De Nationale Opera Studio: Polly Leech en Martin Mkhize
Tekst: Laura Roling
In september 2018 is De Nationale Opera Studio van start gegaan, een nieuw talentontwikkelingsprogramma voor zes aanstormende operazangers en een repetitor. De Britse mezzosopraan Polly Leech en de Zuid-Afrikaanse bariton Martin Mkhize vertellen over hun ervaringen tot nu toe.
Nog voor de officiële start van de Opera Studio moest Polly Leech zich in Amsterdam melden voor de repetities van Jenůfa. Een belangrijk onderdeel in het programma van de Opera Studio is het zingen van kleine rollen in grote DNO-producties, en Polly mocht meteen beginnen als Pastuchyňa. “Het was erg bijzonder om met iemand als regisseur Katie Mitchell te mogen werken, en met grote zangeressen als Hanna Schwarz, Evelyn Herlitzius en Annette Dasch. Tegen zulke formidabele vrouwen kijk je als jonge zangeres toch best een beetje op, maar ze waren allemaal ontzettend hartelijk.”
Tips en tricks
Die ervaring herkent Martin Mkhize, die op het moment van het interview nog bezig is met de repetities voor Il barbiere di Siviglia, waarin hij de rol van Un ufficiale zingt. “Het is echt een heel bijzondere gewaarwording om met zulke ontzettend goede zangers het podium te delen. Ik leer heel veel van ze door alleen maar naar ze te kijken en luisteren. Ik heb de rol van Figaro ook in mijn repertoire, en wat ik Davide Luciano in de rol hoor doen is fantastisch. Ik heb hem dan ook gevraagd hoe hij bepaalde moeilijke stukken in de partij aanpakt, en hij heeft een aantal heel goede tips en tricks met me gedeeld!”
Voor Polly liggen alvast nog meer rollen in DNO-producties in het verschiet. “In Oedipe zing ik Une Thébaine. Het is een kleine rol van 12 maten, maar ik ben erg benieuwd naar de productie. De scènefoto’s die ik heb gezien zagen er grandioos uit.” Een aanzienlijk grotere rol vertolkt Polly in Juditha Triumphans. “Ik ben gecast als Abra, de dienstmaagd van Juditha. Ik ben de rol nu aan het instuderen en de muziek is écht prachtig.”
Afscheid Pierre Audi
Behalve op het grote podium van Nationale Opera & Ballet laten de zangers van de Opera Studio ook elders van zich horen. Zo hebben ze zich tijdens lunchconcerten voorgesteld aan het publiek en hebben ze gezongen op Foyeravonden en avonden voor de Young Patrons. Polly zong bovendien op het Brainwash Festival.
Een absoluut hoogtepunt voor beide zangers was het afscheid van Pierre Audi. Polly: “Daar zongen we met de zes zangers van de Opera Studio het sextet uit La Cenerentola. Regisseur Christof Loy had ons ingestudeerd en het was echt een feest om ons daar als groep te presenteren.” Dat beaamt Martin: “Het was voor mij de eerste keer op het grote podium van Nationale Opera & Ballet, voor een publiek van ruim 1600 mensen, met de voormalige koningin op de voorste rij en onder leiding van één van de voornaamste dirigenten in het Italiaanse repertoire, Carlo Rizzi. Dat is toch mindblowing?”
Workshops
De zangers van de Opera Studio krijgen ook regelmatig workshops van grote namen uit de operawereld. Polly: “Met regisseur Jetske Mijnssen hebben we onze auditiearia’s naar een hoger niveau getild door bij elkaars aria’s als tegenspeler op te treden, en met Christof Loy verdiepten we ons in het barokrepertoire. Ik heb met hem aan ‘Scherza infida’ uit Händels Ariodante gewerkt, en voor elk da capo (herhaling) hebben we een eigen dramatische invulling ontwikkeld.” Martin: “Ik heb met hem aan ‘Dormo ancora’ uit Il ritorno d’Ulisse in patria van Monteverdi gewerkt, en ik heb van hem geleerd om echt diep in de tekst en de frasering te duiken en daar een connectie mee te maken. Daardoor wordt het dramatisch een stuk overtuigender”
Ook op andere gebieden krijgen de jonge zangers training. Martin: “Van gevechtschoreograaf Ran Arthur Braun hebben we een workshop zwaardvechten gekregen. Dat was ontzettend leerzaam. We hebben geleerd hoe je geloofwaardig met elkaar kunt vechten terwijl je zingt. Het was fantastisch.” Door ziekte kon Polly alleen bij het staartje van de workshop aanwezig zijn: “Daar baal ik echt van, ik had ook willen zwaardvechten!”
Individuele coaching
Op vocaal gebied worden de zangers individueel gecoacht door sopraan Rosemary Joshua, de artistiek leider van de Opera Studio. Polly: “De aandacht gaat in de sessies met Rosemary sterk uit naar de techniek, bijvoorbeeld het goed doseren van de ademhaling over verschillende frasen. Bovendien heb ik soms de neiging erg vanuit mijn hoofd te zingen, en niet zozeer vanuit mijn hele lichaam.”
Ook Martin werkt in zijn coachingssessies veel aan zijn techniek: “Ik leer van Rosemary veel vrijer en opener te zingen, met veel meer controle over mijn ademhaling. Ik deed laatst mee aan een masterclass in Duitsland, en kreeg daar de vraag van wie ik lessen kreeg. De persoon in kwestie had me eerder gehoord en vond dat ik heel veel vooruitgang had geboekt. Dat ervaar ik zelf ook zo. Ik beleef soms echt ‘magical moments’ in mijn sessies met Rosemary, waarbij ik opeens dingen blijk te kunnen die me eerder niet lukten.”
Dit interview is afkomstig uit Odeon 112.
Foto's: Sébastien Galtier.