Leatitia Gerards
Foto: Romy Treebusch

Laetitia Gerards zingt de rol van Papagena

7 december 2023

“Ik heb geen plan B”

 

Sopraan Laetitia Gerards keert dit seizoen terug bij De Nationale Opera als Papagena in Die Zauberflöte. Vorig seizoen maakte ze hier een succesvol debuut als Graaf Lothar in Steef de Jongs Operetta Land.

Tekst: Bo van der Meulen

De sopraan opent het gesprek met een bekentenis: “Ik heb deze productie van Die Zauberflöte nog nooit gezien, erg hè? Ik hoor van iedereen hoe leuk ‘ie is. Onlangs mocht ik wel alvast een van mijn kostuums passen, dus ik weet dat ik een vieze vogelaarster ben, vol vogelpoep.”

Eye-opener

“Het is zo’n droom om in dit operahuis te zingen. Ik kom er al sinds ik een klein meisje was. We woonden in Helmond, en mijn moeder nam ons mee naar Amsterdam voor concerten en voorstellingen. We gingen alleen nooit naar de opera. Mijn eerste herinnering aan het theatergebouw is dan ook een bezoek aan het ballet Notenkraker & Muizenkoning. Ik herinner me het rode pluche, de prachtige muziek van Tsjaikovski, de ballerina’s, het verhaal, de kostuums. Ik heb zelf nooit de ambitie gehad om danseres te worden. Zo’n roze jurkje, dat was niets voor mij. Ik was veel stoerder, ik wilde acteren. Het verhaal, de muziek, dat was wat mij boeide!” Laetitia is een veelzijdig talent. Ze studeerde cello en zong al op jonge leeftijd. Op haar vijftiende deed ze mee aan een zangwedstrijd. “Het was de Junior Cristina Deutekom-competitie in Enschede. Volgens mij heb ik mezelf begeleid op de cello. Ik zong iets Gershwin-achtigs en iets uit de musical Jane Eyre. Ik won en als prijs kreeg ik kaartjes voor een opera: Das Rheingold van de Nederlandse Reisopera. Dat was een eye-opener: zingen, muziek en acteren – dit is wat ik wil.”

Blijven genieten

Inmiddels is Laetitia dertig en ze voelt zich als een vis in het water. “Ik heb het zo goed. Ik mag doen wat ik het liefste doe en ben heel blij met hoe het gaat. Ik weet wat ik wil en werk daar hard aan. Mijn doel is daarbij vooral om zo goed mogelijk te zijn, niet om bepaalde rollen te zingen of in bepaalde operahuizen te staan. Dat zijn geen dingen waar ik me al te druk over maak. Ik wil daarnaast ook een leven hebben met mijn partner, mijn familie en vrienden. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet ambitieus ben. Ik weet wat ik wil en ik weet vooral dat ik geen plan B heb. Mijn passie ligt in het zingen, acteren, opera, theater en ik hoop dat toch nog zeker zo’n 30 jaar te kunnen doen. En daarbij wil ik vooral blijven genieten, want ik ben bovenal een liefhebber.”

“Ik maak mijn keuzes heel bewust. Ik heb mijn coach, Margreet Honig, en mijn agent Rozemarijn Tiben die me adviseren, maar ik ga toch vooral af op mijn onderbuikgevoel. Als iets niet goed voelt, wil ik het niet doen. Als je iets doet waarbij je je niet optimaal voelt, dan wordt het resultaat ook nooit helemaal zo goed als het zou moeten zijn. Dan is het echt puur werk. Er zijn trouwens altijd wel mensen die vinden wat je wel en niet moet doen en kiezen is best moeilijk. Maar voor mij is het doen van iets waar je echt helemaal in gelooft het allerbelangrijkst. Dan kun je boven jezelf uitstijgen.”

‘Ik ga toch vooral af op mijn onderbuikgevoel’

Papagena is geen enorme rol, maar dat deert de sopraan niet. “Ik vind het heerlijk. Ik kan spelen en zingen en er staat niet zo heel veel druk op. Ik verheug me er enorm op om met Thomas Oliemans te zingen, want ik heb nog nooit met hem op een podium gestaan en ik vind hem een geweldige artiest. Als ik tegen mijn vrienden zeg dat ik in Die Zauberflöte zing, kennen ze die opera, of in ieder geval de naam en willen ze allemaal komen.”

 

Leatitia Gerards en Thomas Oliemans
Laetitia Gerards en Thomas Oliemans in Die Zauberflöte (23-24) | Foto: Bart Grietens
Operetta land
Laetitia Gerards in Operetta Land (22-23) | Foto: Bart Grietens

Nieuw repertoire

Daarnaast is de sopraan in de afgelopen periode geïnteresseerd geraakt in hedendaags werk en nieuw geschreven opera’s. “Natuurlijk, ik ben een ontzettende Mozartliefhebber, maar ik heb recentelijk zoveel mooie hedendaagse opera’s gezien, waarbij vooral Animal Farm van Alexander Raskatov en Innocence van Kaija Saariaho me diep raakten. Ik vond het zó geweldig. Ik heb zitten huilen! Die twee opera’s zijn voor mij nu echt een voorbeeld van hoe opera kan zijn. Actueel, modern, een echt hedendaagse kunstvorm. Dat is ook iets waar ik mee bezig ben.”

“Ik heb niet lang geleden voor het eerst La voix humaine van Poulenc gezongen en gespeeld. Poulenc is sowieso een van mijn lievelingscomponisten, maar dit werk is echt heel speciaal voor me. Ik ben daardoor heel erg geïnspireerd geraakt om zelf iets te willen maken, samen met pianist/componist en heel goede vriend Thomas Beijer. We zijn aan het werk aan een monoloog, een hedendaagse voorstelling over een actueel fenomeen. Ik wil net als in La voix humaine een verhaal vertellen in de vorm van een monodrama. Het wordt dus een solo voor een jonge vrouw waarin de innerlijke wereld van een vrouw in contrast staat tot haar buitenkant. Ik kan niet zo heel veel verklappen, maar het heeft ook met de huidige sociale media te maken.”

Wie is de Mol?

Het is iets waar Laetitia Gerards ook zelf mee te maken kreeg, toen ze na haar optreden in ‘Wie is de Mol?’ ineens veel volgers kreeg. Toch wilde ze geen vlogger of tiktokker worden. “Ik ben een beetje bang voor al die apps. Het is enorm verslavend. Ik heb ook een app op mijn telefoon om mijn schermtijd te beperken.”

“Maar het heeft ook heel leuke kanten. Mensen die mij sinds ‘Wie is de Mol?’ volgen en geen operafans zijn, willen bijvoorbeeld wel naar Die Zauberflöte komen. In de laatste jaren zijn ze sowieso wel naar voorstellingen van mij gekomen en zijn dan helemaal verbaasd hoe leuk ze het vonden. Dat is echt te gek en ook wel een beetje mijn missie, om nieuw publiek met opera in aanraking te laten komen.”

  • Laetitia Gerards is van 1 tot en met 28 december 2023 te zien en te horen bij De Nationale Opera in de rol van Papagena in Die Zauberflöte.