5 redenen om uit te kijken naar ... Rusalka
1. De componist: Antonín Dvořák
Rusalka is de meest geliefde opera van de Tsjechische componist Antonín Dvořák. Beroemd is Rusalka’s ‘Lied aan de maan’, waarin zij de maan smeekt haar geliefde te vertellen dat zij op hem wacht. De muziek van de opera is uiterst poëtisch en sensueel en laat de natuur, nimfen en watergeesten in een prachtige klankschildering tot leven komen.
2. Het verhaal: de kleine zeemeermin
Een rusalka is een watergeest uit de Slavische mythologie, die meestal een meer of rivier bewoont. Dvořák en zijn librettist Jaroslav Kvapil baseerden zich voor Rusalka niet op het sprookje De kleine zeemeermin van Hans Christian Andersen of op de novelle Undine van Friedrich de la Motte Fouqué, maar op een Tsjechisch sprookje van Karel Jaromír Erben en Božena Němcová. Toch vertonen de verhalen op hoofdlijnen belangrijke gelijkenissen, waarbij Rusalka wellicht de meest tragische variant is: aan het eind van de opera is Rusalka een gedoemde ziel, voor altijd een outsider
3. De dirigent: Joana Mallwitz
De Duitse dirigent Joana Mallwitz (1986) is een van de belangwekkendste dirigenten van haar generatie. In 2019 werd ze door critici van het prestigieuze tijdschrift Opernwelt uitgeroepen tot ‘dirigent van het jaar’, en in 2020 werd ze als eerste vrouwelijke dirigent geëngageerd door de prestigieuze Salzburger Festspiele, waar ze een jubelend ontvangen Così fan tutte dirigeerde. Nu maakt ze haar langverwachte debuut in Amsterdam, op de bok bij het Koninklijk Concertgebouworkest.
4. Filmische regie van Philipp Stölzl en Philipp M. Krenn
De Duitse regisseur Philipp Stölzl is, behalve opera- en theaterregisseur, ook filmregisseur en decorontwerper. Zijn operaproducties staan bekend om hun visuele kracht en sterke filmische kwaliteiten. Stölzl werkte al eerder samen met Philipp M. Krenn, die op zijn beurt zelf eerst acteur was, voordat hij het regievak inrolde. Ook in hun regie van Rusalka is het dus duidelijk waar de roots van de regisseurs liggen. Zo verlangt hun Rusalka, die zich aan de zelfkant van de samenleving in een grote stad bevindt, niet naar een prins, maar naar een filmster die ze in een Hollywood-droom op het witte doek ziet.
5. Een cast met sensationele zangers
Voor Rusalka is een sterke cast samengesteld met zangers die zich al eerder bewezen hebben bij De Nationale Opera. De Zuid-Afrikaanse sopraan Johanni van Oostrum (Rusalka) vertolkte eerder een sensationele Agathe in Der Freischütz, de Tsjechische tenor Pavel Černoch (de prins) was een overtuigende Laca Clemen in Jenůfa, en met Annette Dasch (eerder de titelrol in Jenůfa, Chawa in Die ersten Menschen en Ghita in Der Zwerg) is de rol van de vreemde prinses bijzonder luxueus bezet. Een nieuw gezicht in Amsterdam is de veelzijdige Amerikaanse mezzosopraan Raehann Bryce-Davis, wier internationale ster snel rijzende is. Zij maakt in deze productie als Ježibaba haar rol- en huisdebuut.
De opera Rusalka is van 2 tot en met 25 juni te zien in Nationale Opera & Ballet