka

Een andere belangrijke toevoeging aan het repertoire (overgenomen van het Nederlands Ballet) is Petroesjka, dat Michel Fokine in 1911 creëerde voor Diaghilevs Ballets Russes en dat een van de eerste geslaagde voorbeelden is van een niet-avondvullend verhalend ballet. Het is de befaamde danser en choreograaf Léonide Massine, die zelf veelvuldig de titelrol in Fokines meesterwerk vertolkte, die de choreografie bij Het Nationale Ballet instudeert.

63 / 64

Les Mirages - Peter Appel en Marianne Hilarides | Foto: Maria Austria, Henk Jonker
Les Mirages - Peter Appel en Marianne Hilarides | Foto: Maria Austria, Henk Jonker

Marianne Hilarides

Eerste soliste Marianne Hilarides moet het gezelschap na een conflict met Gaskell verlaten. Hilarides geldt als een van de grootste talenten van haar generatie, ook wel aangeduid als de eerste prima ballerina van Nederlandse bodem.

Les Mirages - Peter Appel en Marianne Hilarides | Foto: Maria Austria, Henk Jonker Les Mirages - Peter Appel en Marianne Hilarides | Foto: Maria Austria, Henk Jonker Open afbeelding in een nieuw tabblad

Les Mirages - Peter Appel en Marianne Hilarides | Foto: Maria Austria, Henk Jonker

Les Mirages - Peter Appel en Marianne Hilarides | Foto: Maria Austria, Henk Jonker

Marianne Hilarides

Eerste soliste Marianne Hilarides moet het gezelschap na een conflict met Gaskell verlaten. Hilarides geldt als een van de grootste talenten van haar generatie, ook wel aangeduid als de eerste prima ballerina van Nederlandse bodem. Haar verbluffende techniek vormt de basis voor legendarisch geworden interpretaties, waarmee ze collega-dansers inspireert en de danskunst in Nederland naar een hoger plan tilt. Na het vertrek van Gaskell in 1967 zal Hilarides nog voor één seizoen terugkeren bij het gezelschap.

Rudi van Dantzig | Fotograaf onbekend
Rudi van Dantzig | Fotograaf onbekend

Nachteiland

Tot de nieuwe werken op het repertoire behoort Nachteiland (overgenomen van het Nederlands Ballet). Met dit ballet maakte Rudi van Dantzig in 1955 zijn debuut als choreograaf.

64 / 65

La Bayadère première - Olga de Haas
La Bayadère première - Olga de Haas | Foto: John de Rooij

Olga de Haas

Op negentienjarige leeftijd wordt Olga de Haas (1944-1978) bevorderd tot eerste soliste. De sterbelofte en publiekslieveling groeit uit tot een legendarische Nederlandse danseres.

La Bayadère première - Olga de Haas La Bayadère première - Olga de Haas Open afbeelding in een nieuw tabblad

La Bayadère première - Olga de Haas | Foto: John de Rooij

Olga de Haas | Foto: Atelier voor Beeldende Kunst Olga de Haas | Foto: Atelier voor Beeldende Kunst Open afbeelding in een nieuw tabblad

Olga de Haas | Foto: Atelier voor Beeldende Kunst

La Bayadère première - Olga de Haas
Olga de Haas | Foto: Atelier voor Beeldende Kunst

Olga de Haas

Op negentienjarige leeftijd wordt Olga de Haas (1944-1978) bevorderd tot eerste soliste. De sterbelofte en publiekslieveling groeit uit tot een legendarische Nederlandse danseres.

Het Zwanenmeer - Willy de Boer, nnb, Yvonne Vendrig en Helene Pex | Foto: nnb

Eerste Zwanenmeer

In maart 1965 gaat de eerste volledige Zwanenmeer-productie bij Het Nationale Ballet in première, in een versie van de Rus Igor Belski.

Willy de Boer, nnb, Yvonne Vendrig en Helene Pex | Foto: nnb
Het Zwanenmeer - Willy de Boer, nnb, Yvonne Vendrig en Helene Pex | Fotograaf onbekend Het Zwanenmeer - Willy de Boer, nnb, Yvonne Vendrig en Helene Pex | Fotograaf onbekend Open afbeelding in een nieuw tabblad

Het Zwanenmeer - Willy de Boer, nnb, Yvonne Vendrig en Helene Pex | Fotograaf onbekend

Het Zwanenmeer - Willy de Boer, nnb, Yvonne Vendrig en Helene Pex | Fotograaf onbekend
Het Zwanenmeer

Eerste Zwanenmeer

In maart 1965 gaat de eerste volledige Zwanenmeer-productie bij Het Nationale Ballet in première, in een versie van de Rus Igor Belski. De rol van Odette/Odile wordt bij toerbeurt vertolkt door Olga de Haas en Maria Koppers, Sylvester Campbell en Simon André dansen afwisselend de rol van Prins Siegfried.

