Sam Carl

‘Hard werken loont’

15 november 2019

Tekst: Roos Bruinsma

Een interview met Sam Carl: een nieuw gezicht in De Nationale Opera Studio. 

Afgelopen juni eindigde het eerste seizoen van het talentontwikkelingsprogramma van De Nationale Opera Studio met de door publiek en pers goed ontvangen opvoering van de opera Il matrimonio segreto. Daarmee nam de Opera Studio afscheid van een aantal studenten van de eerste lichting. Voor het tweede seizoen werden enkele nieuwe gezichten verwelkomd. Ik sprak met een van hen: Sam Carl. Hij heeft net zijn eerste twee maanden achter de rug.

Händel 

Tijdens het lunchconcert eind oktober, zong Sam Händels Invida sorte avara, waarin De Perzische koning Serse (Xerxes) na allerlei intriges de wraak van de hel over zich afroept. Naar eigen zeggen een aria die voor hem een uitdaging was. ‘In het verleden heb ik heel vaak de schurk gespeeld. Iets wat heel leuk is en waar ik inmiddels goed in ben. Maar nu moest ik een aria zingen van een edele koning en deze dus ook op een edele manier zingen.’ Sam is een bas, een stem die bij uitstek geschikt is om de rol van koningen te vertolken: ‘Ik moest de koning in mij zoeken. Dat was lastig.’

Rosemary Joshua

De een op een sessies met Rosemary Joshua zijn erg intensief en waardevol. ‘Ik vind het fijn dat ze niet alleen erg gefocust is op onze technische ontwikkeling, maar ook geïnteresseerd is in onze groei als artiesten. We leren bijvoorbeeld ook over hoe we op een podium moeten staan en hoe we onze ideeën kunnen verwerken in een rol.’ Zo leert Sam ook veel over hoe hij een personage goed kan neerzetten op het podium.  ‘Een van de dingen waaraan we hebben gewerkt is het vinden van een focus. Ik heb altijd heel veel ideeën, waardoor ik op het podium nogal wild of druk kan overkomen. Met Rosemary werk ik eraan hoe daar controle over te hebben, waardoor ik de rollen in diverse opera’s beter van elkaar kan laten verschillen. Ik speel graag rollen waarin het acteeraspect groot is, maar bij sommige rollen is het beter om daarin juist te minderen.’

Vooruitgang

De afgelopen twee maanden bij De Nationale Opera Studio hebben hem al veel gebracht. ‘Ik heb auditie gedaan voor een rol in Die Frau ohne Schatten en ik héb de rol! Ik verheug me er enorm op. In maart zal ik dus de rol van de eenarmige man zingen. Ook ga ik een kleine rol vertolken in Ritratto. Daarnaast mag ik ook nog een week lang de rol van Alidoro in La Cenerentola mee repeteren. Daar zie ik ontzettend naar uit, met al die ervaren mensen.’ Het harde werken lijkt zijn vruchten af te werpen. ‘In La Cenerentola zit een legendarische aria; La del ciel nell'arcano profondo, speciaal door Rossini geschreven voor de legendarische bas Gioacchino Moncada. Die aria is ongelooflijk moeilijk. Met een expert heb ik er hard aan gewerkt en nu kan ik er daadwerkelijk doorheen komen zonder helemaal rood aan te lopen of uitgeput te raken. Het lijkt makkelijker te gaan; ik voel me beter als ik zing.’