‘Joséphine Baker is een vrijheidsicoon’
Operazangeres Julia Bullock en regisseur Peter Sellars over Perle Noire: Meditations for Joséphine.
Julia: “Toen ik in mijn eerste eigen recital aandacht wilde besteden aan de zwarte ervaring, besloot ik een aantal liederen van Joséphine Baker in mijn programma op te nemen. Ik wilde het over thematieken als exotisme, exploitatie en ontmenselijking, en over de collectieve wond van de zwarte identiteit hebben. Ik had niet het gevoel dat praten over deze onderwerpen mijn kracht zou zijn, dus ik wilde erover zingen. Hierna begon Perle Noire steeds meer vorm te krijgen en ging Joséphine Baker een centrale plek innemen in het verhaal dat ik wilde vertellen.”
Peter: “De meeste biografische werken rondom deze vrouw tonen alleen de zonnige kant van haar leven; ze lijken de schrijnende geschiedenis die achter haar glimlach schuilgaat volledig te vergeten. Dit is kenmerkend voor haar bestaan: hoe ze zich echt voelde, werd niet erkend. Joséphine Baker zong immers geen muziek die was gecomponeerd of geschreven voor en door zwarte mensen. Voor Perle Noire wilden we daar verandering in brengen: we lieten de zwarte ervaring verwoorden en verklanken door componist Tyshawn Sorey en dichter Claudia Rankine.”
Julia: “Samen met hen wilden we voorbij die lachende façade. We wilden het innerlijke emotionele leven, dat diep in Bakers liederen besloten ligt, blootleggen. Ze heeft zich nooit op een authentieke manier kunnen uiten, omdat zij de juiste taal hiervoor nooit aangeboden heeft gekregen: ze was altijd omgeven door een groep witte mannen die haar op een bepaalde manier wilden presenteren. Veel Afro-Amerikaanse artiesten, waaronder Tyshawn, Claudia en ikzelf, willen de systemisch onderdrukkende prak- tijken, die onze voorouders veel van hun authentieke kunstenaarschap hebben ontnomen, blootleggen en ontgroeien. Het is een Afrikaanse traditie om tijdens een optreden de verbinding aan te gaan met je voorouders, om hen uit te nodigen om te zeggen wat zij destijds zelf niet konden zeggen. Dat ritueel willen wij in Perle Noire voelbaar en hoorbaar maken. Samen met Tyshawn herzag ik daarom onder meer Bakers zanglijnen. Op die manier wilden we haar werkelijke stem laten spreken.”
Peter: “Dat we het verhaal van Joséphine Baker nu in Amsterdam mogen vertellen, is bijzonder. De weelde van de stad Amsterdam is diepgeworteld in een raciale praktijk van onderdrukking. Het is daarom een krachtig gegeven om op deze plek zulke onuitgesproken geschiedenissen te laten klinken. Het zijn geschiedenissen die een sterke mentale erfenis met zich meedragen die tot op de dag van vandaag voelbaar is.”
Julia: “Voor mij biedt Perle Noire een kans om door middel van poëzie en muziek deel te nemen aan de dialoog over de beladen onderwerpen en thematieken die onze wereld hebben gevormd. Ik hoop zo bij te kunnen dragen aan een zeker herstelproces van de wereld, waarin iedereen streeft naar een vrij leven voor ons allemaal, en niet slechts voor enkelen.”
Julia Bullock
De Amerikaanse sopraan Julia Bullock wordt geprezen als een van de meest unieke en vooruitstrevende stemmen van haar generatie. Met een scherpzinnig intellect en indrukwekkende prodiumprésence verweeft ze haar sociaal bewustzijn en activisme naadloos met haar veelzijdige kunstenaarschap.
Bij DNO was Julia Bullock te zien in The Rake’s Progress, in de rol van Dame Shirley schitterde zij in Girls of the Golden West en in de rol van Daughter in Upload. Verder was zij onder meer te zien als Destiny, Loneliness en Greta in Fire Shut Up In My Bones bij Theatre Saint Louis en in Perle Noire bij Théâtre du Châtelet in Parijs.
Peter Sellars
Gevierd opera- en theaterregisseur Peter Sellars staat wereldwijd bekend om zijn baanbrekende interpretaties van klassiekers. Daarnaast investeert hij in samenwerkingsprojecten met verscheidene creatieve en vooruitstrevende jonge kunstenaars.
Met John Adams werkte hij (als regisseur én librettist) voor DNO aan onder meer Nixon in China, Doctor Atomic en Girls of the Golden West. Ook voor componiste Kaija Sraahio verzorgde hij verschillende scenische wereldpremières, waaronder Only the Sound Remains. Verder regisseerde hij bij DNO ook Pelléas et Melisande, Oedipus RexlPsalmensymfonie en Bijbelse stukken.
Kom 9 oktober, tijdens de Black Achievement Month, naar Celebrating Diversity - Een avond rondom Perle Noire.
Kijk hier voor meer informatie