De groene tafel | Foto: Siegfried Regeling
De groene tafel | Foto: Siegfried Regeling

De Groene Tafel

Een andere belangwekkende aanwinst is De Groene Tafel, het aangrijpende ‘anti-oorlogsballet’ van Kurt Jooss (een van de boegbeelden van de Duitse Ausdruckstanz).

De Groene Tafel | Foto: Siegfried Regeling De Groene Tafel | Foto: Siegfried Regeling Open afbeelding in een nieuw tabblad

De Groene Tafel | Foto: Siegfried Regeling

De groene tafel - Olga de Haas en Jessica Folkerts | Foto: Siegfried Regeling De groene tafel - Olga de Haas en Jessica Folkerts | Foto: Siegfried Regeling Open afbeelding in een nieuw tabblad

De Groene Tafel - Olga de Haas en Jessica Folkerts | Foto: Siegfried Regeling

De groene tafel - Helene Pex, Simon Andre, Hans Knill en Olga de Haas | Foto: Siegfried Regeling De groene tafel - Helene Pex, Simon Andre, Hans Knill en Olga de Haas | Foto: Siegfried Regeling Open afbeelding in een nieuw tabblad

De Groene Tafel - Helene Pex, Simon Andre, Hans Knill en Olga de Haas | Foto: Siegfried Regeling

De Groene Tafel | Foto: Siegfried Regeling
De groene tafel - Olga de Haas en Jessica Folkerts | Foto: Siegfried Regeling
De groene tafel - Helene Pex, Simon Andre, Hans Knill en Olga de Haas | Foto: Siegfried Regeling

De Groene Tafel

Een andere belangwekkende aanwinst is De Groene Tafel, het aangrijpende ‘anti-oorlogsballet’ van Kurt Jooss (een van de boegbeelden van de Duitse Ausdruckstanz). Na de wereldpremière in 1932 werd het ballet in Parijs onderscheiden met de Prijs van de Kritiek.

Afvloeiingsregeling

Het Nationale Ballet stelt als eerste (en tot 1986 ook als enige) in Nederland een ‘afvloeiingsregeling’ in als financiële tegemoetkoming voor dansers die aan het einde van hun dansloopbaan zijn gekomen.

Monument voor een gestorven jongen - Toer van Schayk, nnb | Foto: Siegfried Regeling
Monument voor een gestorven jongen - Toer van Schayk, nnb | Foto: Siegfried Regeling
19 juni 1965

Monument voor een gestorven jongen

Op 19 juni 1965 vindt de première plaats van Rudi van Dantzigs Monument voor een gestorven jongen. Het ballet over ontluikende homoseksualiteit – een taboe in die tijd – bezorgt hem wereldfaam. De hoofdrol wordt op indrukwekkende wijze vertolkt door (dan nog gastsolist) Toer van Schayk, die een jaar later als tweede solist in dienst treedt.

Monument voor een gestorven jongen - Toer van Schayk en ? | Foto: Siegfried Regeling Monument voor een gestorven jongen - Toer van Schayk en ? | Foto: Siegfried Regeling Open afbeelding in een nieuw tabblad

Monument voor een gestorven jongen - Toer van Schayk, nnb | Foto: Siegfried Regeling

Toer van Schayk | Foto: nnb Toer van Schayk | Foto: nnb Open afbeelding in een nieuw tabblad

Monument voor een gestorven jongen - Toer van Schayk en nnb | Fotograaf onbekend

nnb, José Lainez, Christina Anthony, Jean Atkinson, Yvonne Vendrig en Benjamin Feliksdal | Foto: Atelier voor de Beeldende Kunst nnb, José Lainez, Christina Anthony, Jean Atkinson, Yvonne Vendrig en Benjamin Feliksdal | Foto: Atelier voor de Beeldende Kunst Open afbeelding in een nieuw tabblad

