Thomas Oliemans: 'Het is rokkostuum aan en gaan'
Bariton Thomas Oliemans zingt een van de hoofdrollen in Die lustige Witwe van Franz Lehár.
‘Deze operette gaat over seks, geld, macht en erotiek, en is niet tuttig of zoetsappig – integendeel! De muziek is steengoed, en vaak up tempo, met wereldberoemde liederen als Lippen Schweigen en het Vilja-lied. De verhalen hebben misschien iets farce-achtigs, maar die farce wordt ook gebruikt om iets anders bloot te leggen. Die lustige Witwe speelt in een land dat bijna bankroet is, en stelt de vraag: trouw je om geld of uit liefde? Die thematiek was destijds in Wenen hoogst actueel en je kunt je er nu evenzeer iets bij voorstellen.
Operette is trouwens niet makkelijk om te zingen. Het zijn echt flinke partijen, en dan moet je ook nog kunnen acteren. Je kunt een fantastische operazanger zijn voor Verdi of Wagner, maar bij twee zinnen in Die lustige Witwe genadeloos door de mand vallen. Het stuk vraagt een losheid op de bühne die je niet nodig hebt bij het zingen van een 40 minuten durende Wagnermonoloog. In die zin is operette genadeloos: het zingen en het acteren moet allebei goed zijn, anders werkt het niet. Daarom ook vind ik het zo heerlijk om te doen. Het is rokkostuum aan en gáán.’
Thomas Oliemans
Nederlandse bariton die van alle markten thuis is. Oliemans zingt zowel grootse operarollen op wereldwijde podia als moderne liederen en popmuziek. Hij wordt geroemd om de manier waarop hij met zijn zangkunst een verhaal weet te vertellen.
Foto: Bas Losekoot