Rosemary Joshua: “Als jurylid ben je een integraal onderdeel van Aria”
Tekst: Rosalie Overing
Bij De Nationale Opera kennen we haar als gerenommeerd sopraan en artistiek coördinator van De Nationale Opera Studio, maar bij de rest van Nederland is ze inmiddels vooral bekend als tv-persoonlijkheid: de Welshe Rosemary Joshua was de afgelopen zeven weken elke zondag als juryvoorzitter te zien in de operatalentenjacht Aria. In dit gloednieuwe zangprogramma van Omroep MAX en MediaLane strijden 10 kandidaten om een felbegeerde hoofdprijs: een uniek opleidingstraject bij De Nationale Opera. Rosemary Joshua vertelt over haar ervaringen als jurylid en het succes van Aria.
‘A lot of fun’
Toen Rosemary via De Nationale Opera werd benaderd met de vraag of ze de jury van Aria zou willen voorzitten, was haar eerste reactie naar eigen zeggen vooral “geïntrigeerd”. Rosemary: “Het leek me enorm leuk om deel uit te maken van dit programma - vooral naast twee nationaal bekende operasterren als Tania Kross en Henk Poort – maar ik had ook een aantal vraagtekens bij het aanbod. Met als belangrijkste: ‘waarom ik, terwijl ik zoiets nog nooit eerder heb gedaan en ik niet eens Nederlands spreek?’” Dit weerhield haar er gelukkig niet van toe te zeggen, waardoor ze zich plotseling midden in de televisiewereld bevond. “Ik dacht dat ik in het begin heel zenuwachtig zou zijn, maar het bleek niets anders dan ‘a lot of fun’ te zijn. Het productieteam speelde hierin een belangrijke rol: ze gaven me een heel veilig gevoel en schonken me tegelijkertijd vertrouwen, waardoor ze me erg op mijn gemak stelden. En dat is belangrijk als je plotseling terechtkomt in een compleet nieuwe wereld. Ik had hiervoor wel eens zangconcoursen gejureerd, maar dit is heel anders. Bij zo’n concours geef je alleen cijfers en ligt er verder geen focus op jou, terwijl we nu als juryleden een integraal onderdeel van de show zijn. Compleet met uren styling voor elke opname!”
Het succesrecept van Aria
Het resultaat van deze opnames is een succesvolle talentenjacht, die wekelijks honderdduizenden kijkers trekt. Het succes van Aria is rust volgens Rosemary op 3 pijlers: “Aria is écht een show, is tegelijkertijd informatief – de meeste kijkers weten nog niet zo veel over opera – en vertelt het verhaal van ‘gewone’ mensen, die goede zangers blijken te zijn. Het publiek houdt ervan om hun ontwikkelingsreis te volgen en te zien hoe hun zelfvertrouwen elke week groeit." De groep kandidaten is bovendien erg uiteenlopend, waardoor verschillende publieksgroepen zich met hen kunnen identificeren. Rosemary: “Het programma geeft een beeld van de onbekende buurjongen of de vrouw bij de bakker die stiekem over een zangtalent beschikt. Er doen zowel jonge als oude en zowel getrainde als ongetrainde zangers mee. Door dat laatste was ik zelf vooral erg onder de indruk. Sommige kandidaten hadden nog nooit een professionele docent gehad of met een orkest gezongen en moesten dit ineens op tv gaan doen. Hierdoor realiseerde ik me dat wanneer je in mensen gelooft en ze de kans geeft om iets neer te zetten, ze dit ook zullen doen.”
Twee rollen
Het persoonlijke ontwikkelingstraject dat centraal staat tijdens Aria, is ook Rosemary’s voornaamste focuspunt in haar functie als artistiek coördinator van De Nationale Opera Studio. Toch is haar werk met de zangers in de Studio heel anders dan haar functie als jurylid bij de talentenjacht: “De zangers in de Opera Studio hebben allemaal jaren professionele training achter de rug, waardoor je van hen het allerhoogste internationale niveau mag verwachten. De Aria-kandidaten hebben vaak veel minder ervaring, waardoor mijn verwachtingen van hen heel anders zijn.” Moeite om deze twee verschillende rollen te combineren, had Rosemary echter niet: “Het is mijn taak om me te schikken naar de omgeving waarin ik me bevind. Dit heb ik vroeger als zanger al geleerd: als je steeds andere rollen zingt en met andere teams werkt, moet je je elke keer opnieuw aanpassen. Het draait immers allemaal niet om jou. Het belang van dit aanpassingsvermogen probeer ik ook mee te geven aan de zangers met wie ik werk. Al moet ik eerlijk toegeven dat het wel meehielp dat Aria werd opgenomen tijdens de zomervakantie van de Opera Studio!”
Op zondag 28 november wordt in de grote finale bepaald welke van de drie overgebleven zangers zich de winnaar van Aria mag noemen en het felbegeerde opleidingstraject bij De Nationale Opera mag gaan volgen.