Monument voor een gestorven jongen - nnb, José Lainez, Christina Anthony, Jean Atkinson, Yvonne Vendrig en Benjamin Feliksdal | Foto: Atelier voor de Beeldende Kunst

Monument voor een gestorven jongen - Toer van Schayk en ? | Foto: Siegfried Regeling
Toer van Schayk | Foto: nnb
nnb, José Lainez, Christina Anthony, Jean Atkinson, Yvonne Vendrig en Benjamin Feliksdal | Foto: Atelier voor de Beeldende Kunst
19 juni 1965

Monument voor een gestorven jongen

Op 19 juni 1965 vindt de première plaats van Rudi van Dantzigs Monument voor een gestorven jongen. Het ballet over ontluikende homoseksualiteit – een taboe in die tijd – bezorgt hem wereldfaam. De hoofdrol wordt op indrukwekkende wijze vertolkt door (dan nog gastsolist) Toer van Schayk, die een jaar later als tweede solist in dienst treedt. Van Schayk heeft vanaf de oprichting van Het Nationale Ballet al een groot aantal decor- en kostuumontwerpen gemaakt voor het gezelschap, met name voor de balletten van Rudi van Dantzig.

65 / 66

Rudi van Dantzig, Sonia Gaskell en Robert Kaesen | Foto: Hans van den Busken
Rudi van Dantzig, Sonia Gaskell en Robert Kaesen | Foto: Hans van den Busken

Van Dantzig en Kaesen in artistieke directie

Rudi van Dantzig en Robert Kaesen treden toe tot de artistieke directie van Het Nationale Ballet, naast Sonia Gaskell.

Anatoli Nisnevitsj en Natalia Makarova | Foto: Joop van Bilsen / Anefo; Auteursrechthebbende: Nationaal Archief
Anatoli Nisnevitsj en Natalia Makarova | Foto: Joop van Bilsen / Anefo; Auteursrechthebbende: Nationaal Archief

Eerste Giselle

Voor het eerst danst Het Nationale Ballet Giselle, een van de oudst bewaarde avondvullende, klassiek-romantische balletten (uit 1841), dat tot op de dag van vandaag wereldwijd wordt uitgevoerd. Russin Natalja Orlovskaja studeert de productie in.

Aankomst van de beide Russische solisten, Anatoli Nisnevitsj en Natalia Makarova, die met Het Nationale Ballet tijdens het Holland Festival optreden Aankomst van de beide Russische solisten, Anatoli Nisnevitsj en Natalia Makarova, die met Het Nationale Ballet tijdens het Holland Festival optreden Open afbeelding in een nieuw tabblad

Aankomst van de beide Russische solisten, Anatoli Nisnevitsj en Natalia Makarova, die met Het Nationale Ballet tijdens het Holland Festival optreden | Foto: Joop van Bilsen / Anefo; Auteursrechthebbende: Nationaal Archief 

Jessica Folkerts en René Vincent Jessica Folkerts en René Vincent Open afbeelding in een nieuw tabblad

Jessica Folkerts en René Vincent | Foto: Ger J. van Leeuwen

Sylvester Campbell Sylvester Campbell Open afbeelding in een nieuw tabblad

Sylvester Campbell | Foto: Hans van den Busken

Aankomst van de beide Russische solisten, Anatoli Nisnevitsj en Natalia Makarova, die met Het Nationale Ballet tijdens het Holland Festival optreden
Jessica Folkerts en René Vincent
Sylvester Campbell

Eerste Giselle

Voor het eerst danst Het Nationale Ballet Giselle, een van de oudst bewaarde avondvullende, klassiek-romantische balletten (uit 1841), dat tot op de dag van vandaag wereldwijd wordt uitgevoerd. Russin Natalja Orlovskaja studeert de productie in. Gastsolisten Natalia Makarova (een van de sterren van het toenmalige Kirov Ballet, die in 1970 naar het Westen zou vluchten) en Anatoli Nisnevitsj vertolken de hoofdrollen.

Sonia Gaskell
Sonia Gaskell | Foto: Anefo

Twintigjarig jubileum Gaskell

Het twintigjarig jubileum van Gaskell als artistiek leider (de voorlopers van Het Nationale Ballet meegerekend) wordt gevierd met een huldigingsvoorstelling, waarbij zij benoemd wordt tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau.

Nieuwe Balanchines

Twee bijzondere, vroege Balanchine-balletten worden aangekocht: Apollon musagète (1928) en De verloren zoon (1929), beide gemaakt voor Diaghilevs Ballets Russes. Daarmee komt het aantal Balanchine-werken op het HNB-repertoire op acht (inmiddels zijn dit er 33). 

