De toekomst van Het Nationale Ballet
Young Creative Associates Milena Sidorova, Sedrig Verwoert en Wubkje Kuindersma
Milena Sidorova
Milena Sidorova is danser en Young Creative Associate bij Het Nationale Ballet. Ze maakte 25 choreografieën, vooral voor Het Nationale Ballet en de Junior Company. Op 15-jarige leeftijd debuteerde ze met haar werk The Spider dat op YouTube meer dan 15 miljoen keer is bekeken.
“Ik maak zelden klassiek-romantische balletten. Ook de muziek die ik kies mag best schuren. Mijn werk moet een beetje ‘quirky’ zijn: eigenzinnig en verfrissend. Ik ontwikkel een eigen choreografische taal met verrassende bewegingen en een ongebruikelijke coördinatie. Die taal verfijn ik graag samen met de dansers, zodat je in de praktijk kunt zien wat voor hen werkt.
Het laatste jaar is ballet meer dan ooit toegankelijk geworden. Op YouTube vind je talloze dansfilms met topballet en topdansers. Het is fantastisch dat we daarmee een nieuw publiek bereiken dat niet per se iets met ballet had, maar nu misschien ook een keer de real experience wil meemaken in het theater.
Het grootste compliment dat ik kreeg voor mijn dansfilm Rose: “Ik ben nog nooit naar een ballet geweest, maar jouw stuk heb ik wel vier keer bekeken.” Dat is waar ik naar streef: werk creëren dat zowel de balletkenner als de beginnende dansliefhebber overdondert.”
Sedrig Verwoert
Sedrig Verwoert volgde de Jazz- en Musicaldansopleiding aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Hij danste in New York en Israël, sinds 2018 is hij freelance danser en choreograaf, onder andere voor Het Nationale Ballet, waar hij sinds dit jaar Young Creative Associate is. Hij won diverse prijzen, zowel als danser als voor zijn werk als choreograaf.
“Mijn dans is heel fysiek, heel atletisch. Het liefst gebruik ik de hele ruimte, en die dan zo kaal mogelijk, bij voorkeur zonder decor. Zodat de danser centraal staat, de mens die vanuit stilstand tot een explosie komt.
Ik heb mijn leven lang in witte gezelschappen gedanst en me lang niet altijd thuis gevoeld. Ik wil de toeschouwers meenemen in mijn beleving, ik wil hen raken, uitdagen, ontroeren, waar nodig provoceren. Zodat het publiek onderdeel wordt van een totaalbeleving en zich dingen gaat afvragen die het zich misschien nooit eerder heeft afgevraagd.
Als jonge choreograaf hoop ik een nieuw narratief aan de hedendaagse dans en Het Nationale Ballet toe te voegen. Een verhaal over zwart-zijn, over seksualiteit, maar ook over inclusiviteit, en over hoe we elkaar de hand kunnen reiken.”
Wubkje Kuindersma
Wubkje Kuindersma is freelance choreograaf en Young Creative Associate van Het Nationale Ballet. Ze studeerde af aan de Rotterdamse Dansacademie en debuteerde in 2009 als choreograaf met haar solo Aquasomnia. Sindsdien creëerde ze werken voor onder meer Het Nationale Ballet, de Junior Company en diverse internationale gezelschappen.
“Ik kom oorspronkelijk uit de wereld van de moderne dans, maar ik houd zeer van de klassieke techniek, net als van film en theater. Elke choreografie begint met een soort droom of film in mijn hoofd, een beeld van een wereld met een bepaalde atmosfeer of spanning.
Mijn werk is vaak een reactie op hoe ik de huidige wereld ervaar. Het gaat in wezen over verlangen naar menselijke verbondenheid. Vorig jaar was ik in Australië toen ik werkte aan mijn stuk Architecture of Hope, vlak voor de covidpandemie uitbrak. Ik gebruikte intuïtief donkere muziek, alsof ik voorvoelde dat er iets op handen was. Dat is het mooie van dans, dat je er alle mogelijke emoties mee kunt uitdrukken, dat het snel en flexibel kan reflecteren op de tijdsgeest. Daar is geen lang en moeizaam proces voor nodig, je hoeft niet eerst een huis te bouwen. Dans ontstaat in het moment. Daardoor is het altijd van het nu en altijd relevant.”