Anthony Fiumara
Foto: Anna Perger

Anthony Fiumara

Componist

Anthony kreeg zijn muzikale opleiding aan de Universiteit van Utrecht. Hij werkt fulltime als componist, maar heeft ook een succesvolle carrière als muziekjournalist, producer van radioprogramma's en docent. Anthony was artistiek leider van Orkest De Volharding en Compagnie Bischoff. Hij was medeoprichter van het Amsterdam Electric Festival, het indie-klassieke ensemble Lunapark en het onafhankelijke platenlabel Alaska Records.

Hij was composer-in-residence bij het Noord Nederlands Symfonie Orkest en schreef muziek voor een aantal internationale solisten en ensembles, zoals musikFabrik, Trio Mediaeval, Quartetto Maurice en Sentieri Selvaggi. Fiumara is hoogleraar muziekcompositie aan de Academy of Music and Performance Arts (AMPA) in Tilburg.

Fiumara's recente werk wordt gekenmerkt door een dynamische stijl. Sleutelwoorden zijn snelheid, energie, gelaagdheid, duidelijke contrasten. Getuige het orkestwerk As I Opened Fire (2014), het kwikzilveren openingsdeel van het strijkkwartet I Dreamed in the Cities at Night (2014) of de haastige 'Interludes' in Fiumara's requiem, Memorial Park (2017), in opdracht van November Music festival in Den Bosch, als onderdeel van het programma als featured composer in 2017. Voor November Music schreef de Nederlandse musicoloog Joep Christenhusz het portret What You Hear Is What You Hear over Fiumara en zijn muziek.

Een belangrijke (en ook de meest in het oog springende) pijler is het repetitieve karakter van Fiumara's werk. Steeds vaker lijkt hij herhaling te gebruiken als middel om een klankvlak op te zetten - Fiumara zegt liever 'canvas' - terwijl de grotere vorm wordt ondersteund door contrasten, collages of misschien wel de blauwdruk van een rocksong.

Zijn muziek verraadt een verlangen naar directheid, naar krachtige expressie die luisteraars meteen bij de lurven grijpt zonder dat ze kennis hoeven te nemen van de onderliggende constructies of diepere betekenissen. De essentie van zijn werk, in al zijn eenvoud, kan worden waargenomen door de fysieke ervaring van het geluid zelf - of zoals Fiumara zegt 'de huid of het geluid'.