Het Nationale Ballet voor het vliegtuig

Eerste tournee buiten Europa

Het Nationale Ballet gaat voor het eerst de Europese grenzen over: het gezelschap geeft elf voorstellingen in Buenos Aires, zes in Bogotá, drie in Puebla (Mexico) en zes in Lima.

Fotograaf onbekend

Oprichting Het Balletorkest

Het Balletorkest wordt opgericht en verzorgt tot op de dag van vandaag de muzikale begeleiding van voorstellingen van Het Nationale Ballet en Nederlands Dans Theater.

66 / 67

Hans Vonk | Foto: Jaap Pieper
Hans Vonk | Foto: Jaap Pieper

Dirigenten

Naast muzikaal directeur André Presser (al sinds de oprichting aan het gezelschap verbonden) komt Hans Vonk in dienst als tweede dirigent, een functie die hij vier jaar lang zal uitoefenen.

Hans Vonk | Foto: Jaap Pieper
Andre Presser

Dirigenten

Naast muzikaal directeur André Presser (al sinds de oprichting aan het gezelschap verbonden) komt Hans Vonk in dienst als tweede dirigent, een functie die hij vier jaar lang zal uitoefenen.

Simon André en Yvonne Vendrig | Foto: Ger J. van Leeuwen
Romeo en Julia - Simon André en Yvonne Vendrig | Foto: Ger J. van Leeuwen

Romeo en Julia

Op aandringen van Sonia Gaskell produceert Rudi van Dantzig het eerste avondvullende ballet van Nederlandse bodem: Romeo en Julia, naar Shakespeares beroemde liefdestragedie. Hoewel de taak Van Dantzig aanvankelijk zwaar valt, zal het ballet uitgroeien tot een van de - tot op de dag van vandaag - grootste publiekssuccessen.

Simon André en Yvonne Vendrig | Foto: Ger J. van Leeuwen Simon André en Yvonne Vendrig | Foto: Ger J. van Leeuwen Open afbeelding in een nieuw tabblad

Romeo en Julia - Simon André en Yvonne Vendrig | Foto: Ger J. van Leeuwen

Yvonne Vendrig en Olga de Haas | Foto: Ger J. van Leeuwen Yvonne Vendrig en Olga de Haas | Foto: Ger J. van Leeuwen Open afbeelding in een nieuw tabblad

Romeo en Julia - Yvonne Vendrig en Olga de Haas | Foto: Ger J. van Leeuwen

Yvonne Vendrig | Foto: Ger J. van Leeuwen Yvonne Vendrig | Foto: Ger J. van Leeuwen Open afbeelding in een nieuw tabblad

Romeo en Julia - Yvonne Vendrig | Foto: Ger J. van Leeuwen

Simon André en Yvonne Vendrig | Foto: Ger J. van Leeuwen
Yvonne Vendrig en Olga de Haas | Foto: Ger J. van Leeuwen
Yvonne Vendrig | Foto: Ger J. van Leeuwen

Romeo en Julia

Op aandringen van Sonia Gaskell produceert Rudi van Dantzig het eerste avondvullende ballet van Nederlandse bodem: Romeo en Julia, naar Shakespeares beroemde liefdestragedie. Hoewel de taak Van Dantzig aanvankelijk zwaar valt, zal het ballet uitgroeien tot een van de - tot op de dag van vandaag - grootste publiekssuccessen. De titelrollen worden bij de première vertolkt door eerste solist Simon André en de jonge tweede soliste Yvonne Vendrig.

Koert Stuyf en Ellen Edinoff
Koert Stuyf en Ellen Edinoff | Fotograaf onbekend

Premièreschandaal

Aan het eind van het seizoen bereikt Gaskells voorkeur voor experiment volgens sommigen een hoogtepunt en volgens anderen een dieptepunt met de wereldpremière van Koert Stuyfs postmodernistische Visibily… By Chance. Tientallen bezoekers lopen weg, er wordt met fruit naar het toneel gegooid en één toeschouwer rent zelfs het podium op om er zijn programmablad te verscheuren. 

67 / 68

Adviesfunctie voor Gaskell

Artistiek leider Sonia Gaskell krijgt, op eigen verzoek, voortaan een adviesfunctie, maar na een intern conflict stapt zij op. Vanaf dat moment ligt de volledige artistieke leiding bij huischoreografen Rudi van Dantzig en Robert Kaesen.

