Bob Brandsen
1. Hoe en wanneer ben je bij NO&B in dienst gekomen (beschrijving scholing / loopbaan)?
Na een studie Engels en geschiedenis, die ik beide niet afmaakte, en het voltooien van mijn militaire dienstplicht, kwam ik in 1986 via een advertentie in contact met NO&B, dat toen nog het Muziektheater was. Mijn carrière verliep als volgt: via Horeca, Toneeldienst en Voorstellingsleiding eindigde ik bij Productieleiding. Na een vierjarig uitstapje naar het Royal Opera House in London, ben ik nu directeur Techniek & Productie bij NO&B.
2. Wat maakt je ambacht/functie zo bijzonder binnen NO&B en wat maakt het voor jouzelf zo speciaal?
Er zijn maar weinig bedrijven als NO&B in de wereld en het is bovendien een unieke instantie in Nederland. Een dorpje, een microkosmos, met allerlei beroepen en talenten onder één dak! Met al die bijzondere collega’s aan een productie werken, de adrenaline van een voorstelling draaien, samen kijken hoe we het nog beter kunnen doen: het is een heel bijzonder vak waarin we werken.
3. Wat is je favoriete productie gezien vanuit jouw ambacht/functie? Welke speciale herinneringen heb je hieraan?
Het is niet makkelijk er eentje uit te pikken. Rêves d’un Marco Polo in 2000 en 2004 was een unieke voorstelling op uitzonderlijke muziek van Claude Vivier, die in de Gashouder in het Westerpark gepresenteerd is. Totaal theater in optima forma; al onze talenten van NO&B komen hier bijeen. Ook Artifact van William Forsythe voor Het Nationale Ballet was speciaal; om bij de Chaconne van Bach in deel II het doek met een klap op de grond neer te krijgen gaf een enorme kick. Ten slotte zijn er de vele bijzondere voorstellingen binnen de gastprogrammering, met gezelschappen uit alle windstreken.
Laatste update: 04-10-2022.