5 redenen om uit te kijken naar... Het Lijflied
1. De verborgen wereld van het lichaam
Componist Lucas Wiegerink en librettist en regisseur Alma Terrasse delen een fascinatie voor wat zich in ons lichaam afspeelt, goed verborgen voor onze ogen en oren. Wiegerink: “Alles wat beweegt brengt trillingen voort en maakt geluid, als je maar van dichtbij genoeg kunt luisteren.” Ze creëerden een muzikale ontdekkingsreis door het lichaam, waarin elk orgaan een eigen karakter en klankwereld heeft. In de combinatie tussen wetenschap en fantasie ontvouwt zich een wereld waarin je nieuwe waardering kunt opdoen voor je lijf. Je luistert nooit meer hetzelfde naar je knorrende maag!
2. Opera voor kinderen
Het Lijflied is geschikt voor bezoekers vanaf 6 jaar, en kan daarmee een perfect uitje voor de hele familie zijn. Kinderen (en volwassenen!) kunnen kennis maken met opera op een laagdrempelige manier, maar ook voor de geoefende kijker valt er meer dan genoeg te beleven. De voorstelling is bovendien uitermate geschikt om kinderen iets te leren over hoe het lichaam in elkaar zit. Want waarom word je eigenlijk chagrijnig als je honger hebt? En waar komt plas vandaan?
3. Ongebruikelijke bezetting
Een ensemble van musici uit het Nationaal Jeugdorkest speelt in een voor opera vrij ongebruikelijke bezetting: cello, klarinet en slagwerk – en elektronica. Met de instrumenten worden onder meer geluiden gemaakt die klanken van organen nabootsen. Zo wordt er soms door de klarinet geblazen zonder een toon te maken, waardoor het ruisende geluid van de adem klinkt. Het meest opvallende instrument is wel de set kristallen wijnglazen, die wordt bespeeld door de slagwerker.
4. Nieuwe compositie
Het Lijflied is een nieuwe compositie op een nieuw libretto, speciaal gemaakt voor De Nationale Opera en Opera Zuid. Componist Lucas Wiegerink werkte nauw samen met geluidsontwerper Roel Snellebrand. Vanuit opgenomen lichaamsgeluiden (zoals dat van ruisend bloed, kronkelende darmen en krakende zenuwen) creëerden ze muziek die uitdrukt hoe het er in ons lichaam aan toe gaat. Die echte lichaamsgeluiden zijn nog steeds goed te horen in de uiteindelijke compositie.
5. Veelzijdige muziek
Wiegerink maakt gebruik van stijlcitaten en een fantasievolle instrumentatie. Elk deel van het lichaam krijgt hierdoor een totaal eigen klankwereld, waarvan de stijlen variëren van negentiende-eeuwse opera tot complexe hedendaagse jazz. Zo veelzijdig als het lichaam zelf is, zo veelzijdig is ook de muziek. Toch is het allemaal ook echt Wiegerink: “Ik leg er altijd iets van mezelf in.”
- Het Lijflied is van 9 december tot en met 8 januari te zien in diverse theater in Nederland. Vanaf 28 december is dat in CC Amstel en Zonnehuis, beide te Amsterdam.