Foto: Hans van den Busken
Doornroosje | Foto: Hans van den Busken

Doornroosje

Voor het eerst presenteert Het Nationale Ballet een productie van Doornroosje (The Sleeping Beauty), in een uiterst eigenzinnige versie van de Poolse choreograaf Conrad Drzewiecki.

René Vincent en Maria Bovet | Foto: Hans van den Busken René Vincent en Maria Bovet | Foto: Hans van den Busken Open afbeelding in een nieuw tabblad

Doornroosje - René Vincent en Maria Bovet | Foto: Hans van den Busken

Foto: Hans van den Busken
René Vincent en Maria Bovet | Foto: Hans van den Busken
Doornroosje - Foto: Studio Lemaire

Doornroosje

Voor het eerst presenteert Het Nationale Ballet een productie van Doornroosje (The Sleeping Beauty), in een uiterst eigenzinnige versie van de Poolse choreograaf Conrad Drzewiecki. Van de oorspronkelijke choreografie van Marius Petipa worden slechts drie bekende fragmenten gehandhaafd (in een instudering door Roland Casenave).

Simon André en Yvonne Vendrig | Foto: Siegfried Regeling
Vuurvogel - Simon André en Yvonne Vendrig | Foto: Siegfried Regeling

Vuurvogel

Andere belangwekkende aanwinsten in dit seizoen zijn Michel Fokines sprookjesballet De vuurvogel, met een glansrol voor eerste soliste Maria Koppers in de titelrol, en Ivesiana en La valse van George Balanchine.

Simon André en Yvonne Vendrig | Foto: Siegfried Regeling Simon André en Yvonne Vendrig | Foto: Siegfried Regeling Open afbeelding in een nieuw tabblad

Vuurvogel - Simon André en Yvonne Vendrig | Foto: Siegfried Regeling

Maria Bovet | Foto: Siegfried Regeling Maria Bovet | Foto: Siegfried Regeling Open afbeelding in een nieuw tabblad

Vuurvogel - Maria Bovet | Foto: Siegfried Regeling

Simon André en Yvonne Vendrig | Foto: Siegfried Regeling
Maria Bovet | Foto: Siegfried Regeling

Vuurvogel

Andere belangwekkende aanwinsten in dit seizoen zijn Michel Fokines sprookjesballet De vuurvogel, met een glansrol voor eerste soliste Maria Koppers in de titelrol, en Ivesiana en La valse van George Balanchine.

68 / 69

Ivan Kramar, Rudolf Nureyev en Benjamin Feliksdal | Foto: Siegfried Regeling
Ivan Kramar, Rudolf Nureyev en Benjamin Feliksdal | Foto: Siegfried Regeling

Rudolf Nureyev

De Russische sterdanser Rudolf Nureyev danst zijn eerste gastoptredens met Het Nationale Ballet, in de Grand Pas de Deux uit De Notenkraker (met de Franse étoile Noëlla Pontois), in Giselle (met Olga de Haas) en - op nadrukkelijk eigen verzoek - in Van Dantzigs Monument voor een gestorven jongen. Nureyevs verbintenis met Het Nationale Ballet, die tot ver in de jaren 70 zal voortduren, bezorgt het gezelschap internationale faam.

Ivan Kramar, Rudolf Nureyev en Benjamin Feliksdal | Foto: Siegfried Regeling Ivan Kramar, Rudolf Nureyev en Benjamin Feliksdal | Foto: Siegfried Regeling Open afbeelding in een nieuw tabblad

Ivan Kramar, Rudolf Nureyev en Benjamin Feliksdal | Foto: Siegfried Regeling

Yvonne Vendrig en Rudolf Nureyev Yvonne Vendrig en Rudolf Nureyev Open afbeelding in een nieuw tabblad

Yvonne Vendrig en Rudolf Nureyev | Foto: Siegfried Regeling

Yvonne Vendrig en Rudolf Nureyev | Foto: Siegfried Regeling Yvonne Vendrig en Rudolf Nureyev | Foto: Siegfried Regeling Open afbeelding in een nieuw tabblad

Yvonne Vendrig en Rudolf Nureyev | Foto: Siegfried Regeling

Ivan Kramar, Rudolf Nureyev en Benjamin Feliksdal | Foto: Siegfried Regeling
Yvonne Vendrig en Rudolf Nureyev
Yvonne Vendrig en Rudolf Nureyev | Foto: Siegfried Regeling

Rudolf Nureyev

De Russische sterdanser Rudolf Nureyev danst zijn eerste gastoptredens met Het Nationale Ballet, in de Grand Pas de Deux uit De Notenkraker (met de Franse étoile Noëlla Pontois), in Giselle (met Olga de Haas) en - op nadrukkelijk eigen verzoek - in Van Dantzigs Monument voor een gestorven jongen. Nureyevs verbintenis met Het Nationale Ballet, die tot ver in de jaren 70 zal voortduren, bezorgt het gezelschap internationale faam.

