5 redenen om uit te kijken naar ... Maria Stuarda
1. Het vervolg van de trilogie
Hoewel Donizetti zijn drie koninginnenopera’s eigenlijk niet als trilogie schreef, zijn zij in de loop van de geschiedenis wel een drieluik gaan vormen. Zij vertellen samen drie fundamentele hoofdstukken uit het leven van Elisabeth I Tudor. Waar Elisabeth in Anna Bolena nog een kind was, heeft ze inmiddels de troon bestegen. Maar ze wordt geteisterd door gebeurtenissen uit het verleden en het feit dat ze door een groot deel van haar omgeving als een bastaardkind wordt beschouwd. Van deze onzekerheid maakt haar nicht en rivale, de Schotse Mary Stuart, dankbaar gebruik.
2. Jetske Mijnssens psychologische benadering: vrouwen van vlees en bloed
Na het succes van Anna Bolena keert regisseur Jetske Mijnssen terug naar De Nationale Opera. In haar psychologische benadering van deze opera is Mary Stuart niet langer een deugdzame katholieke martelaar, noch is Elisabeth de schurk van het verhaal. In haar enscenering toont Mijnssen twee vrouwen van vlees en bloed. Ze maakt ze tot gelaagde personages, om zo hun emotionele belevingswereld overtuigend en invoelbaar te maken voor een hedendaags publiek.
3. Mary queen of Scots: Kristina Mkhitaryan
“In mijn einde ligt mijn begin”, waren de voorspellende woorden van de historische Maria Stuart niet lang voor haar executie. Met haar dood, op bevel van haar bloedeigen nicht, zou ze immers niet in de vergetelheid raken maar worden vereeuwigd in de wereldgeschiedenis. De Russische sopraan Kristina Mkhitaryan neemt de titelrol op zich, en maakt haar debuut in de rol. Eerder zong ze bij De Nationale Opera de rollen van Eritrea in Eliogabalo en Liù in Turandot.
4. Elisabeth, the virgin queen: Aigul Akhmetshina
Elisabeth I ging de geschiedenisboeken in als koud en harteloos, maar vertolkt door de veelbelovende mezzosopraan Aigul Akhmetshina, met haar warme timbre en charisma, wordt Elisabeth een door de trauma’s van haar verleden getekende vrouw. Ondanks haar jonge leeftijd – ze werd geboren in 1996 – bestormt Ahkmetshina de internationale operawereld. Ze zingt de ene grote mezzo-rol na de andere in de meest prestigieuze operahuizen. Met Maria Stuarda maakt ze haar huisdebuut bij De Nationale Opera én zingt ze voor het eerst de rol van Elisabetta.
5. Belcanto
Belcanto betekent letterlijk ‘mooi zingen’ en verwijst naar de zangstijl die hoogtij vierde in de tijd van grootmeesters als Gioachino Rossini, Vincenzo Bellini en Gaetano Donizetti. Gekenmerkt door elegantie en finesse, bestaat belcanto bij de gratie van de virtuositeit van de menselijke stem. Toch reikt belcanto verder dan weergaloze techniek, lange melodische zanglijnen en coloraturen die het genre kenmerken: alles staat in het teken van emotie en menselijke relaties, en die zullen onder leiding van belcanto-specialist Enrique Mazzola op vakkundige wijze tot leven worden gebracht.
Maria Stuarda is van 6 t/m 28 mei te zien in Nationale Opera & Ballet.