5 redenen om uit te kijken naar ... Giselle
1. DE ‘NACHTWACHT’ VAN HET NATIONALE BALLET
De allereerste productie van Giselle, met een choreografie van Jean Coralli en Jules Perrot, was bij de wereldpremière in Parijs zo’n groot succes dat het ballet binnen vijf jaar zowel in een groot aantal West-Europese steden als in Rusland en Amerika te zien was. Meer dan 180 jaar en vele versies later is Giselle nog onverminderd populair en is het werk uitgegroeid tot een belangrijk onderdeel van de canon van het klassieke ballet. Rachel Beaujean, adjunct-artistiek directeur van Het Nationale Ballet, stelt: “Iconische balletten als Giselle zijn essentiële werken om je als gezelschap internationaal te kunnen meten. Zoals je geen Rijksmuseum bent zonder Rembrandts, geldt dat voor ons ook: deze balletten zijn ons erfgoed. Giselle is als het ware onze Nachtwacht.”
2. NIEUWE VERSIE VAN RACHEL BEAUJEAN EN RICARDO BUSTAMANTE
De Giselle-productie van Het Nationale Ballet is een echte publiekslieveling. Deze versie werd in 2009 gecreëerd door Rachel Beaujean en voormalig sterdanser Ricardo Bustamante en heeft in de afgelopen jaren niet alleen de harten van het Nederlandse publiek veroverd, maar ook die van toeschouwers in onder meer Spanje, China en Colombia. Beaujean en Bustamante namen de Giselle-productie die Marius Petipa in 1887 voor het Keizerlijk Marijinski Ballet in Sint-Petersburg maakte als uitgangspunt, en bliezen het ballet nieuw leven in.
3. ONTROEREND VERHAAL OVER ONMOGELIJKE LIEFDE
De thema’s in Giselle zijn van alle tijden en culturen en spreken daardoor enorm tot de verbeelding. De hoofdpersoon, Giselle, denkt in Albrecht haar ware liefde te hebben gevonden, maar hij is niet wie zij denkt dat hij is. Bovendien blijkt hij verloofd met een ander. De schok wordt Giselle fataal, maar zelfs na haar dood is ze nog in staat tot liefde en vergeving. Dit tragische verhaal over onmogelijke liefde en bedrog weet nog altijd te fascineren en ontroeren.
4. KOSTUUMS EN DECORS VAN TOER VAN SCHAYK
Het beeld dat men heeft van Giselle wordt veelal gedomineerd door de tweede, witte akte, met een groot vrouwelijk corps de ballet in lange witte tutu’s en sluiers. Voor de productie van Rachel Beaujean en Ricardo Bustamante werden deze iconische kostuums, evenals de rest van de kostuums en de sprookjesachtige decors, ontworpen door Toer van Schayk, voormalig huischoreograaf van Het Nationale Ballet. Eerder verzorgde Van Schayk al de kostuum- en decorontwerpen voor de huidige Nationale Ballet-producties van Het Zwanenmeer en Notenkraker & Muizenkoning, waarvoor hij ook het grootste deel van de tweede akte choreografeerde.
5. MEESLEPENDE MUZIEK VAN ADOLPHE ADAM
De magische muziek van Giselle neemt je mee terug naar de hoogtijdagen van de romantiek. De compositie van Fransman Adolphe Adam (1803-1856) is vlot, harmonisch en toegankelijk. Het is een van de eerste balletten waarin gebruik wordt gemaakt van leidmotieven: herkenbare thema’s die gekoppeld zijn aan bepaalde personages, gebeurtenissen of emoties. De muziek wordt uitgevoerd door Het Balletorkest.