Sylvester Campbell en Olga de Haas | Foto: Hans van den Busken
Sylvester Campbell en Olga de Haas | Foto: Hans van den Busken

Eretitels

Rudi van Dantzig wordt benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Olga de Haas bereikt de finale van het Internationale Balletconcours in Moskou en krijgt voor haar optreden een eervolle vermelding.

Facetten - Wilma Kraaijeveld, Nino van Tijn en Ans Lubinkhof
Facetten - Wilma Kraaijeveld, Nino van Tijn en Ans Lubinkhof | Foto: Siegfried Regeling

Jongeren in beweging

Onder de titel 'Jongeren in beweging' geeft het gezelschap voor het eerst een serie voorstellingen voor een jong publiek, uitgevoerd door de jonge dansers in de groep, die hiermee podiumervaring kunnen opdoen.

Julias Ceasar | Foto: Maria Austria

Operaproducties

Dansers van Het Nationale Ballet werken dit seizoen mee aan een record aantal producties van De Nederlandse Operastichting (nu: De Nationale Opera): Un ballo in maschera, Carmen, Hänsel und Gretel, Julias Ceasar, Das Rheingold, Le rossignol en Der Zigeunerbaron.

Julias Ceasar | Foto: Maria Austria

69 / 70

Afscheid Sonia Gaskell - Olga de Haas, Sonia Gaskell en Maria Bovet | Foto: Pieter Kooistra
Afscheid Sonia Gaskell - Olga de Haas, Sonia Gaskell en Maria Bovet | Foto: Pieter Kooistra

Afscheid Gaskell

Na haar eerdere vertrek volgt nu het officiële, grootse afscheid van Sonia Gaskell, waarbij 'Mevrouw' - zoals de dansers haar noemden - wordt onderscheiden met de Zilveren Medaille van de stad Amsterdam.

Toer van Schayk | Foto: Siegfried Regeling
The Ropes of Time | Toer van Schayk | Foto: Siegfried Regeling

The Ropes of Time

Rudi van Dantzig maakt voor het eerst een werk voor Rudolf Nureyev en dansers van het prestigieuze Royal Ballet in Londen. De choreografie, The Ropes of Time, gaat drie maanden na haar wereldpremière als De touwen van de tijd ook bij Het Nationale Ballet in première.

Helene Pex, Rudolf Nureyev, Sonja Marchiolli en Olga de Haas | Foto: Jorge Fatauros
Apollon musagète - Helene Pex, Rudolf Nureyev, Sonja Marchiolli en Olga de Haas | Foto: Jorge Fatauros

Nureyev en Fonteyn en eerste tournee naar Londen

De Britse prima ballerina Margot Fonteyn treedt voor het eerst op met Het Nationale Ballet, als partner van Rudolf Nureyev in Giselle. Andersom is het gezelschap voor het eerst - met groot succes - in Londen te zien, waar het zeven voorstellingen geeft, met Nureyev als gastsolist.

Helene Pex, Rudolf Nureyev, Sonja Marchiolli en Olga de Haas | Foto: Jorge Fatauros Helene Pex, Rudolf Nureyev, Sonja Marchiolli en Olga de Haas | Foto: Jorge Fatauros Open afbeelding in een nieuw tabblad

Apollon musagète - Helene Pex, Rudolf Nureyev, Sonja Marchiolli en Olga de Haas | Foto: Jorge Fatauros

Olga de Haas en Rudolf Nureyev | Foto: Jorge Fatauros Olga de Haas en Rudolf Nureyev | Foto: Jorge Fatauros Open afbeelding in een nieuw tabblad

Apollon musagète - Olga de Haas en Rudolf Nureyev | Foto: Jorge Fatauros

Helene Pex, Rudolf Nureyev, Sonja Marchiolli en Olga de Haas | Foto: Jorge Fatauros
Olga de Haas en Rudolf Nureyev | Foto: Jorge Fatauros

