Galtier

Je eigen weg vinden

8 november 2019

Tekst: Roos Bruinsma



Een interview met Verity Wingate: jonge artieste bij De Nationale Opera Studio.

In september dompelden drie nieuwe, jonge operazangers en twee nieuwe, jonge pianisten zich onder in het professionele leven van De Nationale Opera. In de Opera Studio worden zij begeleid bij elke stap in hun loopbaanontwikkeling door middel van een individueel programma op maat. De jonge, getalenteerde artiesten worden getraind door deskundigen en coaches, maar doen vooral ook veel podiumervaring op. Ik maak kennis met een van deze nieuwe gezichten: Verity Wingate.

Échte messen

In oktober traden de leden van De Nationale Opera Studio op tijdens een lunchconcert, waar zij een selectie van stukken van Händel (Kings & Queens) ten gehore brachten. In dit programma raakte Verity verwikkeld in een ‘gevecht’. Alles zat erin: duwen, slaan, vallen en doden. ‘We wisten dat het publiek gechoqueerd zou zijn. Ik denk ook dat het interessant was hoe het spel eenvoudig begon, met elke scène levendiger werd en eindigde met deze vechtscène.’ Op die scène werd de cast voorbereid met een training podiumvechten. ‘Vechten op toneel is anders dan vroeger. Mensen blijven niet meer op een armlengte afstand en gebruiken geen nepmessen meer. Ik heb geleerd hoe ik échte messen moet gebruiken. Ook moest ik leren om te vallen en van de trap te rollen zonder mezelf pijn te doen. Tegelijkertijd moet het er dan ook nog overtuigend uitzien. Het was zeker een van de leukste dingen die ik hier tot nu toe heb mogen doen.’

Wonen in Amsterdam

Toen Verity opgebeld werd met de vraag of ze naar Amsterdam wilde komen, twijfelde ze geen moment. Ze liet alles achter en dook vol overgave in het nieuwe leven hier. En dat valt haar niet tegen. Ze voelde zich al snel thuis. ‘Amsterdam verschilt niet zo veel van de UK. Ik denk dat Nederlanders en Engelsen dezelfde humor hebben.’ Aan haar Nederlands werkt ze nog; maar het woord gezellig heeft ze zich al eigen gemaakt. ‘Ik doe echt mijn best, maar vooral de uitspraak is zó ontzettend moeilijk.’

Je eigen weg vinden

Tijdens het intensieve programma van de Opera Studio werk je de hele dag aan jezelf én word je ook vaak bekritiseerd door de mensen waarmee je werkt. ‘Dat is goed, want juist daardoor leer je zo veel.’ Elke dag is Verity bezig met hoe ze zichzelf kan verbeteren: ‘Je krijgt hier les van veel verschillende mensen. Laatst had ik bijvoorbeeld een training waarin we ons bogen over het Franse repertoire. Ik kreeg veel specifieke technische aanwijzingen. Dat zette me vervolgens aan het denken over wat ik daarvan kan gebruiken voor andere stukken uit mijn repertoire.’ Verity probeert alles wat ze heeft geleerd mee te nemen in haar artistieke ontwikkeling. ‘Zoeken naar wie ik ben als artiest en naar wat ik de wereld wil brengen, is iets wat me steeds bezig houdt.’

Puzzelstukjes

Verity ziet alle lessen en aanwijzingen die ze bij de Opera Studio krijgt als puzzelstukjes. Ze verzamelt er zo veel mogelijk. ‘Elke training biedt me weer iets anders. Op dit moment ben ik bijvoorbeeld aan het werken aan mijn klankkleur. Ik ben Engelse, dus ik spreek vrij laag en donker. Maar ik zing sopraan: hoog. Nu werk ik eraan hoe daar controle over te hebben. Soms worstel ik ergens heel erg mee en dan blijf ik maar doorwerken totdat het zich uiteindelijk loont. Ineens heb ik dan een stukje te pakken.’ En soms vallen al die puzzelstukjes precies op hun plek: ‘Dan zie ik als in een flits de samenhang; het geheel.’