5 redenen om uit te kijken naar ... Die Zauberflöte
1. MOZARTS LAATSTE OPERA
Het laatste levensjaar van Mozart was vruchtbaar. In het voorjaar van 1791 onderbrak hij het compositieproces van Die Zauberflöte voor het schrijven van de opera La clemenza di Tito, die op 6 september 1791 in première ging. Hierna legde hij de laatste hand aan het ‘Singspiel’ Die Zauberflöte, dat een aantal weken later in première zou gaan. Daarnaast werkte Mozart in 1791 aan zijn laatste pianoconcert, zijn klarinetconcert en zijn onafgemaakte requiem. Mozarts late stijl wordt gekenmerkt door doordachte en diepe orkestraties en toch ook een ongeëvenaarde lichtheid.
2. SIMON MCBURNEYS FANTASIERIJKE REGIE TERUG IN AMSTERDAM
Na vijf jaar is de fantasierijke regie van Simon McBurney weer te zien in het theater waar deze in 2012 gecreëerd werd. De productie reisde de hele wereld over, van de English National Opera in Londen tot aan het Festival d’Aix-en-Provence. Afgelopen mei werd de productie zelfs gebracht in de Metropolitan Opera in New York. Critici roemden vooral het feit dat McBurney erin slaagt met eenvoudige theatermiddelen een magische wereld op te roepen die de verbeelding van de toeschouwer prikkelt.
3. DIRIGENT RICCARDO MINASI TERUG BIJ DE NATIONALE OPERA
De Italiaanse Riccardo Minasi is een van de meest gevraagde operadirigenten ter wereld en legt zich met name toe op oude muziek. Hij wordt geprezen om zijn aanpak van het klassieke repertoire en maakte met name met zijn Mozart-interpretaties furore. Sinds 2016 is hij chef-dirigent van het Mozarteum Orchester in Salzburg en sinds 2018 Artist in Residence bij het Ensemble Resonanz. Bij De Nationale Opera dirigeerde hij eerder Händels Rodelinda (met Concerto Köln) en Mozarts Le nozze di Figaro (met, net zoals nu, het Nederlands Kamer-orkest). Bij de uitvoering van deze laatste opera werd Minasi geprezen om zijn lezing van de partituur en de wendbaarheid en subtiliteit waarmee hij de voorstelling tot een geheel smeedde.
4. GELUIDSEFFECTEN EN VISUELE MAGIE
In deze uitvoering van Die Zauberflöte is niet alleen de muziek van Mozart te horen, maar ook (tijdens de gesproken passages) een indrukwekkend klankdecor, waarin een geluidskunstenaar live in een cabine op het toneel indrukwekkende en speelse geluidseffecten creëert. Ook worden bestaande en live opgenomen videobeelden gecombineerd om de mystieke wereld van Die Zauberflöte te creëren.
5. THOMAS OLIEMANS ALS PAPAGENO
De Nederlandse bariton Thomas Oliemans vertolkte bij de première van McBurneys productie in 2012 reeds de rol van Papageno en werd meteen een publiekslieveling. McBurney en Oliemans creëerden een personage dat opgegroeid was in sociaal isolement en moeite had zich te verhouden tot de maatschappij. Dit gegeven contrasteert met de clowneske speelstijl waarmee het personage vaak vertolkt wordt. Samen met McBurneys productie reisde Oliemans de hele wereld over om deze rol te vertolken, wat hem onlangs zijn debuut opleverde bij de befaamde Metropolitan Opera in New York.
- Die Zauberflöte is van 1 tot en met 28 december te zien bij De Nationale Opera in Nationale Opera & Ballet