Nureyev en Fonteyn en eerste tournee naar Londen

De Britse prima ballerina Margot Fonteyn treedt voor het eerst op met Het Nationale Ballet, als partner van Rudolf Nureyev in Giselle. Andersom is het gezelschap voor het eerst - met groot succes - in Londen te zien, waar het zeven voorstellingen geeft, met Nureyev als gastsolist. In Nederland is vooral Nureyevs optreden in Balanchines Apollon musagète een hit, met Olga de Haas, Sonja Marchiolli en Hélène Pex als zijn muzen.

70 / 71

Benjamin Harkarvy
Benjamin Harkarvy | Foto: D.G. Lanting

Vertrek Kaesen

Artistiek leider Robert Kaesen vertrekt, aanvankelijk tijdelijk om enkele shows voor de Beierse televisie te choreograferen, maar hij keert niet meer terug. Zijn plaats wordt gedurende korte tijd ingenomen door de Amerikaanse pedagoog en choreograaf Benjamin Harkarvy, die eerder ook Nederlands Dans Theater leidde.

Foto: Siegfried Regeling

Komst Alexandra Radius en Han Ebbelaar

Op uitnodiging van Van Dantzig komen Alexandra Radius en Han Ebbelaar als eerste solisten in dienst, na twee jaar te hebben gedanst bij het beroemde American Ballet Theatre. Radius danste eerder bij het Nederlands Ballet en maakte in 1959 de overstap naar Nederlands Dans Theater, waar ze Ebbelaar leerde kennen. De twee groeien na hun terugkeer uit de VS uit tot het beroemdste dansechtpaar dat Nederland ooit gekend heeft. 

Foto: Siegfried Regeling
Sonja Marchiolli en Han Ebbelaar | Foto: Siegfried Regeling
Onvoltooid verleden tijd - Sonja Marchiolli en Han Ebbelaar | Foto: Siegfried Regeling

Choreografisch debuut Toer van Schayk

Daartoe gepusht door Van Dantzig maakt solist en decor- en kostuumontwerper Toer van Schayk zijn debuut als choreograaf met Onvoltooid verleden tijd. “Een opmerkelijk gaaf en zuiver werk (..) helder van lijn en vorm, ontdaan van elke overbodigheid, zonder koel of steriel te worden”, oordeelt danscritica Ine Rietstap in NRC Handelsblad.

Sonja Marchiolli en Han Ebbelaar | Foto: Siegfried Regeling Sonja Marchiolli en Han Ebbelaar | Foto: Siegfried Regeling Open afbeelding in een nieuw tabblad

Onvoltooid verleden tijd - Sonja Marchiolli en Han Ebbelaar | Foto: Siegfried Regeling

Sonja Marchiolli en Han Ebbelaar | Foto: nnb Sonja Marchiolli en Han Ebbelaar | Foto: nnb Open afbeelding in een nieuw tabblad

Onvoltooid verleden tijd - Sonja Marchiolli en Han Ebbelaar | Fotograaf onbekend

Sonja Marchiolli en Han Ebbelaar | Foto: Siegfried Regeling
Sonja Marchiolli en Han Ebbelaar | Foto: nnb

Choreografisch debuut Toer van Schayk

Daartoe gepusht door Van Dantzig maakt solist en decor- en kostuumontwerper Toer van Schayk zijn debuut als choreograaf met Onvoltooid verleden tijd. “Een opmerkelijk gaaf en zuiver werk (..) helder van lijn en vorm, ontdaan van elke overbodigheid, zonder koel of steriel te worden”, oordeelt danscritica Ine Rietstap in NRC Handelsblad.

Epitaaf - Toer van Schayk en Erna Droog | Foto: Jorge Fatauros
Epitaaf - Toer van Schayk en Erna Droog | Foto: Jorge Fatauros

Parijs' debuut

Voor het eerst treedt Het Nationale Ballet op in Parijs, tijdens het internationale dansfestival in Théâtre des Champs Elysées. De eerste avond, vooral bezocht door genodigden uit de 'high society', leidt tot een schandaal vanwege de - aldus een geschokte verslaggever - zo goed als naakte dansers in Van Dantzigs Epitaaf en de inderdaad naakte 'Apollo's' in diens nieuwe creatie Onderweg.

Seizoen
61 / 62