Eerste solisten Anna Tsygankova en Timothy van Poucke over de hoofdrollen in Don Quichot
Met de productie van Alexei Ratmansky kreeg Nederland in 2010 zijn eerste volledige Don Quichot-ballet, een versie die ook internationaal geroemd wordt als de mooiste en meest doordachte interpretatie die er van de choreografie bestaat. Ratmansky’s versie leverde de hoofdrolvertolkers – onder wie Anna Tsygankova en Timothy van Poucke – bovendien diverse nominaties en prijzen op.
Anna Tsygankova was in 2010 de eerste Kitri in Ratmansky’s Don Quichot, wat haar een nominatie voor de Zwaan voor ‘Meest indrukwekkende dansprestatie’ opleverde
“Don Quichot is echt míjn ballet. Op de balletacademie in Novosibirsk (Siberië – red.) leek ik al voorbestemd voor heroïsche rollen en balletten vol bravoure, en de rol van Kitri is mij dan ook op het lijf geschreven. Toch was het keihard werken toen Alexei Ratmansky in 2010 zijn Don Quichot voor ons gezelschap creëerde: hij let op élk klein detail, we hebben eindeloos gerepeteerd. Maar het heeft zich allemaal uitbetaald: bij de première was de productie meteen een fenomenaal succes. Door Alexei’s ingrepen, door hoe hij dramatische accenten legt en rollen uitdiept, schittert deze productie als geen ander. De vorige voorstellingenreeks, in 2018, moest ik vanwege mijn zwangerschap missen en ik voel dan ook een enorme innerlijke drang om opnieuw in dit avontuur te duiken, ditmaal met Giorgi Potskhishvili als partner. Elke rol ontwikkelt zich, zelfs als je ’m niet danst, dus ik ben ongelooflijk benieuwd welke Kitri er dit keer in mij bovenkomt en hoe zij en ‘haar’ Basilio op elkaar zullen reageren en elkaar daarbij zullen weerspiegelen.”
Anna Tsygankova
“De rol van Kitri is mij op het lijf geschreven”
Timothy van Poucke
“Voor veel jongens is dit echt een droomrol”
Timothy van Poucke maakte in 2018 zijn debuut als Basilio en werd hiervoor onderscheiden met de Alexandra Radius Prijs
“Als dansstudent keek ik al zó vaak naar een opname van Mikhail Baryshnikov, in de rol van Basilio. Voor veel jongens is dit echt een droomrol, vanwege het jongensachtige karakter en de virtuositeit die je kunt laten zien. Jarenlang heb ik dan ook Basilio’s passen geoefend, maar natuurlijk nam niemand mij als jonkie serieus. Dat veranderde toen Rachel Beaujean (adjunct-artistiek directeur van Het Nationale Ballet – red.) mij halverwege mijn eerste seizoen bij het gezelschap opeens vroeg of ik een double saut de basque en dedans kon doen. Het is de openingssprong uit een van Basilio’s variaties, dus plotsklaps was het héél serieus: Basilio werd mijn eerste hoofdrol, terwijl ik nog élève was. Alsof je als kind je kerstcadeau al een paar dagen eerder mag openmaken. Het hele werkproces, samen met Salome Leverashvili (als Kitri – red.) was dan ook geweldig. De jonge, frisse energie die wij toen hadden, helpt enorm om dit ballet zijn flair en feestelijke karakter te geven. Met zes jaar meer ervaring op zak, hoop ik qua techniek en acteren het nodige te kunnen toevoegen, en tegelijkertijd die energie te kunnen behouden.”
Tekst: Astrid van Leeuwen
- Don Quichot van Het Nationale Ballet is van 11 oktober tot en met 2 november 2024 te zien in Nationale Opera & Ballet