5 redenen om uit te kijken naar ... Agrippina
1. HOUSE OF CARDS-OPERA
In Barrie Kosky’s regie van Händels meesterwerk Agrippina zien we geen toga’s en lauwerkransen, maar wel maatpakken, stropdassen en avondjurken. Kosky noemde zijn benadering een “duistere, theatrale versie van de successerie House of Cards”, waarin hoofdpersonage Frank Underwood als ambitieus politicus in Washington D.C. het politieke speelveld naar zijn hand zet. In Agrippina neemt het vrouwelijke titelpersonage die rol op zich, waarin zij in een politieke mannenwereld als marionettenspeler de touwtjes in handen heeft. Kosky’s regie eindigt niet zonder invoelbaar te maken hoe eenzaam deze rol van meestermanipulator tegelijkertijd ook kan zijn. Hoewel Agrippina een zogeheten opera seria (een ‘serieuze opera’) is, weet Kosky in zijn regie juist ook de komische elementen en de ironie in het werk te belichten.
2. HÄNDELS MINDER BEKENDE HIT
Agrippina wordt ook wel Händels eerste meesterwerk genoemd, en toch wordt het maar zelden uitgevoerd. Bij De Nationale Opera was nog nooit eerder een geënsceneerde uitvoering van de opera te zien. Händel schreef het werk aan het einde van zijn periode in Italië en de wereldpremière in Venetië werd zo’n succes, dat het - ongebruikelijk voor die tijd - heropgevoerd werd. Hoewel Agrippina Händel een internationale reputatie opleverde, moest de opera al snel inboeten aan populariteit. Of het een hernieuwde interesse in krachtige, gelaagde vrouwelijke hoofdrollen betreft is slechts gissen, maar na wat zeldzame uitvoeringen in de 20ste eeuw, zijn in de 21ste eeuw wereldwijd inmiddels verschillende producties van de opera opgevoerd. De hoogste tijd voor De Nationale Opera om zich ook bij dit lijstje te voegen.
3. STÉPHANIE D’OUSTRAC EN JOHN HOLIDAY
De internationaal veelgeprezen mezzosopraan Stéphanie d’Oustrac maakt na haar DNO-optredens in L’étoile en Idomeneo haar roldebuut als keizerin Agrippina. Haar repertoire kenmerkt zich door haar specialisatie in de barokmuziek, het Franse repertoire en Mozartopera’s. Als Agrippina’s opstandige puberzoon schittert de Amerikaanse veelzijdige countertenor John Holiday, die de rol van Nerone al eerder in München vertolkte. Holiday deinst er niet voor terug om wat improvisatie terug te brengen op het operatoneel: “Het is misschien ongebruikelijk, maar mijn ornamentaties kunnen elke avond anders zijn,” aldus de zanger over zijn aanpak van de da capo-aria’s.
4. UITGEVOERD DOOR SPECIALISTEN
Voor Agrippina zal Accademia Bizantina voor het eerst plaatsnemen in de orkestbak van Nationale Opera & Ballet. Dit orkest, opgericht in 1983, is in de loop der jaren uitgegroeid tot een vaste waarde in de wereld van de barokmuziek. In 2021 werd het ensemble zelfs genomineerd als ‘Orkest van het Jaar’ door het Engelse magazine Gramophone. Kenmerkend voor het orkest is de kamermuziekbenadering van zijn optredens. Onder leiding van barokspecialist en artistiek leider Ottavio Dantone, die een kenner is van de 16e en 17e eeuwse opvoeringspraktijk, leest het orkest de partituur door de ogen van iemand die de suggesties van de componist kan herkennen en begrijpen.
5. INDRUKWEKKEND DECOR
Na haar decorontwerpen voor Die ersten Menschen en Giulio Cesare, beide in regie van Calixto Bieito, staat er opnieuw een ontwerp van Rebecca Ringst op ons toneel. Haar vaak grootse bouwwerken kunnen gezien worden als ‘gestolde concepten’, waarin thema’s als macht, intrige en de tegenstelling privé - openbaar een concreet visuele vorm krijgen. In combinatie met de kostuumontwerpen van Klaus Bruns wordt een wereld gecreëerd die veel dichterbij voelt dan het Romeinse Rijk.
- Agrippina is van 13 tot en met 28 januari 2024 te zien bij De Nationale Opera in Nationale Opera & Ballet